10 135 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Kabeldragning till min Parabol (viasat)
Sida 1 av 2
Hej.
Jag vill först börja med att jag sökt runt här och på google och kommit fram till att samma kabel skall fungera till tv-antenn och parabol. Hur gör jag då för att koppla in min parabol på bästa sätt i det befintliga antennätet?
Jag har idag en vanlig Tv-antenn påp taket, från den går en kabel in på vinden till en splitter. Denna splitter har f-kontakter och från den går det ut två kablar vidare i huset. Dessa slutar i vanliga tv/radiouttag som sitter fast på väggen. Från dessa kopplas sedan tv/box.
Jag vet att detta fungerar då jag precis haft boxer. Nyligen ändrade jag till Viasat och undrar nu om det går att nyttja den kabeldragning som finns. Parabolen jag har är rätt inställd för jag har en lös kabel idag och tittar utan problem.
Jag kopplade snabbt om på taket och bara bytade kabel från antenn till parabol. MEN jag fick det inte att fungera. Vad kan vara fel? Ingen signal alls.
Vet att det skall vara f-kontakter när det är parabol. Detta finns på taket och i splitter. Men kan det vara dosan i väggen som ställer till det? måste jag skarva och använda f-kontakt och dubbelhona?
eller är det min splitter som kan vara problemet?
Snälla försök att hjälpa mig.
Jag vill först börja med att jag sökt runt här och på google och kommit fram till att samma kabel skall fungera till tv-antenn och parabol. Hur gör jag då för att koppla in min parabol på bästa sätt i det befintliga antennätet?
Jag har idag en vanlig Tv-antenn påp taket, från den går en kabel in på vinden till en splitter. Denna splitter har f-kontakter och från den går det ut två kablar vidare i huset. Dessa slutar i vanliga tv/radiouttag som sitter fast på väggen. Från dessa kopplas sedan tv/box.
Jag vet att detta fungerar då jag precis haft boxer. Nyligen ändrade jag till Viasat och undrar nu om det går att nyttja den kabeldragning som finns. Parabolen jag har är rätt inställd för jag har en lös kabel idag och tittar utan problem.
Jag kopplade snabbt om på taket och bara bytade kabel från antenn till parabol. MEN jag fick det inte att fungera. Vad kan vara fel? Ingen signal alls.
Vet att det skall vara f-kontakter när det är parabol. Detta finns på taket och i splitter. Men kan det vara dosan i väggen som ställer till det? måste jag skarva och använda f-kontakt och dubbelhona?
eller är det min splitter som kan vara problemet?
Snälla försök att hjälpa mig.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det kan mycket väl vara flera saker i din gamla kabeldragning som ställer till det.
Det gamla sättet att styra parabolhuvudet från parabolboxen var dubbelriktad kommunikation i kabeln. Boxen lägger ut olika likspänningsnivåer på kabeln som bestämmer vilket huvud som ska användas, ifall man ska använda vertikal eller horisontell polarisation o.s.v. Det är därför som det krävs en egen kabel från varje box upp till parabolen.
Nu för tiden så finns det ett modernare sätt att styra parabolhuvudet där flera boxar kan dela på samma kabel, men jag har ingen koll på hur det systemet fungerar.
Det gamla sättet att styra parabolhuvudet från parabolboxen var dubbelriktad kommunikation i kabeln. Boxen lägger ut olika likspänningsnivåer på kabeln som bestämmer vilket huvud som ska användas, ifall man ska använda vertikal eller horisontell polarisation o.s.v. Det är därför som det krävs en egen kabel från varje box upp till parabolen.
Nu för tiden så finns det ett modernare sätt att styra parabolhuvudet där flera boxar kan dela på samma kabel, men jag har ingen koll på hur det systemet fungerar.
Ah... Den härliga uteslutningsmetoden kommer nog bra till pass här 
Omöjligt att säga vad som är fel när man inte är på plats... Men jag skulle börjat med att ta bort t-spliten och antennuttagen ur ekvationen! Inhandla ett på F-skarvar och testa!
Omöjligt att säga vad som är fel när man inte är på plats... Men jag skulle börjat med att ta bort t-spliten och antennuttagen ur ekvationen! Inhandla ett på F-skarvar och testa!
Donald-Duck: Jag var kanske lite otydlig. splitta är inte av intresse utan bara att få igång det. Splittern nämnde jag bara för att den sitter där och är inkopplad.
Pear4Life: Precis så jag tänkte själv. Men ville utesluta att någon hade en snabb universallösning. Jag får dra till Kjell&co på måndag.
Tack
Pear4Life: Precis så jag tänkte själv. Men ville utesluta att någon hade en snabb universallösning. Jag får dra till Kjell&co på måndag.
Tack
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Men släpper verkligen splittern igenom parabolhuvudets styrsignaler, eller fungerar det ifall du kopplar förbi splittern? Samma sak med eventuellt dämpningsmotstånd i dosan på väggen.Sebastian_21 skrev:
Bra fråga. Kan var ide att börja med att koppla förbi splittern. Det räcker kanske.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Antennsplitters generellt har ej powerpass/dcpass. Detta behövs då boxen skickar spänning upp till lnb:t (14/18v) för att få det att fungera. Byt fördelare om du kör satcr, alternativt skarva kabeln till det uttag du vill använda om du använder standard lnb.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Just detja, +1 på Müsslis inlägg. Byt till satuttag eller koppla förbi det helt och hållet.
Parabolsignaler har en mycket högre frekvens än kabel eller marksänd tv. Jag har för mig att splittern kan vara anpassad för ett visst frekvensområde. Kolla om det funkar med parabolfrekvensen. Sen är parabolsignaler mycket svagare en kabel eller marksänd. Därför är det viktig att använda en bra kabel och kontakter.
Det går att splitta en parabolkabel, men man behöver alltid en parabolhuvud per box.
För att dela kabeln med flera box/huvud behöver man en mojäng som flyttar signalen till et annat frekvensområde, och en som flyttar tillbaka signalen
Det går att splitta en parabolkabel, men man behöver alltid en parabolhuvud per box.
För att dela kabeln med flera box/huvud behöver man en mojäng som flyttar signalen till et annat frekvensområde, och en som flyttar tillbaka signalen
Har du även skaffat en inspelningsbar box där du kan se på en kanal och samtidigt tittar på en annan så behöver du två kablar och två parabolhuvuden. Jag försökte lösa den ena kabeln med en splitter eftersom jag då hade tvillingabonemang men det fungerade inte så jag skarvade kabeln istället. Har läst att det ska finnas någon typ av splitter som ska klara av det. Det fungerar ju flerfamiljhus.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Behövs inte två huvuden. Antingen ett huvud med fler utgångar, alt sat-cr huvud. Det sistnämnda går att splitta. Men nu är vi lite OT.
Då var det för några år sedan, det gäller inte nu. Det går att splitta en parabolsignal trots ett LNB. Att signalen är svagare stämmer inte heller, möjligtvis blandar du ihop det med att signalen dämpas mer per meter kabel pga sin högre frekvens.harry73 skrev:
Fast det brukar kompenseras automatiskt pga högre signal vid parabolen jämfört med antenn.
Kan du förklara lite mer detaljerat?Müssli skrev:
En LNB med två frekvensområden och två polariseringar som insignal blir fyra kombinationsmöjligheter.
Utsignalen är ett enda frekvensband och om "splitta" innebär mer än en mottagare så vem bestämmer vad LNB'n ska ta emot om det bara är en kabel?
Det finns ju LNB'er som har flera parallella signalvägar men det blir också flera koaxialkablar från
utgångarna (mer än en enda i så fall).