1) Hur djup måste man ner med den gula slangen, räcker 30 cm (genom trädgården)?
2) Fylle runtomkring,allt utom stenar?
3) Hur gör man övergången mellan gulaplaströret och plåten där kabeln kommer upp på väggen, tejpa eller?

1) Ska vara 35cm till överkant på röret.
2) I princip. Beror på vilket rör/slang du har. Den helgula tål minst, slät svart insida tål mest. Fylle med sand, stenmjöl eller matjord för att vara säker.
3) Täta gula röret under marknivå, för ner U-plåtrännan under marknivå. Det blir snyggare än att ta med gula slangen upp mot uk på fasaden.

Räcker det med en rulle eltejp för att täta, eller finns det bättre? Har den helgula, enda som fanns inne.
Duger grov singel 16-? tror jag det är, eller är det för stort?

Och gör hål i slangens lågpunkter så slipper kabeln ligga i vatten.

elmont skrev:
Och gör hål i slangens lågpunkter så slipper kabeln ligga i vatten.
Hm, gör det något? Tänkte använda EKLK.

Finns det någon lägsta temperatur det är lämpligt att arbeta med EKLK och plastslang förresten, misstänker att det blir sprött när det är kallt?

EKLK: absolut inte lägre än -10, rekommenderad lägsta är 0

Det förklarar varför höljet brast när det var -20 och jag skulle göra en lite nödfix... :)

Draka anger -15 grader, men det kan variera mellan olika fabrikat.

Ang djupet, google ger 1940 träffar på "kabel mark" på www.byggahus.se/forum/el :O
Lägger man till "minsta djup" så blir det bara 14 träffar: site:www.byggahus.se/forum/el +kabel +mark +minsta +djup

Men jag har inte läst dem därför att Elbasen anger följande:

Minsta djup 0.35m, utom där "jordbearbetning" förekommer där 0.55m gäller. Det är måtten till kabeln, och måtten gäller enbart för mark som inte är vägbana.
Man bör gräva 5 cm till för fyllnaden (som inte anges).
Gul kabelmarkering ska ligga 5-10 cm ovanför.

För att förvirra lite så räknar SS 424 14 24 med ett kabeldjup på 0.65m, dvs det är "standarddjupet" som tabellerna utgår ifrån. Samtidigt finns tabeller för omräkning för andra djup.

Lustigt nog säger Elbasen också att telekabel kan läggas (minst) 5cm bredvid kraftkabeln. Orange kabelmarkering ska ligga nån decimeter högre än det gula.

Tar man bort vattnet slipper man is, kabeln sitter fast om man måste byta och det är tjäle. En massa äcklig sörja i röret, samt att man även kan lägga kablar som är lite mindre vattentäta, alla kan inte ligga i vatten hela tiden.

-MH- skrev:
Räcker det med en rulle eltejp för att täta, eller finns det bättre? Har den helgula, enda som fanns inne.
Duger grov singel 16-? tror jag det är, eller är det för stort?
Det räcker med en plastpåse... det är bara för din skull för att slippa fylla röret med skräp om du någon gång skulle dra i en "riktig" jordkabel istället. Med den slangen skulle jag fylla sand runt om, den är väldigt "stötkänslig"... Tryck ihop den med handkraft så fattar du nog vad en sten kan ställa till med på den slangen. Ett alternativ är att dra i kablen innan du fyller, men då tycker jag att lite av slangens mening försvinner...

Måste man alltså även ha gult plastband förutom gul slang? Trodde inte det behövdes för slang... :(

Trodde inte heller att märkband var sk tvång vid markrör. Har väl inte direkt dammsugit marknaden på markrör, men har inte hittat annat än gula i Sydstockholm, och trodde att dessa var alldeles, alldeles OK. Svarta, invändigt släta har jag inte sett på vykort. Ändå verkar gula mest vara skräp om man får tro somliga. Att punktera styva, svårarbetade rör stärker dem väl knappast heller - om man nu ens hittar lägsta punkten på ormen.

Man lär väl inte kunna gå upp i gjutna plintar o.dyl. med markrören heller, så vatten lär väl kunna krypa in vid övergången till flexröret. För övrigt skulle jag vilja veta hur många villaägare som gräver till 65 cm i hård lera... I min trädgård går proffsens elkablar grundare än min jordkabel till motorvärmaren.

Tanken är väl att man ska gräva upp kabelmarkeringen innan röret ;)

Har sett elbolag lägga kabel i slang direkt på berg. Dessutom svart slang. Verkar finnas en del olika praxis på området. Ang hål i slangen: Vatten tar sig ju lika väl in i hålet som ut, så det gäller att veta att lågpunkten verkligen är torr.

Och det är den inte, torr alltså. Tvärtom plaskblöt om du har lera och det regnar, rena badkaret. Skippa punkteringar! Och Bo S: Yes, jag har märkband.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.