Hej expertpaneln!

Efter att ha sökt runt ett tag undrar jag om det överhuvudtaget finns någon godkänd och lämplig kabel till spottar. Förutsättningarna är följande:

230V spottar skall monteras i tak, eller rättare sagt, de har individuella drivdon på 230V. Drivdonen har inte fäste för flexslang, men de har dragavlastning för kabel. Flexslang skall dras "mellan" spottarna.

Tillverkaren rekommenderade vanlig lampsladd. Men SKX är väl inte godkänd för fast installation? För även om kabeln är "lös" mellan spottarna skall den ju anslutas till brytare, så installationen måste väl räknas som fast? Dessutom är väl inte 0.75mm^2 godkänd i fast? Någon nämnde FK, men då blir det ju inte dubbelisolerat. Motsvarande gäller de förslag jag hittat här på forumet, jag hittar alltid någon invändning. Att dra typ EKK eller modernare varianter känns väldigt klumpigt och osmidigt.

Hur gör man, struntar man i att man bryter mot någon regel, eller finns det en kabel jag missat?

Tack på förhand!
 
Jag har för mig att jag använde FKX 2x1.5 till mina spottar.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Detta är tyvärr en gråzon där ingen har satt ned foten, men det finns ingen myndighet eller organisation i Sverige som skulle kunna göra det.

Det är riktigt illa om den omhuldade tillverkaren rekommenderar SKX. De kanske menade RXKX 2x1.5 mm² som är i närheten av att vara godkänd. Det finns ingen kabel du har missat, det finns ingen som är klockrent godkänd.

Man behöver en (någorlunda) flexibel mantlad installationsledning som är tillåten för dold förläggning. Sådana växer inte på träd. Än värre är det med takfot, för där behöver den dessutom tåla kyla.
Anslutningskablar får inte förläggas dolt. Alltså pratar vi installationskablar, vilket innebär en anslutningspunkt vid varje spot vilket innebär att en skyddsledare ska finnas med i ledningen...

Den enda kabel jag känner till där tillverkaren medger fast installation i rör är PLS90 som är svår att hitta i handeln. Den är identiskt(?) uppbyggd som RXKX och TP90 men jag kan ju inte säga att de är utbytbara mot varandra.

Annars är FK i slang det bästa alternativet i mina ögon. Jag rekommenderar byte av spottar till ett fabrikat som stöder anslutning av två slangar i drivdonet. Man kan ev trä isolerslang över FK den sista biten också, men det är lite bängligt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Tack för svar!

FKX hade jag missat, den finns i 1.5mm^2 och tillverkarna skriver att den är för fast installation:

"FKX is a flat cable suitable for fixed installation of downlights or halogen lights. To be installed in conduit or duct system. The insulation of the conductor shall be protected against UV light."

Ser du några problem med denna Bo? Vill också ha anslutning till flexslang, men denna mindre modell hade visst inte det enligt representanten jag talade med. Anser du Bo att det är OK att ta exempelvis yttre höljet från tex en EKK och trä över FK en bit in i slangen? (Så gjorde elektrikerna som installerade i mitt badrum för många år sedan.)
 
Det är ju lite knepigt, men jag bedömer att Ölflex Classic 110 är godkänd för denna typ av förläggning, men det är ju rejält konstigt att det inte finns en betydligt mer lättillgänglig kabel att använda.
 
Ser nu att jag köper Ölflex Classic 110 till halva priset av FKX på Ahlsell. Några fler synpunkter på dessa kablar?
 
A
Varför inte införskaffa sig lågvolt 12/24V spottar, då kan man använda sig av lösa FK i rött och svart.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
FKX är en anslutningskabel enligt Pmflex., inte installationskabel. Men Pmflex är inte jättetydlig med hur den får installeras, det är bara underförstått.
Amokabel som du verkar ha hämtar texten ifrån är ett budgetfabrikat.
Pmflex anger ingen tillverkningsstandard medan Amokabel endast pekar på standarder för ledare, isolering och mantel, ingen för kabeln som helhet.
Pmflex tillverkar väl inte kablar, eller? De kanske har köpt FKX från Amokabel, stoppat in den i sin slang och kränger den svindyrt...

