Hej!
Vi har nyligen köpt en stuga där det sitter ett Schuko vikdörrsparti som inte är tätt. Går det att justera och hur går man tillväga?

Öppet Schuko vikdörrsparti i en stuga som visar en otätning och ett nyckelknippe i dörren med utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schuko vikdörrsparti i en stuga med utsikt över en trädgård och träterrass, inomhusmiljö synlig.
Skapa konto

Ser ut som ett ASS 70 FD , minns inte helt 100 men om du tar bort gummit i karmdelen så ska det finnas justering för anslagslisten. Men börja med ett vattpass, om dörrarna är felklossade (vikpartier ska klossas på ett speciellt vis , glasen är bärande.) så kolla om karmen eller dörrarna är sneda.

Schüco har katastrofalt dåliga manualer om man åns lyckas hitta en :)

Kolla med vattpass (ett riktigt typ Libella ) för några mm fel i ena änden blir katastrof i andra.

Med vänlig hälsning, fremax

fremax fremax skrev:
Ser ut som ett ASS 70 FD , minns inte helt 100 men om du tar bort gummit i karmdelen så ska det finnas justering för anslagslisten. Men börja med ett vattpass, om dörrarna är felklossade (vikpartier ska klossas på ett speciellt vis , glasen är bärande.) så kolla om karmen eller dörrarna är sneda.

Schüco har katastrofalt dåliga manualer om man åns lyckas hitta en :)

Kolla med vattpass (ett riktigt typ Libella ) för några mm fel i ena änden blir katastrof i andra.

Ok. Jag testar när jag kommer dit nästa gång.

Ja, jag har sökt som en galning efter monteringsanvisningar eller liknande men inte lyckats.

Stort tack för ditt svar.

Hallå!!

Har samma problem med min vikvägg och är sjukt intresserad av att veta hur det gått för dig om du fick justerat det till det bättre.

Mvh Mattias

M mattejm skrev:
Hallå!!

Har samma problem med min vikvägg och är sjukt intresserad av att veta hur det gått för dig om du fick justerat det till det bättre.

Mvh Mattias

Vad är ditt problem? Ta några bilder på hur det ser ut. Vart i landet finns du?

Hej!
Helt glömt denna tråd :) men gör ett försök att återuppta den.

Jag bor i Skåne och vet inte riktigt vilken modell av schuco det är.

Bottenskenan har nu börjat ta i tröskeln och det har blivit en springa mellan tätningslisterna.

Det känns som att partiet har satt sig och det borde inte vara ett jätteprojekt att justera in det till det rätta. Men var fasen börjar jag :)

Tacksam för hjälp
Mattias

• Vertikal närbild av en dörr eller fönsterkarm med kontrasterande svarta och vita ytor.
    Skapa konto
  • Dörröppning, smutsiga fönsterkenor, vatten på glas, inomhus och utomhus synliga.
    Skapa konto
  • Glaserad dörr med utsikt över våt uteplats, vit vägg, grönt staket, krukor. Inomhus grått kaklat golv.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.