Hej, min bevattningspump Global water solutions PWB-LH20 pumpar inte optimalt. Just nu stänger den av sig strax efter 3 bar och hoppar igång runt 1,7-2.0 bar cirka. Detta gör att spridarna hinner tappa trycket förmycket och det blir liksom inget bra konstant tryck. Problemet är som störst på en viss bevattningszon så misstänkte läcka men tror inte längre så är fallet. Tror mig kunna få det att funka bättre om jag kunde få öka cut-in till 2.5 bar eller nåt.
Förra året gick den fint och körde kostant vid bevattning och stängde av sig när man slutat vattna. Är det under detta locket man hittar skruvarna eller borde jag prova något annat? Tacksam för hjälp!
Manualen visar inget kring justering.
Förra året gick den fint och körde kostant vid bevattning och stängde av sig när man slutat vattna. Är det under detta locket man hittar skruvarna eller borde jag prova något annat? Tacksam för hjälp!
Manualen visar inget kring justering.
Vill du justera tryck till/från är det under det locket du ska söka efter justerskruvar. I ditt fall kanske bättre höja stopptryck så pumpen aldrig når det när du har spridarna igång. Aldrig bra att ligga så till att det ständigt startar, stoppar sliter på brytaren om inte annat.
Tack för snabbt svar. Japp det är sant, man vill att den inte ska sluta pumpa utan köra kontinuerligt under bevattningen. Det är skumt att den plötsligt stannar. Provar justera cut-out uppåt då. Men borde man inte Juster cut-in uppåt också, när man slår igång bevattningen vill man att pumpen ska börja pumpa rätt omgående och inte vänta in 1.7 bar, det tar ändå ett tag?GK100 skrev:
Bästa svaret
Det brukar vara justering för stopp och hysteres neråt för start. Så i ditt fall justera cut-out uppåt. Ofta är det den mest iögonfallande skruven som har en rejäl fjäder som den påverkar du i så fall får spänna åt lite.F Feffe11 skrev:
Älskar detta forum!
Stort tack för hjälpen. Justerade båda skruvarna uppåt och det hjälpte. Nu stänger den inte av vid bevattning utan först när bevattningsventilen stängs. Nålen hoppar något (neråt ej när den ökar) så kanske behövs mätaren rengöras eller bytas ut på sikt?
Stort tack för hjälpen. Justerade båda skruvarna uppåt och det hjälpte. Nu stänger den inte av vid bevattning utan först när bevattningsventilen stängs. Nålen hoppar något (neråt ej när den ökar) så kanske behövs mätaren rengöras eller bytas ut på sikt?
Hade uppskattat lite guidning kring vilken skruv som justerar vad. Har försökt läsa på och vad jag kan förstå så justerar man "range" på den stora skruven (vänstra på bilden). Dvs både cut-in och cut-out justeras uppåt om man spänner den. Är detta korrekt? Den högra skruven kan justera cut-out något utöver dess range. Jag hade gärna sett att cut-in startade tidigare men vågar inte börja skruva hej vilt då det ändå är acceptabelt just nu. Hur bör jag tänka?GK100 skrev:
Den stora är normalt stopptryck och det hade du väl llyckats höja? Den andra är hysteres, differens neråt från stopp så det är den du justerar för starttryck. Sen finns en gräns hur nära man kan komma men där är du nog inte än.F Feffe11 skrev:Hade uppskattat lite guidning kring vilken skruv som justerar vad. Har försökt läsa på och vad jag kan förstå så justerar man "range" på den stora skruven (vänstra på bilden). Dvs både cut-in och cut-out justeras uppåt om man spänner den. Är detta korrekt? Den högra skruven kan justera cut-out något utöver dess range. Jag hade gärna sett att cut-in startade tidigare men vågar inte börja skruva hej vilt då det ändå är acceptabelt just nu. Hur bör jag tänka?
Ah ok, stort tack. Du ska jag justera den lilla uppåt så den startar tidigareGK100 skrev:
Verkar tyvärr inte riktigt stämma med skruvarna. Om jag skruvar på den högra för att få tidigare cut-in så slutar den inte, dvs den skruven måste vara kopplad till cut-out också. Kan det möjligen vara så att den stora är "range" och den högra är +- på range? Blir inte riktigt klok på detta.
Klicka här för att svara