5 523 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Justering matarvalsar som slirar vid planhyvling
Införskaffade tidigare under året en begagnad Scheppach HM2 rikt-/planhyvel som inte hade brukats på ett antal år och behövde en lagom dos omvårdnad ( ja, det är en plåtmaskin men tråden är inte tänkt att handla om det). Ny rem för matningen och nya stål införskaffades och utmatningsbordet riktades och allmän rundsmörjning. Och nu fungerar riktning helt ok men det finns vissa problem med planhyvlingen. Matarvalsarna slirar. I första hand är det den mjuka, röda valsen efter kutterns som slirar och gärna avnämer röda plastavlagringar. Även inmatningsvalens har tendens till att slira och man får slita som ett djur för att få igenom trästycket. Den hyvlar ok men just matningen är problemet.
Matarvalsarna sitter i glidlager som med hjälp av fjädrar trycker ner trästycket mot planbordet. Efter visst undersökande kan jag konstatera att fjädrarna på drivsidan är markant mycket mer slappt spända än på den andra sidan, gäller för båda valsarna. På drivsidan kan jag enkelt flexa valsen med en hand, på den andra sidan behövs ett trästycke som hävarm för att skapa rörelse.
Vilken sida är korrekt? Hur hårt ska valsarna trycka trästycket mot planbordet. Blir tycket för högt blir friktionen för hög och valsarna slirar. Blir trycket för lågt slirar rimligt vis valsarna också.
I nuläget har jag inte smörjt bordet med någon form av glidmedel, ser blankt och fräscht ut. Vad rekommenderas?
/Mikael
Matarvalsarna sitter i glidlager som med hjälp av fjädrar trycker ner trästycket mot planbordet. Efter visst undersökande kan jag konstatera att fjädrarna på drivsidan är markant mycket mer slappt spända än på den andra sidan, gäller för båda valsarna. På drivsidan kan jag enkelt flexa valsen med en hand, på den andra sidan behövs ett trästycke som hävarm för att skapa rörelse.
Vilken sida är korrekt? Hur hårt ska valsarna trycka trästycket mot planbordet. Blir tycket för högt blir friktionen för hög och valsarna slirar. Blir trycket för lågt slirar rimligt vis valsarna också.
I nuläget har jag inte smörjt bordet med någon form av glidmedel, ser blankt och fräscht ut. Vad rekommenderas?
/Mikael
Precis som du skriver skall trycket inte vara för högt och inte för lågt...jag känner inte till din maskin men i allmänhet så brukar matarvalsar på begagnade maskiner int ena för löst spända fjädrar. Däremot brukar planbordet ha alldeles för dåligt glid. Polera upp och smörj regelbundet med tex wailit eller carmalit (stearin vet jag många som kör med också men jag lita inte riktigt på att det inte ger mig problem senare i processen). Allt som oftast ligger felet där. Ett annat ganska vanligt fel är att dalarna mellan inmatningsvalsens ribbor är fulla att harts etc, rengör ordentligt där så blir det bättre grepp.
Någon form av glidmedel får införskaffas.
Gällande fjäderspänningen så antar jag att den bör vara lika på båda ändar av samma vals. Inte som nu, höger sida mjuk och flexibel, vänster sida benhård.
Valsarna på min maskin har en gummiyta. Tål denna de rengöringsmedel som tar bort hartser? Ska undersöka mer hur mycket harts det är på valsarna imorgon. Det jag vet är att utmatningsvalsen är börjar se sliten ut på de fält som det slirat mest på. Verkar var mjukare än inmatningsvalsen men i servicelistan har de samma komponentnummer.
Gällande fjäderspänningen så antar jag att den bör vara lika på båda ändar av samma vals. Inte som nu, höger sida mjuk och flexibel, vänster sida benhård.
