Hej,

håller på att plocka fram underlag för att göra om elen i mitt gamla hus. För att ha lite på fötterna när elektrikerna kommer för att ge offert tänkte jag att det skulle vara lämpligt att höra här på forumet först.

För tillfället sitter inkommande luftledning med tillhörande central väldigt dåligt till för att kunna dra om elen i huset(och byggnader runt omkring) så jag skulle vilja ha en ny central placerad på annat stället. Anläggningen är nu säkrad till 3x20A.

Kabeln som ska dras kommer att vara inbyggd då det ska tilläggsisoleras en del på vägen.

Vad är lämplig lösning och vad för sorts kabel ska dras? Får den ligga separat eller kan den dras i VP/flex-rör?

Mvh,

-Jonas

ett vp32 rör blir bra

och dimension på kabel? 4x10+10 eller får man köra mindre?

-J

Då jag inte är behörig så överlämmnar jag den varmt till behöriga

Dra en SE-NiXV eller EKKJ 4x6/6 antagligen i rör eller fritt.

Finns inget krav på rör i huset.

Kanske ska du försöka ta bort hängkabeln? Kolla med din el-leverantör (nät ägaren), lite olika kostnader på arbetet, dom vill oftast bli av med hängledningar.

Krav på rör: nej
idioti att låta bli: JA
Hur kul är det att ev behöva riva upp istället för att dra igenom nytt i befintligt rör

jo, visst är det dumt men att få in ett 30mm rör där det är tänkt är inte möjligt. Man skulle nog kunna pressa in ett 20rör men då kan det bli snålt med att få i en 4x6+6 som väl har en diameter på runt 18mm. Större delen av sträckan ska kabeln gå på vinden så där ligger den till gänglig utan problem.

Tja ibland är verkligheten ivägen för planeringen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.