Till våren ska jag sätta in en undercentral i garaget. Denna ska förutom vanliga uttag, 3fas och belysning serva en laddbox för 2 elbilar (upp till 22KW står det på specen för laddboxen).
Behöver nu dra en kabel från huset, ca 25m. Har ett gult 50mm skyddsrör och en rörgrav genom källaren och trädgården. Huset har 3x25A.
Vilken kabel ska jag köpa? Länka gärna.
Elektrikern kommer få sköta all inkoppling i båda ändar men jag behöver dra kabeln nu.
Behöver nu dra en kabel från huset, ca 25m. Har ett gult 50mm skyddsrör och en rörgrav genom källaren och trädgården. Huset har 3x25A.
Vilken kabel ska jag köpa? Länka gärna.
Elektrikern kommer få sköta all inkoppling i båda ändar men jag behöver dra kabeln nu.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Du vill alltså kunna ta ut +44 kW i garaget? Då räcker det inte med denna kabel, du behöver byta mätarskåp och kabel till huset, om nu nätägaren öht går med på detta, och om du vill hosta upp vad det kommer att kosta. Så låt oss börja med att reda ut hur mycket effekt du verkligen vill ha i garaget. Det är första frågan vid ledningsdimensionering. Det finns fler faktorer att titta på men vi kan börja här.
Jag vill också tillägga att det är lämpligt att fråga den tilltänkta elektrikern först, innan du köper kabeln. Annars kan det bli sura miner. Om du inte har en tilltänkt elektriker bör du hoppas på att du hittar någon som är lite mer flexibel. Även själva kabelförläggningen är behörighetskrävande.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Även om 22 är hälften av 44 så är 22 kW fortfarande väldigt mycket som kräver nytt mätarskåp, minst 32 A abonnemang men i praktiken än större, ny ledningar etc. Så jag tycker att du bör börja med att se på den totala installationskostnaden innan du väljer en onödigt grov kabel till garaget.
Abbonemanget går ju skruva upp, Göteborg har samma taxa upp till 63A, men nya ledningar o mätarskåp känns ju overkill.
Vilken kabel hade du själv valt om detta var ditt hus och du ville ha kabeln hyfsat framtidssäker?
Vilken kabel hade du själv valt om detta var ditt hus och du ville ha kabeln hyfsat framtidssäker?
Därom är nog många oense. Kanske i din bekantskapskrets men rätt osannolikt i allmänhet.P para skrev:
Som Bo säger, fundera över helheten i din installation. Varför är det så bråttom att förlägga kabeln? Kan du inte bara lägga ner röret och dra i kabeln sen?
Om du bara vill ha ett svar utan att fundera på allt det andra kan du slänga ner en N1XV 5G16, den kommer hålla för allt som din nätägare kommer låta dig säkra upp till. Den kommer också vara onödigt dyr.
Du kan för övrigt inte "skruva upp" abonnemanget till mer än 25 A säkringar utan att byta just mätarskåpet och troligen också servisen om de inte var väldigt ambitiösa när de drog till ditt hus. Anledningen är att gänga D2 max tar 25 A säkringar. Elbolaget kanske inte är så pigga på att låta dig säkra upp till 63 A heller.
6mm2 är det minsta man drar till en central men jag tycker du skall ta en 10mm2 med de effkt behoven du beskriver. Men bäst är nog att fråga din elektriker vad han vill ha för area.
https://www.elbutik.se/product.html/jordk-n1xv-u?category_id=2099
https://www.elbutik.se/product.html/jordk-n1xv-u?category_id=2099
Kabeln ska gå bakom några väggar i källaren som ska sättas igen nu. Det blir några trixiga trånga 90graders krökar. Skyddsröret var mest för trädgården.tommib skrev:
Därom är nog många oense. Kanske i din bekantskapskrets men rätt osannolikt i allmänhet.
Som Bo säger, fundera över helheten i din installation. Varför är det så bråttom att förlägga kabeln? Kan du inte bara lägga ner röret och dra i kabeln sen?
Om du bara vill ha ett svar utan att fundera på allt det andra kan du slänga ner en N1XV 5G16, den kommer hålla för allt som din nätägare kommer låta dig säkra upp till. Den kommer också vara onödigt dyr.
