useless useless skrev:
Bauhaus säjer kabel på löpmeter så man slipper få 9 meter över.
Såg det men Bauhaus/Hornbach ligger drygt timmen härifrån (räknade med att det kom med kabel i hällen). Jag får väl hoppas att svärfar, svärmor, mormor, farmor också kommer byta inom snar framtid :) haha

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror din fråga är om du kan köpa en lös gummikabel och koppla till en perilexstickpropp som du redan har? Ja, det går givetvis bra. Välj 5G1.5 mm². Om du väljer en 4G1.5 mm² så har den troligen en blå part, som visserligen skulle passa bra i ditt fall, men ändå bara kommer att ställa till oreda i huvudet när man räknar antalet ledare.
Ja precis, då kör jag på den 5g 1.5mm2. Då har jag en sista fråga, vad gör jag med ledare 5? Kopplar man in det i stickproppen också och sedan isolerar andra änden innan hällen eller struntar man helt i det "peggen" som går till L3 i uttaget (Går vidare till ugn)?

Vad är mest rätt att göra? I teorin fungerar nog allt det men vill gärna göra rätt också.

Tack

Ta bort det oanvända "stiftet" i stickproppen och lämna den överblivna tråden oansluten, Och gärna lite isolerad.

Koppla in alla i stickproppen och isolera överblivna trådar i spisänden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ta bort det oanvända "stiftet" i stickproppen och lämna den överblivna tråden oansluten, Och gärna lite isolerad.
useless useless skrev:
Koppla in alla i stickproppen och isolera överblivna trådar i spisänden.
Detta är två helt olika tips :) Det kanske inte finns något som är mer "rätt" i min fråga?

Som alltid när det gäller el och elinstallation så finns det lite olika synsätt och metoder som alla är helt OK.

• Gilla
melonslaktarn och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som alltid när det gäller el och elinstallation så finns det lite olika synsätt och metoder som alla är helt OK.
Jättebra, tack!
Då löser jag det på de sätt som jag tycker är smidigast när jag väl inhandlat kabeln :)

Mikael_L
Själv skulle jag göra som useless skrev.
Trots att både jag och elmont är elektriker på riktigt (elmont med många fler års erfarenhet dock, då jag kom i yrket lite senare i livet) så har vi lite olika åsikter i olika småsaker.
Därför kan vi sluta oss till att i just denna fråga lär vi elektriker inte komma till konsensus så lätt. :rofl:

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Jag kan ju "förklara" min ståndpunkt med att man så fort man tar ur stickproppen så får man en indikation på hur hällen är kopplad. Men som sagt inget fel i useless förslag.

• Gilla
gasell och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag kan ju "förklara" min ståndpunkt med att man så fort man tar ur stickproppen så får man en indikation på hur hällen är kopplad. Men som sagt inget fel i useless förslag.
Aha. Du menade alltså att man drar ut hela det oanvända stiftet? Hur gör man det utan att skada hela kontakten? Är det bara att dra ut den med tong eller?

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L
C Caponi skrev:
Aha. Du menade alltså att man drar ut hela det oanvända stiftet? Hur gör man det utan att skada hela kontakten? Är det bara att dra ut den med tong eller?
I många, men inte alla, perilexkontakter så är stiften helt lösa, vänd den upp och ner så ramlar de ur.
Sitter stiften fast ska du kanske hoppa över att vålda.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I många, men inte alla, perilexkontakter så är stiften helt lösa, vänd den upp och ner så ramlar de ur.
Sitter stiften fast ska du kanske hoppa över att vålda.
Då är jag fullt med. Återkommer om jag har fler frågor efter jag försökt ordna detta under kvällen.

Stort tack för er tid! :D

Mikael_L
Och så vill jag bara lägga till, det är alltså väldigt viktig att skyddsjorden och nollan kommer på rätt ställe (både i uttaget och stickproppen).
Jorden brukar ju lösa sig rätt bra, det är ofta rätt tydligt vilket stift det är, och mer eller mindre självklart.
Men nollan i en perilex är det värre med, det stiftet ser ju lika ut som fa-stiftet på andra sidan. Och så har man kanske hittat en bild på nätet men som anger hur det ska se ut i uttaget så det är spegelvänt i stickproppen, eller tvärs om.

Skyddsjorden fel = personfara
Nollan fel = trasig häll som ej täcks av garantin.

Så var noga här.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och så vill jag bara lägga till, det är alltså väldigt viktig att skyddsjorden och nollan kommer på rätt ställe (både i uttaget och stickproppen).
Jorden brukar ju lösa sig rätt bra, det är ofta rätt tydligt vilket stift det är, och mer eller mindre självklart.
Men nollan i en perilex är det värre med, det stiftet ser ju lika ut som fa-stiftet på andra sidan. Och så har man kanske hittat en bild på nätet men som anger hur det ska se ut i uttaget så det är spegelvänt i stickproppen, eller tvärs om.

Skyddsjorden fel = personfara
Nollan fel = trasig häll som ej täcks av garantin.

Så var noga här.
Uppskattar påminnelsen. Tog kort på insidan av uttaget just för att undvika misstag. L3 (grå) går vidare till ugn och Nolla finns uppe till vänster ovanför L3. De två faserna som jag kommer använda finns på höger sida.

Har även bekräftat att färgerna stämmer

• Insida av ett öppnat eluttag med kablar och anslutningar synliga i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt uttag öppnat i vägg med synliga kablar, L3 markering och anslutningar för en ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.