2 354 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Kabelarea för LED-strip, större längder?
Ska sätta LED-strip i sockeln i nya köket.
Totalt handlar det om 4 olika ställen dit lågvoltskabel dras:
6m LED-strip
3,5m LED-strip
1,2m LED-strip
1,8m LED-strip
Min tanke är att dra kabel till alla dessa platser men driva dom allihop med samma driver. Kabellängden från LED-strip till driver blir ungefär 7-8m från varje punkt.
Efter lite research så upptäckte jag att RKUB 2x0,75 är den vanligaste "LED-kabeln".
Behöver man en större kabelarea för att hantera längderna? Hur kraftfull driver krävs för detta?
Alternativet är att dra fram 220V till platserna och ha en driver per slinga. Men detta känns slösaktigt.
Tips mottages gärna!
Totalt handlar det om 4 olika ställen dit lågvoltskabel dras:
6m LED-strip
3,5m LED-strip
1,2m LED-strip
1,8m LED-strip
Min tanke är att dra kabel till alla dessa platser men driva dom allihop med samma driver. Kabellängden från LED-strip till driver blir ungefär 7-8m från varje punkt.
Efter lite research så upptäckte jag att RKUB 2x0,75 är den vanligaste "LED-kabeln".
Behöver man en större kabelarea för att hantera längderna? Hur kraftfull driver krävs för detta?
Alternativet är att dra fram 220V till platserna och ha en driver per slinga. Men detta känns slösaktigt.
Tips mottages gärna!
Har inte köpt LED-listerna ännu, och är anpassningsbar i den frågan. Är det fördelaktigt med 12V eller 24V? Tänkte köra med någon LED-strip med diffusor, antingen en COB-LED eller en standard-modell i en separat diffusor.useless skrev:
LED-listen behöver kunna dimras av en Shelly Dimmer på primärsidan.
Ok. för att kunna svara på grundfrågan måste man veta hur mycket ström som förväntas gå i kabeln. Ju högre spänning desto lägre ström vid en given effekt. Men det finns nog andra parametrar som är viktigare för valet mellan 12 eller 24 Volt.
Jag förstår detta. Men tänkte att det är bättre att vara helt öppen i frågan så man inte målar in sig i ett hörn. Hur tar man reda på vilken typ av LED-list som är lämplig för ändamålet?useless skrev:
I alla fall den längsta bör nog matas från båda håll.
Om du inte använder kortmeter bör du inte använda lågvolt.
Om du inte använder kortmeter bör du inte använda lågvolt.
Efter lite efterforskning så tror jag att jag sätter separata drivers vid varje slinga. Som sagt så tänkte jag dimma på primärsidan med en Shelly Dimmer. Vilka drivers rekommenderar ni?
Någon som har använt en COB-LED slinga? Fungerar den inbyggda diffusorn bra?
Någon som har använt en COB-LED slinga? Fungerar den inbyggda diffusorn bra?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Du behöver också fundera över vilket intryck ljuset skall ge. Många ljuslister drar ju 10W eller mer per meter. En så stark ljuskälla nere vid golvet ser nog bara konstigt ut.
Men om vi för resonemanget tänker oss 60W för din 6m slinga, så får du 5A om du väljer 12V system. En 0,75 kvmm tråd brinner inte av den strömmen, men det kommer att bli ett spänningsfall på 15 - 20% eller så. Vilket är mer än man normalt vill ha.
När man dimensionerade kablar för strömslukande halogenlampor, brukade man försöka hålla spänningsfallet i kabeln under 3%, för att inte får en synlig skillnad mellan spottar med kortare ledning och längre. LED har allid en strömreglering, så det är inte lika beroende av exakt rätt spänning. Men det är kanske ändå en bra tumregel,
Men jag är övertygad om att du bör ha myckel klenare LED list, om den skall sitta i sockeln. Kanske max en 10 ondel.
Men om vi för resonemanget tänker oss 60W för din 6m slinga, så får du 5A om du väljer 12V system. En 0,75 kvmm tråd brinner inte av den strömmen, men det kommer att bli ett spänningsfall på 15 - 20% eller så. Vilket är mer än man normalt vill ha.
När man dimensionerade kablar för strömslukande halogenlampor, brukade man försöka hålla spänningsfallet i kabeln under 3%, för att inte får en synlig skillnad mellan spottar med kortare ledning och längre. LED har allid en strömreglering, så det är inte lika beroende av exakt rätt spänning. Men det är kanske ändå en bra tumregel,
Men jag är övertygad om att du bör ha myckel klenare LED list, om den skall sitta i sockeln. Kanske max en 10 ondel.
Listar saknar ofta strömreglering. Det är en enkel serieresistor.
Ja, du har helt rätt. Tanken är inte alls att den ska lysa så starkt. Det handlar ändå bara om 10cm från golvet. En del av slingan passerar dock sittdelen på köksön och kommer då sitta under bänkskivan (cirka 88cm från golv).H hempularen skrev:Du behöver också fundera över vilket intryck ljuset skall ge. Många ljuslister drar ju 10W eller mer per meter. En så stark ljuskälla nere vid golvet ser nog bara konstigt ut.
Trots att man tar en klen LED-list så kanske det är lika bra att ha flera drivers?
Min första tanke var att det var enklare att samla alla och driva från samma ställe i och med att alla ska kopplas till samma Shelly Dimmer.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Men som sagt mitt räkneexempel byggde på en ljusstark list jag råkat titta på.
Klicka här för att svara