Du kan för övrigt inte "skruva upp" abonnemanget till mer än 25 A säkringar utan att byta just mätarskåpet och troligen också servisen om de inte var väldigt ambitiösa när de drog till ditt hus. Anledningen är att gänga D2 max tar 25 A säkringar. Elbolaget kanske inte är så pigga på att låta dig säkra upp till 63 A heller.
Tack för förklaringen, mätarskåp o service är inte aktuellt att byta. Är 5G10 rimligt? Ser ut att vara halva priset.
Kan du inte dra stigaren från mätarskåpet.
Och ska du inte byta mätarskåp så kan du klara dig med 6mm2, men för att veta säkert måste man ha alla förutsättningarna klara. Och eftersom du troligen måste ha en elfirma inblandad för att få ändra huvudsäkring, tycker jag att du ska börja i den ändan. För då finns möjligheten att allt blir rätt från början.
Och ska du inte byta mätarskåp så kan du klara dig med 6mm2, men för att veta säkert måste man ha alla förutsättningarna klara. Och eftersom du troligen måste ha en elfirma inblandad för att få ändra huvudsäkring, tycker jag att du ska börja i den ändan. För då finns möjligheten att allt blir rätt från början.
Redigerat:
Säger som elmont, kan du dra kabeln en annan väg, t.ex. runt huset? Du kan också överväga att förlägga 40 mm VP-rör i väggarna och ha några strategiskt placerade inspektionsluckor där du kan dra, t.ex. vid böjarna, om du inte kan dra kabeln annan väg.
Försök hitta en elfirma redan nu, de kan vägra att koppla in din kabel senare.
Ang kabelval så kan både 5G6 och 5G10 vara rimligt, speciellt om du inte ska säkra upp.
Försök hitta en elfirma redan nu, de kan vägra att koppla in din kabel senare.
Ang kabelval så kan både 5G6 och 5G10 vara rimligt, speciellt om du inte ska säkra upp.
Hur mycket körs elbilen per dygn, och hur lång tid har den sen på sig att laddas?
Det är den allra första fråga som ska besvaras för det bestämmer den effekt som behövs.
(effekt * tid = energi som bekant)
SEN kan vi diskutera mätarsäkringar och kabelareor.
Det är den allra första fråga som ska besvaras för det bestämmer den effekt som behövs.
(effekt * tid = energi som bekant)
SEN kan vi diskutera mätarsäkringar och kabelareor.
Har inte tänkt på att man kan koppla in sig där men mätarskåpet sitter inmurat i fasaden så det blir en utanpåliggande kabel isåfall.E elmont skrev:Kan du inte dra stigaren från mätarskåpet.
Huvudräkningen låter jag vara oförändrad, verkar dra med sig förmycket att uppgradera.
Skiljer 25kr/meter mellan 6 o 10mm2 kabeln så det kanske är bättre att köra på 10 mm2 direkt.
Kommer man hem med nästan tomt batteri så vill man ju ha det fulladdat på morgonen. Tesla har väll 100 och Kia har 64kwh batteri.M MagHam skrev:
Vad behövs då?
Med 10mm2 till garaget kommer det troligen gå att säkra 35A.
Det ger en tillgänglig möjlig effekt på 400x35xsqrt(3) =24 kW
Så med den arean har du troligen framtidssäkrat din kabel till garaget till att kunna fixa den laddeffekten ifall du sen ändrar abonnemanget till ett 35 eller 50A abb.
Det finns en marginellt liten risk att 10mm2 inte räcker till mer än 25A, Men jag bedömer den risken som låg, i alla fall om du inte bor långt ifrån din transformatorstation.
Det ger en tillgänglig möjlig effekt på 400x35xsqrt(3) =24 kW
Så med den arean har du troligen framtidssäkrat din kabel till garaget till att kunna fixa den laddeffekten ifall du sen ändrar abonnemanget till ett 35 eller 50A abb.
Det finns en marginellt liten risk att 10mm2 inte räcker till mer än 25A, Men jag bedömer den risken som låg, i alla fall om du inte bor långt ifrån din transformatorstation.