Ny utanpåliggande el ska dras på övervåningen" hall, sovrum och barn rum" kommer en matning från central nerifrån(5x1,5 EKLK) som ska vidare matas (1 fas) till en infäld dosa. tänkte dra fk kabel till andra infälda dosan i väggen sen klammra uppanpåliggade vidare matning till sovrum med EKRK. Men tips på hur jag ska gå med kabeln genom väggen som är 20-25 cm tjock. Tanken är sätta 2 st kulo kopplings dosor på vardera sida vägg. Men därimellan? Vad finns det för risker med att dra ekrk lös utan rör genom väggen? Måste det alltid gå i rör genom vägg?
 
E Elutte skrev:
Ny utanpåliggande el ska dras på övervåningen" hall, sovrum och barn rum" kommer en matning från central nerifrån(5x1,5 EKLK) som ska vidare matas (1 fas) till en infäld dosa. tänkte dra fk kabel till andra infälda dosan i väggen sen klammra uppanpåliggade vidare matning till sovrum med EKRK. Men tips på hur jag ska gå med kabeln genom väggen som är 20-25 cm tjock. Tanken är sätta 2 st kulo kopplings dosor på vardera sida vägg. Men därimellan? Vad finns det för risker med att dra ekrk lös utan rör genom väggen? Måste det alltid gå i rör genom vägg?
Nej, du får dra kabel i/genom vägg men det finns vissa regler för klamring och "spiksäkert" men att bara dra den genom väggen är inget problem.
Jag funderar mer varför du ska blanda in FK och kulodosor...?
Det är väl bättre att dra kabel hela vägen i så fall...
 
Okej så det är godkänt utan rör igen vägg?
Anledningen till att blanda in fk är att tidigare ägare har byggt in ett litet rum av den stora hallen. Och denna detta rum har infäld el och sitter en infäld kopplings dosa i vardera hörn på utsidan av rummet. Så tänkte nyttja den in det dessa dosor. Rätt eller fel vet jag inte?
 
E Elutte skrev:
Okej så det är godkänt utan rör igen vägg?
Anledningen till att blanda in fk är att tidigare ägare har byggt in ett litet rum av den stora hallen. Och denna detta rum har infäld el och sitter en infäld kopplings dosa i vardera hörn på utsidan av rummet. Så tänkte nyttja den in det dessa dosor. Rätt eller fel vet jag inte?
Så länge röret är tomt sedan tidigare är det inte någon fara... Kabel genom/i vägg är OK (men inte rekommenderat)
 
  • Gilla
Elutte
  • Laddar…
EQRQ (EKRK) får bara förläggas öppet. Ej i rör, vägg eller på stege.
Använd EQLQ istället, nuförtiden är den inte så otymplig som den var innan
 
Har redan ekrk kabel hemma. Men vad kan hända om man lägger den igen väggen??
 
E Elutte skrev:
Har redan ekrk kabel hemma. Men vad kan hända om man lägger den igen väggen??
Rakt genom väggen kan du dra den det är inget fel eller problem med det. Och är det enkelt för dig att borra så du kan ha en rörstump för delen genom väggen är det ett extra plus men oftast inte nödvändigt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.