Hur justerar jag in returventilen på detta koppel? Har ett element som är är kallt nedtill och misstänker att det är dåligt flöde genom. Finns inget stopp i varken med eller motsols? Jag har luftat och motionerat termostatpiggen.

Radiatorn har suttit monterad i annat hus tidigare så den kan vara justerad då.

• Närbild av returventil på ett radiatorkoppel, med tre anslutna rör mot en vit vägg, inom diskussionsämnet justering av flöde i element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
O Oscar6 skrev:
Hur justerar jag in returventilen på detta koppel?
Där finns ingen injustering.
Det är bara ON/OFF.

Injusteringen sitter normalt i termostatventilen.
Vilken variant har du?

• Gilla
mbjorklund
  • Laddar…
Okej, hur vet man vad som är av/på när det går att snurra hur långt som helst åt båda håll?

Bifogar bild på termostatventilen

• Radiator med termostatventil där vredet kan snurras fritt i båda riktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Danfoss termostatventil med förinställning, dra ut silvriga ringen och vrid.
På mässingen finns ett streck på silvriga ringen finns siffror samt "N", "N" betyder fullt öppen ventil.
MEN, det kan vara så att ventilkäglan har fastnat i delvis stängt läge.

Förinställningen ska inte ändras "hur som helst" för då är risken stor att det blir felaktigt flöde på andra radiatorer.

Tack. Nu vart elementet varmt. Har ni koll på vad som är fabrikinställningen eller vad som är ”normalt”?

Fabriksinställning är "N", fullt öppen.
Men den "ska" justeras vid montering/driftsättning. Vid nyinstallation så brukar det finnas beräkningar på vilken radiatorstorlek samt vilket Kv-värde (förinställning) radiatorventilen ska ha för varje enhet.

Förinställningen är till för att alla radiatorer ska få "rätt" flöde oberoende om det är långa eller korta rör mellan "pannan" och radiatorn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.