Valsarna på min maskin har en gummiyta. Tål denna de rengöringsmedel som tar bort hartser? Ska undersöka mer hur mycket harts det är på valsarna imorgon. Det jag vet är att utmatningsvalsen är börjar se sliten ut på de fält som det slirat mest på. Verkar var mjukare än inmatningsvalsen men i servicelistan har de samma komponentnummer.
Jag har nästan samma hyvel som dig (HM1) och tidigare samma problem. Polering av bordet och smörjning med parafin löste det. Gummit på valsarna är ganska skört så var försiktig när du rengör då det lätt lossar om man försöker skrapa bort hartsen. Försök heller inte mata mer än en mm (max 1 mm högre än inställd hyvlingshöjd) genom hyveln.
Var inte ledsen för att den är i plåt, den hyvlar bra ändå
Var inte ledsen för att den är i plåt, den hyvlar bra ändå
Redigerat:
Ja spänningen skall vara densamma på båda sidor av samma vals. Förmodligen är gummit känsligt mot hartslösare, brukar vara så. Kan du få tag på valsarna som reservdelar så är det nog bäst och billigast, annars får det bli att vilka på nytt gummi som heimlaga skriverjohmi skrev:Någon form av glidmedel får införskaffas.
Efter en förmiddag i garaget så har riktborden polerats med autosol och biltemas musse-pigg maskin. Planbordet fick gnuggas förhand med autosol då det inte gick att få in maskinen där. Efter avtorkning kan man bara konstatera: Vilken skillad på lyster...
Där efter släppes spänningen på de hårdast dragna fjädrarna så att valsarnas infästning flexar ungefär lika på båda sidor. Inspektion av inmatningsvals gav att den var ren och hel. Utmatningsvalsen däremot (röd/orange och ngt räfflad) visade på en mer sliten yta på den sidan som varit hårdast spänd.
Efter detta startades maskinen upp och provhyvling genomfördes. Och den matar igenom utan problem. Valsarna slirar inte och resultatet blir helt ok. Detta utan något direkt glidmedel men det kommer ska försöka fixa under dagen.
Kanske borde man byta utmatningsvalsen. Finns nya att köpa (ca 700kr) hos Clas Olsson, Plano maskin, direkt från Scheppach mfl. Problemet är bara att det är riktigt meckigt att byta den så inmatningsbordet för rikten måste demonteras och återmonteras.
Där efter släppes spänningen på de hårdast dragna fjädrarna så att valsarnas infästning flexar ungefär lika på båda sidor. Inspektion av inmatningsvals gav att den var ren och hel. Utmatningsvalsen däremot (röd/orange och ngt räfflad) visade på en mer sliten yta på den sidan som varit hårdast spänd.
Efter detta startades maskinen upp och provhyvling genomfördes. Och den matar igenom utan problem. Valsarna slirar inte och resultatet blir helt ok. Detta utan något direkt glidmedel men det kommer ska försöka fixa under dagen.
Kanske borde man byta utmatningsvalsen. Finns nya att köpa (ca 700kr) hos Clas Olsson, Plano maskin, direkt från Scheppach mfl. Problemet är bara att det är riktigt meckigt att byta den så inmatningsbordet för rikten måste demonteras och återmonteras.
Hej.
När ni är inne på denna tråd.
Jag har ett problem. Har en scheppach hmc 3200. Som jag behöver byta matar drivrem på.
Hur gör jag?
Har skruvat lös näst intill alla gängor på fjäder upphängningen på båda sidorna. Det enda som händer är att själva kedjan blir slak.. den nya gummi rem går ej att få dit fortfarande..
Något tips ?
När ni är inne på denna tråd.
Jag har ett problem. Har en scheppach hmc 3200. Som jag behöver byta matar drivrem på.
Hur gör jag?
Har skruvat lös näst intill alla gängor på fjäder upphängningen på båda sidorna. Det enda som händer är att själva kedjan blir slak.. den nya gummi rem går ej att få dit fortfarande..
Något tips ?
Klicka här för att svara