L
Hej alla, har precis köpt ett sutteräng hus från -79 som jag får tillträde till om 2 månader. Affären gick av rasande fart då det var ett attraktivt hus, ingen besiktning/fuktmätning blev gjord då huset ansågs vara i gott skick. Har nu efter lite efterforskande upptäckt att källaren är byggd av EW-Element vilket inte var den bästa överraskningen.. Det finns dock ingen mögellukt eller liknande och huset är väl ventlierat med FTX vetilation. Kan inte heller se någon tillstymmelse till fukt någonstans i golvvinklar eller dylikt. Grundkonstruktionen skrämmer mig dock en aning då man läser på mer om ämnet och det är även ett vinkelhus med högsta markniviå i ”innerhörnet”. Min första fundering är om man skulle upptäcka problem med fukt vid inflytt så täcker varken en dolda fel försäkring eller en vanlig hemförsäkring ett sådant problem?
Hur besiktigar man bäst grunden? Fuktmätning?
Öppna upp en bit av vägg på det potentiella mest kritiska stället ”innerhörnet” av huset?
Är det troligt att huset kan ha en frisk grund trots allt då det inte finns någon som helst lukt eller andra typer av märkbara problem?
Hur går man vidare just nu? kan ju inte direkt börja springa runt med fuktmätare och öppna väggar för tillfället då nuvarande ägare fortfarande bor i villan. Ska jag lyfta frågan med nuvarande ägare? Mäklare? Besiktingsman?
Känner att jag sitter i en lite knivig situation med ett påskrivet kontrakt och en betald handpenning och upptäcker detta i efterhand..
Huset är i övrigt jättefint och det känns verkligen ”rätt” i övrigt, men hade nog inte räknat med att eventuellt börja med att få bygga om hela grunden…
Och ja jag vet att en fackmannamässig besikting före kontraktsskrivning hade varit på sin plats men det är lätt att vara efterklok och alla som köpt hus vet hur fort det kan gå.. Tacksam för all hjälp jag kan få! /Lasse

• Gilla
Jojjebandola
  • Laddar…
Du fick inte ett enda svar verkar det som. Vad tråkigt. Hur gick det för dig? Är lite i samma situation själv men har inte skrivit på något ännu. Vi har hittat ett hus som vi verkligen tycker om. Allt stämmer. Läge, storlek, tomt. Allt. Allt förutom riskkonstruktion med flytande golv och EW-element. Men det luktar inte... Hur ska man tänka?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.