D
Någon som vet om man justera såna här gångjärn till att stänga bättre, dvs dra in dörren helt?

Har detta problemet på flera dörrar?

Gångjärn på en vit dörr, användare frågar om justering för bättre stängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis öppen dörr som inte stänger ordentligt med synligt mellanrum nära gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bör man kunna. Ser ut som att dörren klämmer innan den helt stängs. Testa att skruva på gångjärnet så att det skjuts utåt. Vet ej vilken skruv det är.

• Gilla
1
  • Laddar…
D
jonmo jonmo skrev:
Bör man kunna. Ser ut som att dörren klämmer innan den helt stängs. Testa att skruva på gångjärnet så att det skjuts utåt. Vet ej vilken skruv det är.
Tack, ska absolut testa detta, det känns dock mer som om själva gångjärnet inte "drar" som det ska, men jag återkommer efter test!

Hur gamla är de? Ser misstänkt lika ut som några jag minns från nå byggen runt 1985......då kan det ju lika gärna vara en slapp fjäder......Det enda jag kan tänka mig annars är ju att luckan kommer för nära stommen vid gångjärnssidan så det klämmer. Då ska ju gångjärnet justeras ut i sin helhet.

den innersta skruven brukar vara den som man kan justera gångjärnet ut från stommen. Som sagts tidigare så är det problemet eller möjligen fjädern men mer sannolikt "kläm" på gångjärnssidan

D
S Stefan1972 skrev:
Hur gamla är de? Ser misstänkt lika ut som några jag minns från nå byggen runt 1985......då kan det ju lika gärna vara en slapp fjäder......Det enda jag kan tänka mig annars är ju att luckan kommer för nära stommen vid gångjärnssidan så det klämmer. Då ska ju gångjärnet justeras ut i sin helhet.
Dessa är ganska exakt 14 år gamla, Svedbergs!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.