Demmpa Demmpa skrev:
Han baktalar inte sig själv eller yrkeskåren utan han kommer med fakta.
Det finns många installatörer som inte vet banala saker.

Jag själv har råkat ut för några installatörer som inte kan banala regler för bla våtutrymmen.
När du skriver installatör, menar du då en auktoriserad elinstallatör eller en eleyrkesman?

A Avemo skrev:
Tar du hela yrkeskåren i försvar? Var inte så kategorisk. Alla elektriker är inte duktiga. Men många är det. Man kan konstatera att inte alla elektriker är kompetenta utan att därmed döma ut hela kåren.
Alla kan inte allt men många kan mycket.

P Putte 9497 skrev:
Alla kan inte allt men många kan mycket.
Anser du att du med detta inlägg baktalar dig själv och hela yrkeskåren? Eller inser du att inte Mikael_L heller gjorde det?

Demmpa Demmpa skrev:
Han baktalar inte sig själv eller yrkeskåren utan han kommer med fakta.
Det finns många installatörer som inte vet banala saker.

Jag själv har råkat ut för några installatörer som inte kan banala regler för bla våtutrymmen.
Alla kan inte allt men många kan mycket. Men då får väll vederbörande installatörer ta reda på fakta när du har påtalat vad som gäller i ett badrum.

J Johan456 skrev:
När du skriver installatör, menar du då en auktoriserad elinstallatör eller en eleyrkesman?
Jag menar den personen som kommer hem till kunden och gör själva installationen.

Vi har råkat ut för att den personen monterar en anslutningsdosa som är öppningsbar utan verktyg ca 30cm över golv och ca 20cm från badkarskant.
Vi har råkat ut för en som säger att vi inte får montera en elektrisk handdukstork i våtzon 2.

A Avemo skrev:
Anser du att du med detta inlägg baktalar dig själv och hela yrkeskåren? Eller inser du att inte Mikael_L heller gjorde det?
Det jag vill ha fram är att Mikael_L med sitt inlägg menar att Stefan 100 likväl kan göra jobbet själv med den kunskap han tillskansat sig i forumet än att anlita en professionell elfirma.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag menar den personen som kommer hem till kunden och gör själva installationen.

Vi har råkat ut för att den personen monterar en anslutningsdosa som är öppningsbar utan verktyg ca 30cm över golv och ca 20cm från badkarskant.
Vi har råkat ut för en som säger att vi inte får montera en elektrisk handdukstork i våtzon 2.
Men då ska du upplysa den personen om att han måste ta reda på vad som gäller hos personen som har behörigheten.

P Putte 9497 skrev:
Det jag vill ha fram är att Mikael_L med sitt inlägg menar att Stefan 100 likväl kan göra jobbet själv med den kunskap han tillskansat sig i forumet än att anlita en professionell elfirma.
Det är lättare att förstå vad du menar om du skriver vad du menar i stället för att skriva något helt annat.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Ok, min fråga är relevant men jag tolkar ditt svar som att du inte vet. Installatör används om en behörig/auktoriserad person. Elyrkesman/elektriker har oftast ingen personlig behörighet.

Elektrisk handdukstork är tillåten i område 1 Och område 2. Beroende på tillverkarens anvisningar.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är lättare att förstå vad du menar om du skriver vad du menar i stället för att skriva något helt annat.
Men det står ju klart och tydligt.

Kan vi lämna detta infekterade ämne nu???

P Putte 9497 skrev:
Men det står ju klart och tydligt.
Du är fri att lämna ämnet när du vill.

Detta är vad du skrev. Det är i mitt tycke ganska tydligt och jag motsätter mig starkt vad du skriver.
P Putte 9497 skrev:
Här baktalar Mikael_L sig själv (som säger sig ha elfirma och ska vara elektriker) samt hela yrkeskåren.
Sedan kom du med detta "förtydligande". Ett annat ganska tydligt påstående med en helt annan innebörd än den första. Jag håller i stort sett med.
P Putte 9497 skrev:

P Putte 9497 skrev:
Vi är nog ganska många som ser fram emot att du gör det.

A Avemo skrev:
Du är fri att lämna ämnet när du vill.

Detta är vad du skrev. Det är i mitt tycke ganska tydligt och jag motsätter mig starkt vad du skriver.

Sedan kom du med detta "förtydligande". Ett annat ganska tydligt påstående med en helt annan innebörd än den första. Jag håller i stort sett med.
M MatCan skrev:
Vi är nog ganska många som ser fram emot att du gör det.
Konstigt att vissa inte kan läsa vad man skriver eller kanske inte vill.

P
Man i kostym äter popcorn snabbt och tittar framåt med överraskat uttryck.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Konstigt att vissa inte kan läsa vad man skriver eller kanske inte vill.
Problemet är väl snarare att folk läser det du skriver, men att det du skriver kanske inte är det du vill säga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.