Hej,

Jag skulle gärna få lite mer precision långhålsborren som sitter på min Robland k210, har inte direkt använt den tidigare då jag primärt köpte maskinen för hyvel/såg plus att sidleds spärrarna in följde med (iofs lätt fixat).

Närbild på en långhålsborr vid en Robland k210 med ett mått mellan bordsyta och borrspets illustrerande precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden ovan visar då jag vevat upp bordet så att det touchar borren längst in, då får jag in ett 0.8 bladmått ute vid spetsen (hade kanske varit bättre med en perfekt stålcylinder istället för en borr, men jag hade inte någon sådan)

Skjutmått som mäter 0.4mm mellanrumsstorlek på bordskanten och en långhålsborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

samma inställning i höjdled men bordet draget i max utlläge, då har jag 0.4mm.

Fråga 1: Visst är detta en "oacceptabel" inställning?

Fråga 2: Visst känns det som både ställningen och bordet är snea? Hade det varit 0mm på bild 2 så hade det varit bordet i förhållande till ställningen den rullar på och hade det varit 0.8mm så hade det varit ställningen som är sne i förhållande till chucken.

Ställningen känns rimlig att få till en finjustering på, borde bara vara att trycka in ett antal brickor längst ner på staget för att trycka den uppåt i utkant, men hur fanken fixar man bordet i förhållande till ställningen, nån som har en susning vad jag ska leta efter? Jag kan lägga upp lite bilder på undersidan om nån vill, men det var inte så lätt att få något som riktigt visar konstruktionen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.