Vill man ha full ljusstyrka från 12 V LED bör man inte tappa för mycket spänning i kabeln.
Jag hade nog kört på minst 1,5 mm2 FK (ger 0,6 V spänningsfall vid 12 W, 20 m), lagt i ett vanligt VP-rör eller flexslang. Detta kommer att hålla avsevärt längre än armaturer och ljuskällor.

Jag lägger ner vp rör i marken, tar 1,5mm2.
Uttag för Robot och motorvärmare finns sen innan på andra sidan huset

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
R Rolle85 skrev:
Jag lägger ner vp rör i marken, tar 1,5mm2.
Uttag för Robot och motorvärmare finns sen innan på andra sidan huset
Det låter som den bästa lösningen.

Tack alla! Ni är bäst

Förresten! När jag ändå har så många på tråden så funderar jag även på att installera 12V spottar som lyser ner mot garageporten som jag sett att många gör nuförtiden. Dock är porten installerad i betongväggar runt om så det går inte att gömma kabeln (förutom om jag fräser ut ett spår i betongen och lägger ett VP-rör därinne som sedan går till ett vägguttag jag har på utsidan.

Får man och hur hade ni gjort och vilka lampor?
Eller ska man dra fast en planka och fräsa ur hål som man fäster spottarna i? Betongvägg och tak intill en garageport där det finns en eventuell plats för installation av 12V spottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av en vit garageport monterad i en betongvägg, potentiell plats för installation av 12V spottar.
Skapa konto
Garageport upplyst av en takspotlight på en vitmålad betongvägg under natten.
Skapa konto

Redigerat:
Med klenspänning 12 V kan du "göra som du vill", fräs in, klamra, gräva ner i mark osv. Ta som exempel på hur larminstallatörer drar 12 V till larmprylar. Det göms och snirklas fram överallt i ett hus.

Tänk bara på kabellängd, kabelarea och belastning.
Typ av armatur; marknaden är stor och smaken delad.

Gör en låda i takvecket behöver inte vara så hög , måla med tegelkulör, fäll i armaturerna i den och lägg kabeln i densamma

• Gilla
Rolle85
  • Laddar…
Just, kanon!

Sprang på ett problem. Fann en transformator på Hornbach men dessa är anpassade för tillverkarens kablage på 0,5mm2 kabel. Skulle behöva en ”öppen” trafo där jag kan ansluta 1,5mm2?
Hand håller en transformator för byggprojekt med tekniska specifikationer synliga.
Skapa konto
Närbild på en hand som håller en transformator med specifik kabelanslutning.
Skapa konto
Förpackning med en 2 meter lång förlängningskabel och DIN-kontakter med text som anger kabelns dimension på 0,5mm2.
Skapa konto

Utomhusbruk !

Klipp kabeln du nu visar på din bild och skarva ihop ledarna.

Hade gärna velat undvika att skarva och gå på 1,5mm2 från trafon :/

Men är de så andra gör, man skarvar tillverarens 0,5mm kablage?

Hmm får väl köpa den där 60w trafon och klippa av kablaget o skarva ihop.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.