Med teknik som heter sat-cr går det att köra flera mellanfrekvenser i samma kabel.

Kräver såklart att lnb och mottagare klarar det.

Redigerat:
Precis som VikHe skriver så finns det andra LNB än universal idag. Då går det fint att splitta kabeln till upp till fyra olika boxar om mottagarna klarar av satCR (vilket både Canal Digitals och Viasats nya boxar gör) under förutsättning att man använder rätt split med DC-pass.

... så utvecklingen har gått vidare bakom ryggen på mig och andra bakåtsträvare. Jag minns min första kristallmottagare - det var tider det!!

Har själv missat sat-cr eftersom vi som jagar "exotiska" satelliter har minst ett halvdussin LNB'er men
oftast bara en mottagare. Bäst att läsa på lite ...

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Shit vilken respons. Nu har jag mycket bättre koll på detta och skall koppla om på min lediga dag. Det jag kommer att göra är följande.

1. Koppla förbi det gamla vägguttaget med två F-kontakter och en F-dubbelhona. (Skillnaden mellan F-kontakt med elle rutan ring är?)

2. Koppla förbi splittern på vinden med samma metod som i första punkten.

(3.) Om jag vill splitta signalen och använda två uttag, vilken splitter fungerar då?? Kan en sådan här fixa det: Splitter eller vad?

Om jag splittar med splittern ovan behövs två huvud då?

Extrafråga: Disken på taken. Hur viktigt är det att hålla den ren? Försämras signalen om den är smutsig?

Antal ringar på twist-on F-kontakter anger vilken kabeldimension de är avsedda för.

Vill man göra det på rätt sätt så använder man kompressionskontakter, oftast fukttåliga och hf-täta.
Kräver såklart speciella verktyg och kostar lite mer än twist-on..
Twist-on kontakter fungerar också...

Splittern där är avsedd att användas med satCR, vilket innebär att dina mottagare och ditt LNB måste vara av satCR-typ.

I annat fall ska du ha ett twin-LNB (eller quad för fyra utgångar) och då en egen kabel från varsin utgång till respektive mottagare.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
[SKPG]Zamora;2076104 skrev:
Behövs inte två huvuden. Antingen ett huvud med fler utgångar, alt sat-cr huvud. Det sistnämnda går att splitta. Men nu är vi lite OT.
Tack för att du rättade mig. Jag fick ett nytt huvud av cd med fler utgångar. Men fick dra två sladdar till boxen.
sebastians extrafråga. Kör du i hd så är den mer känslig och det blir störning vid kraftigt regn eller när snö lägger sig på parabolen/huvudet. Du har ett skydd för 299 kr på k&c.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.