Jag fick råd av min leverantör att justera ned flödet något på min fjärrvärmecentral för att få bättre avkylningstemp.

Pumpen stod tidigare på "2", men jag skulle testa att ha den på "1". Nu har jag vridit lite det hördes att varvtalet gick ned något. Men hur tusan ska man tolka den vänstra skalan som går från 1-6? Och vad betyder symbolen i rutan?

Ratt på fjärrvärmecentral med grön markering inställd på 1 av 6, omgiven av symboler och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittar ingen manual för inställningar och justeringar, bara en broschyr för avläsningen av själva "styrboxen".

Tack!

Cirkulationspumpens hastighet har inte så mycket med returtemperaturen på fjärrvärmevattnet.

Det är flera andra parametrar som har större inverkan.

Reglercentralen har större inverkan på fjärrvärmevattnets returtemperatur.

Vilken reglercentral är det? Bild?

Radiatorer eller golvvärme?
Om det är radiatorer, är det enrörssystem eller tvårörssystem?

Difftemperaturen över en radiator i tvårörssystem bör vara 7-10⁰.

DEn högra du avänder nu, är för konstant drift och den vänstra är för tryckstyrning, pumpen åker JOJO i varvtalet när temostater och annat stänger. Men du ska ha den på konstant och sen alltid ha en termostat på ett ellement borta eller ett termodon för golvvärme bort. Blir en baypass. Det sistnämda är för att inte pumpen ska gå mot stopp. Då blir den för varm av kavikationen när inget flöde finns, samt att pumpen kan börja koka och lindningen får ingen kylning och lindningen brinner upp.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det är en Danfoss från 2019. Radiatorer, två-rörs, villa med källare.

Körde tidigare 21 grader på reglercentralen och radiatorernas termostater på ca 20-21 grader. Jag fick då inte riktigt samma värme i källaren och ställde därför upp centralen till 23. Men efter att ha språkat med en bekant som bor i enplanshus så nämnde han att leverantören rekommenderade öppna termostater och enbart styrning på centralen.

Efter samtal med teknikern så sa han att om jag iom källaren skulle fortsätta som jag gjort, ungefär, men att ställa ned tempen något på centralen, öppna ventilerna lite mer och även ta ned pumpen lite i varv.

Överstyr lite på sommaren för jag vill ju inte att automatiken ska stänga av värmen för att inomhusgivaren upp säger att det är varmt dygnet runt medan källaren har helt andra krav.
Det är nu inställt att det inte ska vara någon paus på sommaren samt att vattnet ut på kretsen aldrig får vara kallare än ca 40 grader.

Har nu ändrat från 2 till 1 på pumpen, ställt ned tempen på centralen från 23 till 21, samt vridit lite på termostaterna, då jag efter några timmar märke en minskning i temp. Dom är dock inte helt öppna.
Centralen säger nu att inomhustemp är ca 21.

Rekommenderad avkylningstemp var 35 grader, och jag låg på 29-31. För ca 2 år sedan låg vi närmare 35 och det enda som jag gjort sen dess är att byta termostaterna.

Osäker vad centralen heter exakt.

Värmeregleringssystem med kablar, rör och centralenhet från Danfoss. Display och manöverventil synliga.
Skapa konto
Bild på en värmeanläggning med reglercentral, ventiler, tryckmätare och cirkulationspump. Text och pilar förklarar funktionerna i systemet.
Skapa konto

@jonaserik: Hängde inte riktigt med, ska man ta bort termostaten från ett element i en sån här set-up..?

Jepp, nu har du fjärrvärme, ellement och 2 -rörs. det du kan göra är att ta bort en termostat i källaren och det räcker, i övrigt inga andra. Sen är det så att när termostaterna öppnar på många ställen, så tappar pumpen sitt staiska tryck på övriga ellement. Kan då bli att flödet avtar för dom delar längst bort. Så det gäller att ha ett flöde som räcker hela vägen ut i systemet. Prova med att öppna alla termostater och ställ in kurvan på reglercentralen ( den vita ) vad visar den ut nu och vad kan det stå ev. i parantes/börvärde för framtempen. Vid noll ute så är en tumregel ca 40 - 42 C ut, kan sklija lite mellan olika hustyper. Gasa på pumpen till max för att den ska orka ge flöde till hela huset. När värmen kommer på alla ellement så sänker du farten lite på pumpen och då ska börvärdet ut vara lika. Håller värmen sig i huset, då kan du reglera tempen i rummen med termostaterna uppe. Även då ska det gå ut temp till källaren.
Med detta så kommer värmen att vara i fas med uttempen och blir det för varmt i något rum, så ställer du ner termostaten lite i det rummet, tills du är nöjd.
Bara prova sig fram, alltid lite knepigt när en källardel är liksom under den temp man vill ha och för varmt uppe.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
På energimätaren bör du kunna se inkommande & utgående fjärrvärmevattnets temperaturer, difftemperatur, flöde mm.

Termostaterna bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Just nu har vi 30⁰ på fjärrvärmereturen, som högst har vi 40⁰ på fjv-returen. (Småladskusten)

Då har jag justerat in förinställningen/Kv-värdet på alla radiatorventiler så att det blir jämn temperatur mellan rummen.
Sen har jag justerat in reglercentralen så att det blir "lagom" framledningstemperatur som regleras med utetemperaturen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.