Funderar på vad förtjänsten blir om man kan justera vinkeln på hela solfångaren så man tar tillvara de soliga dagarna på vinterhalvåret.
Någon som har byggt så?
Vad är förtjänsten? borde bli några kwh även på vintern.
Det beror på många faktorer. Typ av solfångare (plan eller koncentrerande), hur långt norrut du bor, värmeförluster i solfångaren (ett eller två glas m.m.).
Kolla i den här rapporten, det finns lite tabeller. Du får försöka bläddra förbi avsnitten om värmepumpar .