63 056 läst · 27 svar
63k läst
27 svar
Kabeldragning utomhus, kabelval?
LED, lysrör, natriumlampor, kvicksilverlampor och metallhalogen-lampor har däremot inget alls att göra med svartkroppsstrålare. Så bilden i förra inlägget kan inte på något vis användas tillsammans med de ljuskällorna.
Men solen är dock en svartkroppstrålare, på ca 6500K.
Men solen är dock en svartkroppstrålare, på ca 6500K.
Mikael_L,
tack för klargörandet. De äldre ock klart mycket erfarna elektrikerna här på forumet, som jag har all respekt för, kanske inte har funderat så mycket över ovan frågor. Blir kanske litet överrumplade.
Vad är förresten en LE-lampa? Halkade du på tangetbordet och "D:et" kom ej med i LED?
tack för klargörandet. De äldre ock klart mycket erfarna elektrikerna här på forumet, som jag har all respekt för, kanske inte har funderat så mycket över ovan frågor. Blir kanske litet överrumplade.
Vad är förresten en LE-lampa? Halkade du på tangetbordet och "D:et" kom ej med i LED?
Redigerat:
I de armaturer för fasadbelysning, som monterades på vårt garage, är det GU10 sockel. Och vi har LED lampor 2 st på 1,7 W i varje armatur, en lyser uppåt den andra neråt. Det sitter någon slags textilslang(ingen silikonslang) på den blå noll-ledaren och bruna fasledaren inuti armaturen. Troligen för att skydda ledarnas isolering mot värme från halogen-lampa, om sådan skulle monteras.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 213 inlägg
Jag har mycket svårt att tror att någon (gammal) elektriker kan ha missat tillverkarnas instruktioner om kablars UV-skydd och behovet av UV-skydd och/eller värmeskydd i armaturer... Det skulle snarare vara mer färska elektriker då jag idag inte känner till någon kabel godkänd för utomhus vars mantel inte tål UV-ljus.Arnodt skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 947 inlägg
En sak är ju hur mycket UV-ljus produceras i själva ljuskälla, en annan sak är hur mycket som släpps ut genom glaset. Vanligt glas blockerar det mesta av UV och man måste ha speciellt kvartsglas för att få ut riktigt med UV.Mikael_L skrev:Ljuset ifrån en halogen-lampa kan nog sägas vara nästan exakt som en svartkropsstrålare vid 3000K, och den vanliga gamla glödlampan som en svartkroppsstrålare vid 2500-2700K
[bild]
Och på denna bild syns det ju tydligt att båda glödlampstyperna även strålar i UV-spektrat.
Men andelen UV-ljus är under 1%.
Värme är generellt ett betydligt större problem vad gäller dessa ljuskällor.
Trots allt gör man klokt i att inte dra kablar onödigt exponerade för starkt solljus av skäl både UV och tillhörande värmestrålning. Som Bo skriver är nog tiden förbi likt när tex många typer EKK-light uttryckligen inte var UV-stabiliserade.. Men å andra sidan är materialvalet numera mer optimerat och på gränsen så jämförelser mot vissa äldre mycket robusta kablar faller och även såna var inte osårbara vid ovettig förläggning.
Håller man sig till EKLK och de sentida varianterna av den är det i praktiken inget problem. Det blir på sin höjd ett estetiskt tapp när yttre höljet krackelerar men elektriskt och säkerhetsmässigt är viktigaste lagren kvar pss som blymanteln satte stopp i gamla EKLK.
Och som Emil skrev tidigare är numera skydd av ledare med PEX-isolering värt att tänka på desto mer dels pga känslighet mot UV dels pga att de bättre isoleregenskaperna gjort att man spara in på tjockleken så även mekaniskt mindre robust. Samma generellt med diverse halogenfria material i mantlar där många är både tunna och ytterst känsliga för repor, brottanvisningar.
Håller man sig till EKLK och de sentida varianterna av den är det i praktiken inget problem. Det blir på sin höjd ett estetiskt tapp när yttre höljet krackelerar men elektriskt och säkerhetsmässigt är viktigaste lagren kvar pss som blymanteln satte stopp i gamla EKLK.
