Byggahus.se

jurist eller KA?

1. R
    Medlem · 33 inlägg

rolv

Medlem
    När man börjar närma sig övertygelse om vilken hustillverkare man ska gå vidare med och sitter med ett digert beskrivande material i handen. Leveransdeklaration, betalningsplan osv. Vilken sakkunig är lämpligast som kontrollperson?

Kan och bör man redan innan man bestämt sig för husföretag kontakta en KA som läser kontrakt och tycker till? Eller är det bättre att gå till en fastighetsjusrist?

Hur har ni andra gjort?

Man tycker att man lärt sig mycket om huskonstruktioner. Men när man ser hela lev beskrivningen inser man ju att man har stora luckor ändå. Därför skulle det känna tryggt med en "second opinion".

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: jurist eller KA?

Hellre en byggkunnig än en jurist.
    KA har som regel en stor och bred kunskap om både avtalsskrivning, juridik och byggproduktion som kan vara till ovärderlig hjälp i samband med upphandling.
    Då kan man få en professionell och saklig bedömning (och översättning till begriplig vardagssvenska) av vad det står i alla papper man fått och vilka frågor som kan vara lämpliga att ställa till säljaren.

Jag känner till många husköpare som är oerhört tacksamma över tidig hjälp i upphandlingsskedet.
    Jag känner till ännu fler som blivit obehagligt överraskade av än det ena och än det andra under resans gång.

Det är en liten kostnad med ett stort utbyte. Dessutom är jag övertygad att pengar spenderade i början brukar tjäna in sig mångfalt i slutändan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.