Hej!
Mitt garage ligger "direkt" till höger om det infällda fasadmätarskåpet och dit ska det dras ny dold matning till en ny central.
Spelar det någon roll om man borrar ett nytt hål i plåten enligt alt. 1 eller alt. 2 på bifogade bilder? Och sedan anslutningsmuff likt hur nuvarande matning till husets central som syns i bild. Eller bör man göra på något helt annat sätt?
Det finns ju inga knockout/stansade öppningar i skyddsplåten åt höger, men det finns nedtill åt höger.
Är det ok att ta upp egen öppning?
Vid alt 1 kanske man kan komma in med "bar" RK direkt från röret och trä över isolerslang för att skydda vid nytagna öppningen i skyddsplåten? Eller att man använder kabel/alt 2.
Mitt garage ligger "direkt" till höger om det infällda fasadmätarskåpet och dit ska det dras ny dold matning till en ny central.
Spelar det någon roll om man borrar ett nytt hål i plåten enligt alt. 1 eller alt. 2 på bifogade bilder? Och sedan anslutningsmuff likt hur nuvarande matning till husets central som syns i bild. Eller bör man göra på något helt annat sätt?
Det finns ju inga knockout/stansade öppningar i skyddsplåten åt höger, men det finns nedtill åt höger.
Är det ok att ta upp egen öppning?
Vid alt 1 kanske man kan komma in med "bar" RK direkt från röret och trä över isolerslang för att skydda vid nytagna öppningen i skyddsplåten? Eller att man använder kabel/alt 2.
Såg inte så noga, det ett veck där och är det då en fri vägg som ytterväggen ansluter mot, går det bra. Vad blir den totala längden för att borra innifrån garaget då, lämpligt att komma in i skåpet på markering uppe. Då går det borra med en tunn borr först och sedan vidga plåtsidan innifrån skåpet. Nu kan det vara reglar på sidorna som skåpet är fäst i. Ska även vara en gummibussning/tätning genom plåten. Du får se hur det går att göra, sen behövs inget rör för kabeln. Behöver du inte mer än 16amp i garaget, räcker 15 mm hål och plats finns för säkringar uppe till vänster i skåpet.V viriol skrev:
Ska dras minst 6mm2 och ska inte ha några (nya) säkringar, utan blir en ny central i garaget. Ja, skåpet verkar sitta i reglar, men det biten tror jag löser sig. Inte så långt att borra, du ser fasaden på garaget till höger och sedan är det bara 95mm isolering plus spånskiva ännu. Vid 6mm2 bör jag väl klara mig på ett 20 mm hål/slang/VP-rör?J jonaserik skrev:Såg inte så noga, det ett veck där och är det då en fri vägg som ytterväggen ansluter mot, går det bra. Vad blir den totala längden för att borra innifrån garaget då, lämpligt att komma in i skåpet på markering uppe. Då går det borra med en tunn borr först och sedan vidga plåtsidan innifrån skåpet. Nu kan det vara reglar på sidorna som skåpet är fäst i. Ska även vara en gummibussning/tätning genom plåten. Du får se hur det går att göra, sen behövs inget rör för kabeln. Behöver du inte mer än 16amp i garaget, räcker 15 mm hål och plats finns för säkringar uppe till vänster i skåpet.
Slang 20 mm ,men betänk att den är 14 mm invändig och kabeln 5X6 är 15,8 mm. Så 25 mm är nog bra. Du behöver ingen rör/slang men inte fel att ha ett rör, som går hela vägen genom plåtenV viriol skrev:Ska dras minst 6mm2 och ska inte ha några (nya) säkringar, utan blir en ny central i garaget. Ja, skåpet verkar sitta i reglar, men det biten tror jag löser sig. Inte så långt att borra, du ser fasaden på garaget till höger och sedan är det bara 95mm isolering plus spånskiva ännu. Vid 6mm2 bör jag väl klara mig på ett 20 mm hål/slang/VP-rör?
Klicka här för att svara