Med detta sagt är den nog varken bättre eller sämre än liknande alternativ som RXKX.

FQQ är däremot en installationskabel.
 
Ölflex Classic är fabrikat (eller snarare varumärke)LAPP, inte Amo.

Använder den ganska ofta i jobbet i olika maskiner, den har svarta, numrerade ledare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
FKX är en anslutningskabel enligt Pmflex., inte installationskabel. Men Pmflex är inte jättetydlig med hur den får installeras, det är bara underförstått.
Amokabel som du verkar ha hämtar texten ifrån är ett budgetfabrikat.
Pmflex anger ingen tillverkningsstandard medan Amokabel endast pekar på standarder för ledare, isolering och mantel, ingen för kabeln som helhet.
Pmflex tillverkar väl inte kablar, eller? De kanske har köpt FKX från Amokabel, stoppat in den i sin slang och kränger den svindyrt...

Med detta sagt är den nog varken bättre eller sämre än liknande alternativ som RXKX.

FQQ är däremot en installationskabel.
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna använda anslutningskabel från kopplingsdosa till spotlight. Kabel har högre krav på sig för mekanisk åverkan och är konstruerade för att tåla ligga på tex på golvet.
Jag köper att utanpåliggande fast installation av anslutningskabel inte är speciellt snyggt.

Man skulle ju kunna hävda att rent elsäkerhetstekniskt skulle det vara säkrare ur alla synpunkter att köra med en TP90 2x1,5 eller SILHY 2x1,5 eller FKX 1,5 istället för FQ.
Dock ser jag inga problem med FQ och trä över extra isolering.
Förläggning skall ske enligt leverantörens anvisning. Hittar ingen som skriver att kabeln inte får läggas ”fast”
Tittar vi på tex SILHY 2x1,5 så beskriver det tex: ”Max temperatur fast förläggning: +105°C”.
 
Du lär knappast hitta en lista över vad som INTE är tillåtet, men troligen finns det nått om vad som ÄR tillåtet Och står det inte att det är ett tillåtet användningssätt så är det inte det, vad "folk" sedan tycker och tror ändrar inte på det faktumet. En lista med otillåten användning skulle ju bli orimligt lång och "tolkningsbar" i all oändlighet.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tack alla för ert engagemang!

Jag har sedan tidigare bestämt att sätta Hide-a-lite Optic S Quick ISO spottar, då jag tycker de är smidiga med hög kvalitetskänsla. Den större modellen har anslutning för flexslang, men inte denna. Jag har också funderat på, vilket diskuterats i andra trådar här, att det blir lite bökigt att lägga drivdonen på plats med två flexslangar på dem.

Med era kunskaper och erfarenheter har jag personligen kommit fram till att TP90/RXKX är ett högst rimlig val (blir "snyggare" i installationen är tex Ölflex med blå märkning), även om det inte är solklart att det är formellt godkänt. De solklart godkända alternativen blir helt enkelt för osmidiga. PLS 90 har jag bara hittat till försäljning i tex Norge.

Och nu när jag kollat upp det Bo är det intressant, precis som du skriver, att PMflex kränger en massa slang med kabel som inte får ligga i slangen...

Tack igen!
 
Redigerat:
  • Gilla
MBL19 och 1 till
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna använda anslutningskabel från kopplingsdosa till spotlight. Kabel har högre krav på sig för mekanisk åverkan och är konstruerade för att tåla ligga på tex på golvet.
Jag köper att utanpåliggande fast installation av anslutningskabel inte är speciellt snyggt.

Man skulle ju kunna hävda att rent elsäkerhetstekniskt skulle det vara säkrare ur alla synpunkter att köra med en TP90 2x1,5 eller SILHY 2x1,5 eller FKX 1,5 istället för FQ.
Dock ser jag inga problem med FQ och trä över extra isolering.
Förläggning skall ske enligt leverantörens anvisning. Hittar ingen som skriver att kabeln inte får läggas ”fast”
Tittar vi på tex SILHY 2x1,5 så beskriver det tex: ”Max temperatur fast förläggning: +105°C”.
Och eftersom du inte förstår varför så tror du att det är Ok med med anslutningskabel för fast installation, eller vad är det du säger?? Tror du att skriva regler saknar grund?

