Jag ska isolera och bygga ett rum på höloftet i ladan.
Vad gäller eldragning känner jag mig tveksam till det merarbete som det väl innebär att dra eleln i väggarna jämfört med utanpåliggande. Är det något annat än utseendet man vinner på det extra arbetet?
Vad gäller eldragning känner jag mig tveksam till det merarbete som det väl innebär att dra eleln i väggarna jämfört med utanpåliggande. Är det något annat än utseendet man vinner på det extra arbetet?
Jag tror att själva materialet det kan bli ngt billigare om man drar elen i väggarna. Sannolikt inte särskilt mycket dock.
En annan aspekt är säkerheten. Kablarna är bättre skyddade i väggarna mot yttre åverkan!
En annan aspekt är säkerheten. Kablarna är bättre skyddade i väggarna mot yttre åverkan!
Just det säkerheten är ju viktig!injonil skrev:
Hur menar du när det gäller kostnaden? Är det inte så att den kabeln jag fäster utvändigt på väggen är densamma som jag drar i rören? Isf borde kostnaden bli mindre med utvändig dragning. Tänker jag fel?
Sen såg jag på forumet att man kan dra elen i listerna! Låter ju som en intressant idé.
Då är jag med! Har en hel del elmaterial liggande efter jobb med huset. Ska se över vad och hur mycket det är jag har.
När man drar det invändigt då borrar man hål i reglarna och modifierar isoleringen för att kunna dra rören, eller?
När man drar det invändigt då borrar man hål i reglarna och modifierar isoleringen för att kunna dra rören, eller?
I ladugårdar,ekonomibyggnader och garage drar jag alltid utvändigt.
Ser fullare ut men är mycket enklare att kontrollera skicket, göra förändringar osv, där det finns risk för påkörning osv sätter jag plåtskydd
Glöm bara inte att förlägga det mus och råttsäkert
Ser fullare ut men är mycket enklare att kontrollera skicket, göra förändringar osv, där det finns risk för påkörning osv sätter jag plåtskydd
Glöm bara inte att förlägga det mus och råttsäkert
Funktionen är ju viktigare än uteseendet i dessa lokaler. Mus och råttsäkert?bonnen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Inte ovanpå en bräda, på undersidan är det svårare att klänga och knapra på kabeln. Kabel = EKLK = Mussäkrare, EKK är bara mumsig plast hela vägen.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 916 inlägg
Ditt isolerade rum blir väl mustätt, eller?!
Ang kostnaden så tror jag det finns siffror på forumet, hittar dock inte tråden nu, som säger att infällt är ganska mycket billigare. Det beror på vilken kabel man använder. Nöjer man sig med EKK så blir det nog inte billigare, men snyggare! Jämfört med EKLK/EKRK blir det billigare. FK kan man få för 2 kr metern, kanske mindre. EKLK/EKRK kostar +12 kr metern (3-ledare) så där blir det halva priset med 3 st FK. Då tillkommer rör o dosor förstås.
Ang kostnaden så tror jag det finns siffror på forumet, hittar dock inte tråden nu, som säger att infällt är ganska mycket billigare. Det beror på vilken kabel man använder. Nöjer man sig med EKK så blir det nog inte billigare, men snyggare! Jämfört med EKLK/EKRK blir det billigare. FK kan man få för 2 kr metern, kanske mindre. EKLK/EKRK kostar +12 kr metern (3-ledare) så där blir det halva priset med 3 st FK. Då tillkommer rör o dosor förstås.
Jodå FK kostar under 2:- metern. Tex 1,70 /m på Byggmax (100m rulle), inkl moms.Bo.Siltberg skrev:Ditt isolerade rum blir väl mustätt, eller?!
Vilket blir ca 5:- metern för fas-nolla-jord.
Tillkommer VP rör ca 3,40/m på byggmax : Tot 8,40.. Jämför det med 3-ledares EKK på samma ställe som kostar 8:-/ i 50m rulle.
Med hänsyn till spill av VP rör, ev kostnader för färdiga böjar, och dessutom allt dragningsarbete borrningar etc i regelstommen, håltagning för dosor etc. är det nog dyrare med infällt om man räknar per meter. (Men snyggare). Sen kan man ju dra andra vägar när man drar dolt, och kanske få kortare ledningat totalt sett (iallafall om man har en tom stomme att utgå ifrån) Utanpåliggande diagonalar man ju inte, utan drar längs socklar etc.
Klicka här för att svara