Hur stor ledararea brukar det gå att använda på inkommande till en normcentral? Ser att bla hagers hb tar upp till 16mm2. Är det normala standarden? Hur mycket brukar pen-plinten klara?
 
tommib
Beror helt på normcentralen. Det specificeras normalt vad plintarna i centralen klarar.

Varför undrar du?

Edit: Hagers plintar tar tydligen 16 kvmm enl spec. Det går förstås att komplettera med andra plintar som tar större areor.
 
Tänkte mest om det fanns någon typ av "standard" på vanliga normcentraler för villor. Anledningen till frågan var att det ska göras om lite här hemma. Ett fasadmätarskåp skall installeras pga mätarflytt och i samband med det blir det en ny kabel från detta och in i huset. Har blivit erbjuden en bit exqj pure 3x16/16 som blivit över till bra pris så därav funderingen. Nya kabeln blir ca 40m.
 

Bästa svaret

tommib
Det borde inte vara ett problem med 16 kvmm och om det är det kan du ju alltid gå över till en klenare dimension på en lämplig plint, t.ex. EKS 525 eller liknande.

Däremot måste du kolla att din servis är TN-C och att den kommer fortsätta vara det efter mätarflytten. Om servisen är TN-S så kan du inte använda den kabeln.
 
dof dof skrev:
Tänkte mest om det fanns någon typ av "standard" på vanliga normcentraler för villor. Anledningen till frågan var att det ska göras om lite här hemma. Ett fasadmätarskåp skall installeras pga mätarflytt och i samband med det blir det en ny kabel från detta och in i huset. Har blivit erbjuden en bit exqj pure 3x16/16 som blivit över till bra pris så därav funderingen. Nya kabeln blir ca 40m.
Standard i det fallet kommer naturligt av att komponenterna man monterar normalt i den typen centraler har max märkström 63 A. Så även tumregelmässigt för area/avsäkring hamnar man då vid 16 mm2. Sen sett rent praktiskt för att kunna ansluta i dem utan mer specialdetaljer landar det också i det häradet dvs stegen över med 25-35 mm2 blir så otympliga i utrymmet att det går bort.

Men din kabel går ju bra både i komponenter som HB och anslutning mot skenorna det finns inga varianter som inte klarar det du har där.
 
tommib
GK100 GK100 skrev:
finns inga varianter som inte klarar det du har där.
Förutom en TN-S servisledning :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Däremot måste du kolla att din servis är TN-C och att den kommer fortsätta vara det efter mätarflytten. Om servisen är TN-S så kan du inte använda den kabeln.
Just den delen är knappast aktuell numera då det i de flesta fall och nätområden måste beställas särskilt om man vill ha TN-S servis. Man strävar efter TN-C sen några år tillbaks efter en utflykt då TN-S förespråkades där det passade i övrigt.

Men ditt påpekande är bra och TS bör få klart för sig hur det ligger till.
 
Tack för alla svar. TN-C är det här och kommer så förbli. Är bara några år sedan dom var här och grävde ner alla kablar. Finns det något negativt med att använda denna kabel istället för en "vanlig" tex ekkj 3x10/10?
 
tommib
Nej, det är den halogenfria uppföljaren till EKKJ. Är du verkligen säker på att det är EXQJ dock? I dimensionen 16 kvmm hittar jag den bara som FXQJ men min google-fu kanske är vek?
 
Stavfel av mig , det är fxqj det gäller.
 
tommib tommib skrev:
Nej, det är den halogenfria uppföljaren till EKKJ. Är du verkligen säker på att det är EXQJ dock? I dimensionen 16 kvmm hittar jag den bara som FXQJ men min google-fu kanske är vek?
Vad är det för skillnad på exqj och fxqj?
 
tommib
Den ena är enkelledare, den andra har få (7) kardeler.
 
tommib tommib skrev:
Den ena är enkelledare, den andra har få (7) kardeler.
Har det någon praktisk betydelse?
 
tommib
Inte för elektronerna. Det är däremot väldigt jobbigt att hantera solida ledare i grövre dimensioner. Med fåkardeliga eller rikkardeliga ledare blir kabeln mer följsam. Det är också mindre risk för brott på en ledare på grund av att man böjer fram och tillbaka.
 
Så alltså är det mera fördelaktigt med en fxqj i detta fallet då?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.