För användning av kablar kan du läsa SEK HB 435, HD 516 och IEC 62440, eller de tillverkningsstandarder som finns i EN 50525-serien plus en miljon snåriga understandarder för provning av olika egenskaper. Jag hara bara en bråkdel av de senare, men swishar du mig 30000 kr så kan jag köpa in ett par. Av de jag har ser jag att egenskaper och provning skiljer på installationsledningar och anslutningsledningar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och eftersom du inte förstår varför så tror du att det är Ok med med anslutningskabel för fast installation, eller vad är det du säger?? Tror du att skriva regler saknar grund?

För användning av kablar kan du läsa SEK HB 435, HD 516 och IEC 62440, eller de tillverkningsstandarder som finns i EN 50525-serien plus en miljon snåriga understandarder för provning av olika egenskaper. Jag hara bara en bråkdel av de senare, men swishar du mig 30000 kr så kan jag köpa in ett par. Av de jag har ser jag att egenskaper och provning skiljer på installationsledningar och anslutningsledningar.
Jag utryckte mig kanske lite fel. Jag har varit intresserad av svaret på denna fråga. Jag förstår egentligen varför och att det finns många olika konstrutionsstandarder typ SS 434 02 XX. Har inte läst just dessa men kikar i SS 424 14 38 - Kabelförläggning i byggnader. Där finns det "anslutningskablar du får lägga "fast" tex H07RN-F (RDOE). Där skiljer de på "fast ansluten", "fast förlagd", "rörligt förlagd". Dock skriver de inget om fast förläggning i rör för just denna kabel...

Min fundering är om man kan tolka specifikationerna för SILHY 2x1,5 där det skriver "fast förläggning" även innefattar att man får dra kabel i rör om man har dragavlastning på båda sidor av kabeln?

Även en fråga till:). Är kabeln fast förlagd om kabeln går genom ett rör i väggen med dragavlastning på båda sidor. Jag vet inte men kanske finns någon som kan hjälpa mig.

Jag är inte här för att verka dryg eller nått vilket jag fick känslan av.

Hörs!
 
Ok, sorry får min hårda ton.

För H07RN-F medger vissa tillverkare att den får förläggas "fast" ja, t.ex i markrör. Om de följer en tillverkningsstandard så tror jag dock inte de har så stor frihet att vara yviga kring användningsområdet. Det är fortfarande en anslutningskabel enligt EN 50525-2-21. Som sådan kan ju vissa maskiner vara "besvärliga" att ansluta där anslutningsledningen till synes monteras fast på maskinen. Nåt annat ser jag inte i SS 424 14 38 som för övrigt upphävdes i somras. RDOE ska inte klamras på vägg.

Likaså, var läser du att SILHY får förläggas fast? Jag hittar det inte hos Rutab. Dom skriver bara att det är en anslutningskabel avsedd för downlights. Underförstått innebär ju det att den behöver läggas i slang. Finns det fler tillverkare?

Oberoende av om en anslutningskabel skulle fungera så vore det olyckligt om det skulle blir total anarki med lampsladd i väggarna, eller skarvsladdställ som har en het fråga för 10-20 år sedan . Det är skillnad på RK och FK/EK, dvs installationsmateriel kanske är avsedd för ena typen, inte den andra. Detta är sällan tydligt.

Branschen har i alla fall fattat att man kan behöva gå upp i area, att det inte duger med 0.75 mm². Men det står ingenstans, annat än att arean nämns i SEK HB 435. Däremot står det att anslutningskablar som förläggs "fast" ska hålla minst 300/500 V och ha ett extra mekaniskt skydd, t.ex slang. Så det är inte totalförbjudet.

MBL19 MBL19 skrev:
Är kabeln fast förlagd om kabeln går genom ett rör i väggen med dragavlastning på båda sidor. Jag vet inte men kanske finns någon som kan hjälpa mig.
Det ser jag definitivt som fast förläggning, precis lika fast som slang i tak till downlights.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.