Och som Emil skrev tidigare är numera skydd av ledare med PEX-isolering värt att tänka på desto mer dels pga känslighet mot UV dels pga att de bättre isoleregenskaperna gjort att man spara in på tjockleken så även mekaniskt mindre robust. Samma generellt med diverse halogenfria material i mantlar där många är både tunna och ytterst känsliga för repor, brottanvisningar.
Det är korrekt.Thomas_Blekinge skrev:
Så kurvorna för svartkroppsstrålning blir inte riktigt likadana som kurvorna från ljuskällorna.
Inte heller solen får någon ideal svartkroppskurva då passagen genom atmosfären påverkar ganska kraftigt, framförallt försvinner i princip allt UV-C, och UV-B minskar.
Själv kör jag med PVC-slang, bara för att det är sådan jag redan har liggande i någon ficka hela tiden.
Transparent 3mm lämpligtvis då
https://www.elbutik.se/product.html/isolerslang?category_id=2122
Detta är inte helt idealt, då denna inte heller är UV-stabil. Men jag tror det håller lika länge som armaturen ändå, innan båda isoleringslagrena brutits ner. Dessutom blir det alltmer LED nu, så problemet försvinner sakta.
Annars hittade jag denna röda! slang på elbutik, som ska vara UV-stabil.
https://www.elbutik.se/product.html/isolerslang-4mm-rod-/100m?category_id=2118
Men verkar bara gå att köpa hel rulle på 100 meter för 900 pix, tyvärr.
Transparent 3mm lämpligtvis då
https://www.elbutik.se/product.html/isolerslang?category_id=2122
Detta är inte helt idealt, då denna inte heller är UV-stabil. Men jag tror det håller lika länge som armaturen ändå, innan båda isoleringslagrena brutits ner. Dessutom blir det alltmer LED nu, så problemet försvinner sakta.
Annars hittade jag denna röda! slang på elbutik, som ska vara UV-stabil.
https://www.elbutik.se/product.html/isolerslang-4mm-rod-/100m?category_id=2118
Men verkar bara gå att köpa hel rulle på 100 meter för 900 pix, tyvärr.
Det beror på vad det behöver skyddas mot.
Det är tillåtet att montera på vägg utomhus EKK (med varianter, EXQ, EQQ), EKLK med varianter med x'n och q'n.
Alla vanliga markkablar, t.ex. EKKJ med varianter och N1XV.
Så det mesta (utom typ kulo, EKRK) är tillåtet på vägg utomhus.
Men sen kommer nästa fråga, behövs extra skydd? Vad ska det bestå i?
Kanske skydd mot UV-ljus (välj rätt kabel, eller skydda den på något vis), skydd mot gnagare, skydd mot verktyg eller maskiner, skydd mot kemiska ämnen.
Alla åtgärder måste vägas av mot vad faran består i.
Skydden kan vara extra rör, i metall eller annat material, att använda mantlad kabel med biledare, att sätta en planka för etc etc.
I lantbrukets byggnader finns det ett regelverk om att det måste vara mantlad kabel, med biledare eller koncentrisk ledare, dvs EKLK eller EKKJ med sina varianter av halogenfritt och PEX. Men sen kan det beroende på situationen krävas ytterligare skydd.
Det är tillåtet att montera på vägg utomhus EKK (med varianter, EXQ, EQQ), EKLK med varianter med x'n och q'n.
Alla vanliga markkablar, t.ex. EKKJ med varianter och N1XV.
Så det mesta (utom typ kulo, EKRK) är tillåtet på vägg utomhus.
Men sen kommer nästa fråga, behövs extra skydd? Vad ska det bestå i?
Kanske skydd mot UV-ljus (välj rätt kabel, eller skydda den på något vis), skydd mot gnagare, skydd mot verktyg eller maskiner, skydd mot kemiska ämnen.
Alla åtgärder måste vägas av mot vad faran består i.
Skydden kan vara extra rör, i metall eller annat material, att använda mantlad kabel med biledare, att sätta en planka för etc etc.
I lantbrukets byggnader finns det ett regelverk om att det måste vara mantlad kabel, med biledare eller koncentrisk ledare, dvs EKLK eller EKKJ med sina varianter av halogenfritt och PEX. Men sen kan det beroende på situationen krävas ytterligare skydd.
Klicka här för att svara