3 405 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Kabel till lyktstolpar
Sida 1 av 2
Hej,
Ska sätta upp två lyktstolpar som ska sitta på var sin sida om infartsvägen.
Kommer förläggas i kabelskyddsrör i mark, kabellängden till huset blir ca 40m och lampor på max 100w kommer användas.
Vad ska jag välja för kabel?
Ska sätta upp två lyktstolpar som ska sitta på var sin sida om infartsvägen.
Kommer förläggas i kabelskyddsrör i mark, kabellängden till huset blir ca 40m och lampor på max 100w kommer användas.
Vad ska jag välja för kabel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag tror du kan hitta lite nyttig info här. Börja där, mest för att reda ut vilka förutsättningar som råder i ditt fall, och återkom med specifika frågor.
https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ner-kabel-direkt-foer-elfoersoerjning.374401
https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ner-kabel-direkt-foer-elfoersoerjning.374401
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Hur kom du fram till att den kabelarean räcker till?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Hur räknade man då? Det är inte enbart belastningen som har betydelse för hur en starkströmsledning dimensioneras utan även felfall (kortslutning). Säkringen ska lösa tillräckligt snabbt vid ett fel vilket ställer krav på area och längd. 40 meter 1.5 mm² är där på gränsen, dvs så pass långt att man behöver räkna på det. Har du en JFB så underlättas detta villkor, och JFB är numera krav för all belysning.
Vem ska installera detta?
Vem ska installera detta?
Det där blev helt tokigt! En glödtrådslampa som konsumerar 100 watt elektrisk energi genererar en ljuseffekt på minst 1600 lumen. Resten av energin avges i form av värmeförluster. En LED-lampa som genererar samma ljuseffekt konsumerar endast 12 watt elektrisk energi. Den är alltså betydligt energieffektivare med högre verkningsgrad och avsevärt mindre värmeförluster. När de lamptyperna sägs motsvara varandra pratar man alltså enbart om avgiften ljuseffekt och inte den konsumerade elektriska effekten. Elektriskt sett är det två helt olika belastningar. Strömmen vid 24 watt är bara en åttondel av vad som krävs få 200 watt och därmed blir "motsvara" i din motivering inte i närheten av att vara sant sett ur dimensioneringsperspektiv. Sen att det i praktiken är så att en kabel med arean 1,5 mm² enligt tumreglerna avsäkras med med 10 ampere vilket motsvarar en tio gånger högre effekt än glödlamporna är en helt annan sak. Som Bo påpekar bör det ändå räknas på det hela utifrån förutsättningarna i just ditt elnät.J Jessnet skrev:
Redigerat:
Och fördelen att köra med LED förutom effektiviteten i ljusutbyte kan ju i detta fall vara att det kan säkras med 6A för att få till ev utlösningsvilkor.
För det första Bo, det är inte krav på JFB på all belysning. Nu har jag inte 100 koll men det gäller belysning i bostäder och har egentligen att göra med hur det ser ut i Europa där det saknas lamputtag. Nu finns ett europeiskt lamputtag men kravet finns kvar. Däremot gäller det inte för lyktstolpar, men är såklart bra om det finns.
ljusflödet från en glödljuskälla räknas normalt runt 10lm/W. 40m brukar inte vara något problem på en C10, särskilt inte som denna ligger i mark och belastas mkt lite. Den kommer aldrig vara 70 grader varm när och om det smäller. Men visst, det är alltid bra att räkna lite men då förekommer betydligt tveksammare fall.
ljusflödet från en glödljuskälla räknas normalt runt 10lm/W. 40m brukar inte vara något problem på en C10, särskilt inte som denna ligger i mark och belastas mkt lite. Den kommer aldrig vara 70 grader varm när och om det smäller. Men visst, det är alltid bra att räkna lite men då förekommer betydligt tveksammare fall.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du säger två saker som står i strid med varandra.J Johan456 skrev:
Och varför drar du öht upp frågan?
Ska vi diskutera vad i:t i "i bostäder" betyder?
JFBn hjälper även till för utlösningsvillkoret som kan ligga på gränsen här annars i TS fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vad är "belastningen på en säkring"? Den borde vara lika med "överströmmen", inte mindre. Sedan måste man göra skillnad på belastningsström och felström L-N och felström L-PE. JFBn skyddar endast mot den senare, och långt tidigare än en säkring löser, det är därför JFBn även är bra för att uppfylla villkoren för automatisk frånkoppling.
Jag förstår inte Bo. Jag ifrågasatte ditt påstående, svara på det istället. Har jag fel? Jag tycker bara att vi ska hålla oss till regelverket. Jag tycker mitt inlägg var informativt. Ibland har man fel, även jag. Vad ”står i strid med varandra”?Bo.Siltberg skrev:
Är lasten 2*100W eller 2*12W? Nu är det nog inte aktuellt med en säkring under 1A ändå. Men jag blir lite förvirrad om vad som är tänkt.
