Jag har en Uponor 15 A push med div reglering. Jag försöker förstå framförallt hur primär returventil (2, den med insexnyckeln) ska stå men även den inbyggda returventilen (3/4, den med röda ratten).

Har försökt hitta hur jag ska beräkna flöde resp motstånd men hittar inget så jag resonerar som att det är relativt högt flöde, ställbart med pumpen och lågt motstånd i alla slingorna eller måste det vara mer exakt?

Av graferna för shunten får jag då att den primära returventilen ska vara fullt öppen, borde den inte vara nästan strypt?
Och vad strävar man efter?

• Värmesystem med Uponor-givare, Grundfos pump och ventiler för justering av flöde och motstånd med insexnyckel och röd ratt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över Uponor Push 15A med markeringar för returventiler och flödesinställningar.
    Skapa konto
  • Diagram över tryckfall och flöde för Uponor Push 15A, inklusive primär returventil och inbyggd regleringsventil. Text på engelska och svenska.
    Skapa konto
  • Uponor värmesystem med rör, ventiler och en pump på en vägg; fokus på primär och inbyggd returventil justeringar i diskussionsämnet.
    Skapa konto
Redigerat:

Bästa svaret

Termostaten (1) är maxtermostat, den ska bara strypa flödet från radiatorkretsen till golvvärmekretsen så att temperaturen i golvvärmen inte blir för varmt så att golvet skadas.

Returventilen (2) injusteras så att difftemperaturen är ca 7-10⁰.

Difftemperaturen över radiatorer och golvvärmeshuntar bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.

Det gäller att injustera hela värmesystemet.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Tack @Demmpa precis ett sånt svar jag hoppas på. Hade gogglat men inte fått ihop det riktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.