Hej!

Är numera ägare av en kapex 120, gedigen och fin. Dock var jag lite missnöjd när jag såg att den inte gerade i korrekt vinkel (0 var inte 0, och 45 var inte 45). Jag är ingen expert, men jag tänkte så här... Jag ställer sågen i 45 grader och sågar två mät bitar. Sätter ihop dessa för att skapa en 90 graders vinkel, och sedan mäter jag den med min vinkelhake...

Till min stora besvikelse så var det rejält fel :(.

Så ni som justerat era sågar (behöver inte vara kapex), hur har ni gjort? Hur noga har ni varit? Jag använde en vanlig 'gles panel', 28x70 och anläggningsytan blir då ca 10cm långt snitt.

Är det här rätt taktik? bör jag använda bredare mätbitar? Ju bredare desto enklare naturligtvis. Hur har ni andra gjort?

Ni som eventuellt har en kapex, jag är lite missnöjd med spånutsuget. Har en Festool CT22e med 36mm slang, kanske påsen börjar bli tät...?
 
Jag har ingen kapex, men jag hade börjat med manualen+den inofficiella manualen: http://www.waterfront-woods.com/festool/Kapex_KS120-print.pdf

Jag vet int ei detalj hur man ställer in vinklarna på kapexen, eller om det är möjligt att ställa in 0 (eller 90 om man så vill) grader rätt och därefter justera 45 graders vinkeln.

Men jag brukar göra såhär:

Såg till en bit mdf ca 500mm lång och så bred som sågen max kan kapa (behöver inte vara exakt så brett, men ju bredare desto bättre. Se till att en långsida är exakt rakt (med TS55an tex, eller en fabrikssågad kant).

Dela mdfen i 2 delar (det behöver inte vara rakt, kan vara med fogsvans eller vad som helst), så att du har 2 st 250mm långa bitar. Lågg dessa ovanpå varandra, se till att de har den raka långsidan på samma sida.

Lägg nu de 2 raka långsidorna (mdfbitarna ligger rakt ovanpå varandra) mot gersågens anhåll. Ställ in 0 grader på sågen. Såga samtidigt igenom båda remsorna MDF.

Markera hörnet som är in mot anhållet och närmast klingan (markera på båda MDF-erna). Ställ nu remsorna upp på högkant på ett exakt rakt underlag. Sätt de båda hörnen emot varandra. Når de inte fram till varandra skall sågen justeras åt vänster (om du hade mdf-bitarna på vänster sida om sågklingan). Blir det en glipa närmast bordet gäller det omvända.
 
  • kapex.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Justera med panel är väl inte att föredra, ta mdf som Daniel_N tipsar om.
Låter dock lustigt då min var 100% redan från första snittet.
Spånutsuget lämnar väl lite i övrigt att önska, med det sagt vill jag inte kalla det dåligt då den smiskar skiten ur övriga sågar på marknaden.
Beror lite på vad du sågar också, vid tex mdf kapning upplever jag att inget åker upp i luften, dock när man kapar lite reglar och sånt kan det spruta utanför ibland.

Jag har en 22:a kopplad med 36 slang och har inga problem, kolla filterna om dom börjar ge upp.

Mvh Henke
 
Hallå, tackar för de glada tillropen. Smart Daniel, det där ska jag prova. Justeringarna på sågen har jag hittat och de var inte alls bökiga att hålla på med. Ska se om jag hittar nån mdf :) bara, har inte använt det i husbyggandet hitills.... Klart smidigare än stå och joxa med vinkelhaken....

Tack för din info också gifen, men jag är ärlig, den sågade inte rakt för 5 öre faktiskt... tror jag ska skriva det när jag registrerar produkten, skadar inte att de får lite feedback :-O. Ska kolla filtren, tvivlar på att de är bygga någon gång (det är min snickares dammsugare)...

edit:
Glömde ge beröm för den fina bildan, med grönt och allt! :)
 
Redigerat:
Kan vara ett måndagsex. Jag returnerade min första Kapex pga gnissel i geringsskalan. Fick en ny utan snack från Festool. Även om jag kunnat lösa det själv tycker jag inte man skall acceptera problem på en ny 10k+ såg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.