Hej!

Jag är på jakt efter en justersåg av lite mindre modell. Har kikat runt ganska länge både på blocket och begagnade maskinsidor men inte riktigt hittat något än, eller varit för sen på bollen.

Är ute efter en stabil såg med t-spår på båda sidor av klingan. Använder en del "mallar" och tycker det fungerar kanon med spåren på båda sidorna. Har aldrig använt en såg med justerbord, och har vad jag kan komma på har jag ingen användning för det, kapar sällan större skivor eller liknande. Behöver alltså inte någon jättemaskin med 400mm klinga.

Har nu hittat Nova bordsåg (https://koneita.com/sv/cirkel-och-bordssagar/499-nova-mj2325b-sirkkeli.html), är det någon som har någon erfarenhet av Nova? Hur är precisionen och vad kan man vänta sig?
Maskinen väger 177kg så tänker mig att den är ganska stabil. Förstår att det är en kina maskin men det kanske duger för mina ändamål.

Annars om ni har några tips på sågar i ungefär samma utformande och storlek? Klinga 250-300mm.

Tack på förhand!
Mvh Eric

• Nova bordsåg med röd klinga, t-spår och styrskivor på grå och svart stativ, modell för precisionskapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Eftersom jag haft en exakt likadan fast såld under Julas märke ”Meec” kan jag väl uttala mig lite så får du något iaf. De masstillverkas i Kina under modellnamnen du angav i länken (2325B) och Brandas sen av de olika försäljarna Nova/Meec och ett flertal andra som också köpt in dem.

Som en enklare bordsåg för lättare småjobb funkar den väl okej. Men inte mycket mer. Men allt beror ju, som med allt, på vad man har för förväntningar. Jag köpte min för 1500-2000kr och ville ha en lite stabilare såg än min Bosch PTS-10 jag hade då som ju mer eller mindre tippar om man sågar nåt större och inte byggt nåt bord runt den som stabiliserar.
Jag körde med en INCRA 2000SE i spåret för kapning vilket gav hyvsad precision. Byggde sen en Kapsläde, jig för kantning av plank och lite andra roliga jiggar. Men sågens riktigt svaga punkt är klyvanhållet. Det var stört omöjligt att få det parallellt med klingan. Min fasta övertygelse är att dessa inte kan va i aluminium om man vill få riktig precision. Det kräver tyngre/styvare metall. Jag va länge inne på att beställa ett dyrt fint klyvanhåll från rockler i usa men med frakt och moms osv så hamnade jag närmare 7-8 tusen och då kändes en uppgradering mer rimlig. Köpte en Ejca justersåg vilket jag inte ångrat en sekund men börjar växa ur nu. Men det är ju en naturlig gång. Och jag återkommer till att det är förväntningar som avgör i slutändan. Kan man leva med vissa svagheter och inte kräver någon extrem precision så är den helt okej. Jag vill alltid ha mer och mer och mer precision och repeterbarhet ju noggrannare maskiner och saker blir och då krävs ju liksom nåt annat. Men det är såklart olika hos alla.

Nu har jag inte kollat priset men jag skulle ändå, som så många andra, så många gånger förut, starkt rekommendera att kolla efter något stabilt begagnat istället. Det är nästan aldrig sämre iaf.

Lycka till hur som :)

Tack för ditt utförliga svar ___EM!

Jag läste runt mer och insåg att det du säger stämmer så fick vänta tålmodigt på en begagnad maskin istället. Till min lycka hitta jag en för ett par dagar sen som jag han knipa! En Lini L17 som var i hyfsat bra skick, så nu är det fullt ös med renovering!

Tack igen för svar!
mvh Eric

Det gjorde du rätt i. Du har istället för frustration och en låda svordomar, köpt dig en såg som är 10ggr bättre på varje enskild punkt troligtvis. Går inte ens jämföra :)(y)

Dessutom har du tillgång till support och gott om reservdelar inom rikets gränser och det kan vara närpå ovärdeligt när det väl behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.