Mikael_L
P para skrev:
Kommer man hem med nästan tomt batteri så vill man ju ha det fulladdat på morgonen. Tesla har väll 100 och Kia har 64kwh batteri.
Vad behövs då?
Med ett tomt 100kWh batteri och säg att man laddar i 10 timmar så ska det in 10kWh / timme, dvs det ska laddas med 10kW.
Två bilar 20kW.

Kan du istället ladda i 15 timmar så räcker det med 6,7 kW.

Sen är det väl att räkna bort lite för verkningsgrad, säkert minst 10%, kanske 20%. Så det resulterar i kanske 12kW i tio timmar och ca 8kW i 15 timmar.

Men frågan är om du verkligen kör slut på 100 kWh under en dag, tänker du köra 30-40 mil om dagen, verkligen? Har du taxiverksamhet?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med ett tomt 100kWh batteri och säg att man laddar i 10 timmar så ska det in 10kWh / timme, dvs det ska laddas med 10kW.
Två bilar 20kW.

Kan du istället ladda i 15 timmar så räcker det med 6,7 kW.

Sen är det väl att räkna bort lite för verkningsgrad, säkert minst 10%, kanske 20%. Så det resulterar i kanske 12kW i tio timmar och ca 8kW i 15 timmar.

Men frågan är om du verkligen kör slut på 100 kWh under en dag, tänker du köra 30-40 mil om dagen, verkligen? Har du taxiverksamhet?
Nej jag kör inte så mycket men man vill ju ha möjligheten att ladda fullt under natten om man nu köpt både elbil och laddbox och råkar ha tomt batteri nångång. Vore väl dumsnålt att köpa en pytteladdare och dra en jätteklen kabel till garaget.

Det låter som att du bestämt dig för en belastning på max 25 A minus övriga förbrukare i huset. Då kan du alltså inte "ladda fullt" om du menar 22 kW utan du hamnar på ca 17 kW max. 6 mm² skulle då kunna gå med skohorn så 10 mm² är ett säkrare val. Förutom N1XV finns ACEFLEX 5G10 (RV-K) som är lite smidigare i böjarna.

På tal om rör så finns det effektvakter till laddare om det kan vara av intresse, men kolla upp om den behöver en separat ledning mellan matande punkt och laddaren, dvs se till att det går att dra i en kabel till i rören.

Undersök också om det finns en bättre (rakare) väg, kanske från mätarskåpet beroende på dess placering. Du vill inte ha några skarpa böjar dolda i väggen. Underskatta inte heller inkopplingspunkten i matande ände, den ska ha plats för en grov kabel innan huvudbrytaren.

Som offtopic så lär väl knappast biltillverkarna upplysa om den enorma merkostnad som kan komma på tal om man ska ha riktig laddutrustning hemma......då kanske kalkylen inte blir så rolig. Låter ju liksom kul när var och varannan behöver 50A säkringar och matningar för att ladda alla elbilar. Det lär inte bli nätägaren som betalar de installationerna iallafall. (inte i slutändan iallafall)

Jag har själv skrivit några inlägg om det orimliga i att alla skall ha laddkapacitet hemma på garageuppfarten. Men man bör då kanske tänka på att behovet att hinna ladda ex. en Tessla fullt över en natt inte uppstår annat än i rätt ovanliga situationer.

Om bilen har en räckvidd på 60 mil på fullt batteri, så betyder det att de flesta dagar kommer man hem från jobbet med typ 60 - 70% laddning kvar. Och då räcker det att ladda med 6 kW, så har du fullt till morgonen efter. OM du kommer hem efter en långtur med väldigt lite i batterierna, så hinner du iallafall få in 40 - 50% laddning till dagen efter med 6kW. Men det är klart skall du då ut på en långtur även den dagen, så får man ta en snabbladdstolpe någonstans på vägen.

Om du har en normal villa, med 20A huvudsäkringar, och skaffar dig en laddstolpe med effektvakt, så kan ju stolpen få ge 12 kW så länge inget annat i huset drar ström. Sedan reglerar den ned vid behov.

Men jag tror ändå att det blir en stor utmaning för elnäten, om "alla" har en elbil som skall börja ladda med hög effekt vid kl 17 - 18. Visserligen har "alla" satt igång och lagat mat vid den tiden, men en spis drar hög effekt i några minuter när man kokar upp vatten, eller värmer upp en ugn. Sedan drar den hög effekt i korta pulser under matlagningen. En elbilsladdning drar hög effekt i flera timmar.

P para skrev:
Till våren ska jag sätta in en undercentral i garaget. Denna ska förutom vanliga uttag, 3fas och belysning serva en laddbox för 2 elbilar (upp till 22KW står det på specen för laddboxen).
Behöver nu dra en kabel från huset, ca 25m. Har ett gult 50mm skyddsrör och en rörgrav genom källaren och trädgården. Huset har 3x25A.

Vilken kabel ska jag köpa? Länka gärna.
Elektrikern kommer få sköta all inkoppling i båda ändar men jag behöver dra kabeln nu.
Kunde inte vänta till våren.... Installerade en liten värmepump i garaget förra veckan så det kändes bäst att skynda på med undercentralern.
Köpte en kabel N1XV 5g10 från elbutik.se
Hade hit en elektriker som också sa att det var bäst att ta matningen från fasadskåpet så jag kapade upp ett spår i väggen, får putsa igen det till våren.
Nu är allt inkopplat och en elbil beställd. Återstår bara att fixa en laddbox.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.