mikst skrev:
Innebär detta att 6 kvmm kan användas i centralen även om huvudsäkringen är på 35A eller skall man använda 10kvmm eftersom huvudsäkringen är större än 25A?
35 A är ju ganska höga strömmar som kan bli aktuella, hade nog kört på 10 eller hellre 16 kvadrat för att få det enhetligt, sen kan man ju fundera på dagens och morgondagens behov, vad för typ av central det är osv, men känns dumt om man ligger på fel sida marginalen, onödigt värma upp centralutrymme mer än nödvändigt.
I ditt fall är det troligen bara kortvariga höga laster skulle jag tro men det är ju bara du som installatör som kan/ska avgöra behovet.

Jag har ett liknande fall. Vi ska byta en del el i huset och bland annat dra ny kabel mellan huvudsäkringarna i mätartavlan (sitter inomhus) och en av husets två centraler. Det handlar om 4-5 meter och elektrikern har snöat in på att dra 10 mm2 av någon anledning.

Inkommande kabel är 16mm2 och huvudsäkringarna är 16 A som sitter i DII-gänga. Centralen som ska kopplas in med 10 mm2 matar ingen elvärme men däremot spis, ugn, uttag i kök plus bostadsutrymmen. Alla säkringar är av C-karakteristik och vi bor i tätort med hyggligt starkt matande nät.

Skulle någon av er göra er besväret och böka igenom en 10 mm2-kabel i ett bostadshus med dessa förutsättningar?

Nej, det skulle jag inte. Som gjort för 5G6mm2.

Det måste ju finnas något mer som gör att elektrikern vill köra med 10mm2? Det är ju inte direkt som att man väljer 10mm2 istället för 6mm2 för att det är kul. Låter konstigt.

//Patrik

Det är inte så att han vill dra 3x6+10 i ett rör ?

Eller ja, han kanske bara vill få sälja en dyrare kabel..? De pengar han förlorar i kabellängd, tar han igen genom dyrare kabel istället. ;)

//Patrik

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har nu undersökt hur aktuell status är i min centralen.

Matning till mätarskåpet är tre ledare (Vit, Röd, Grå) med flätad PEN.
Från mätarskåpet går det 3st vita MK 16kvmm till fördelningsplinten och en MK 16kvmm till PEN-skenan i första gruppcentralen.
Från fördelningsplinten går det tre vita MK 10kvmm (diameter 4mm) till resp huvudbrytare i resp central. En vit MK 10kvmm går mellan PEN-skenan på resp central.
Från huvudbrtyaren till resp fasskena går det en 6kvmm (diameter 3mm) solid ledare.

Så, rent praktiskt är ledaren på 6 kvmm mellan huvudbrytaren och resp fasskena avsäkrad med 35A.

Det var en salig blandning av areor här. 16 mm² är ett bra val med tanke på att du har DIII-gänga som tillåter huvudsäkringar på upp till 63 A (men det blir ändå en liten kompromiss då 63 A egentligen kräver 25 mm²)

Om man ser på 35 A säkring så är 10 mm² ett bra val, medan 6 mm² tumregelmässigt är för lite, men det är faktiskt precis inom gränserna (för 35 A) om man ser på fritt förlagda ledare med normal kylning.

Men om vi backar lite så är det först o främst belastningsförmågan som ska kontrolleras. Om inte en gemensam säkring skyddar en kabel så kan flera säkringar tillsammans skydda den. För 35 A så skulle alltså centralen kunna bestå av max 2 st 10 A och 1 st 16 A utgående gruppsäkring per fas. Jag *tror* inte man får räkna med sammanlagring här när det gäller att skydda en kabel mot överlast, dvs göra en bedömning att man aldrig kommer att ta ut mer än 25 A per fas via denna central.

Sedan ska kabeln tåla kortslutning också, och där får faktiskt 6 mm² avsäkras med 63 A.

Så det kan vara ok som du har det nu.

Hittade detta i en bok:

"Dimensionering av centralens inre ledare är borttaget i nuvarande standard SS 424 14 24, utgåva 6."

"Delar av tabell 4, i Hb 421, SS 424 14 24, utgåva 4 som bl a gällde för inre kablar i central"
Area kvmm - Nominellt strömvärde A
1,5 - 19
2,5 - 24
4 - 33
6 - 43
10 - 59
16 - 83

Där har dom mycket luft kring kablarna :), tror inte man bör hårddra det riktigt så långt.

mikst skrev:
Hittade detta i en bok:

"Dimensionering av centralens inre ledare är borttaget i nuvarande standard SS 424 14 24, utgåva 6."

"Delar av tabell 4, i Hb 421, SS 424 14 24, utgåva 4 som bl a gällde för inre kablar i central"
Area kvmm - Nominellt strömvärde A
1,5 - 19
2,5 - 24
4 - 33
6 - 43
10 - 59
16 - 83
De värdena du visar är helt rimliga och ok för inre förbindningar i tex en central. Heller inget speciellt konstigt med 35A till centralen som nämndes tidigare med 6mm2 mellan brytare och skenor. Något som däremot i praktiken kan bli osäkert och ev farligt är att försöka använda onödigt grova areor i tex en central. Det kan bli så redan när man ligger i övre delen av vad som anges i tekniska specen för apparaterna.

Bättre att se till att anslutningarna blir omsorgsfullt utförda, varmgången kommer fort och får konsekvenser som blir betydligt värre än en ledare som ligger någon grad högt fritt i kapslingen.

Håller med ovanstående, här har man delat upp lasterna och därefter gått ner i area och troligtvis är dessa centraler lämpligast att koppla med 6 mm², skadar ju inte du känner över anslutningarna lite lätt nu när du är där och rotar.

Finns det centraler och normapparater som inte tillåter anslutning av > 6 mm² ?
Förvisso kan det blir problem med flera ledare under samma klämma, men det går ju att lösa på olika sätt.
Men nu ska inte någon central byggas här, utan det handlar om en befintlig central som inte ska röras?

Han har nog redan rört..
Gamla HB har ofta trånga hål att få in kabeln i med en skruv som spänner direkt i kopparn..

Eftersom jag startade tråden kanske det vore på sin plats med en uppdatering av resultatet :)

Elektrikern dök aldrig upp som avtalat och påminnelser hjälpte inte så jag lessnade och installerade det hela själv, med 6 kvmm kabel. Jag har senare haft en annan elektriker som kikat på det hela och han såg absolut inga bekymmer med att använda 6 kvmm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.