162 374 läst ·
2 074 svar
162k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allt det kan vara sant men jag tror husaffärens roll är ganska liten trots allt, det är nog andra faktorer som ligger bakom väljarstödet. Det påverkar såklart någon, men jag tror det är mindre än marginellt.K kortis skrev:
Socialdemokratiska väljare röstar per definition på sossarna. Traditionella Socialdemokrater väljer numera M, SD och säkert någon även på Ebba.K kortis skrev:Att sossarna har förflyttat sin politik åt mitten är en väl etablerad sanning alltså åt höger, men framför allt så är deras politik pragmatisk. Vänsterpartiet är väl de som i dag bedriver en traditionell Socialdemokratisk politik som är mer ideologiskt förankrad. Att låginkomsttagare och fd Socialdemokratiska väljare röstar på Moderaterna är en gåta som de rika brukar säga och samtidigt garva.
Kan du ge något exempel på att Sossarna har glidit högerut?
Socialdemokraterna åker cykel fram och tillbaka över hela spelplanen, för att behålla makten. Så att kalla dom vänster, höger eller mitten är omöjligt att säga.M mickef skrev:
Ena veckan pressar MP, nästa C och ibland V.
Men det är ju en annan historia än denna tråd..
Covid-19 har knappast gjort det bättre.D Dr Jumping Jack skrev:Före covid;
”I ett pressmeddelande från Svea hovrätt den 15 augusti 2019framgår att antalet brottmål ökar, liksom övriga måltyper. Domstolen har besparingskrav och det kommer att finnas färre domare i tjänst. De mål som prioriteras är brottmål med häktade personer, mål med ungdomar och vissa andra mål enligt lag. För övriga mål, såsom tvistemål, kommer handläggningstiderna att öka och på sikt kan det handla om kraftiga ökningar.”
Expressen har varit, och är fortfarande enligt egen utsago, liberal. Det är knappast "höger" (utom för extremvänstern som betraktar alla andra än sig själva som "höger").D djac skrev:
Politiska beteckningar på dagstidningar handlar dock om ledarsidan. Nyhetsredaktionerna har traditionellt inte haft någon politisk färg utan ska syssla med objektiv nyhetsförmedling, men det kan kanske ha ändrats efter amerikansk förebild (jag läser inte så mycket svensk dagspress numera).
Expressen har haft (och har kanske fortfarande?) samarbete med Expo så extremhögern ogillas av Expressen. SD är inte heller så värst populärt hos Expressen. En ny regering bestående av M och KD med stöd av SD ses kanske inte som så värst lyckat av Expressen och ett sätt att motarbeta det är att sänka KD.
Dessutom lär Brännström och Binninge vara bekanta sen rätt länge.
Redigerat:
Jag tror att det går bra. Du behöver inte oroa dig för KDs framtid i riksdagen pga fastighetsaffären. Förtalsanmälan är värre.K kortis skrev:Ja det är just det, tror. Valrörelsen sätter i gång i höst och om KD inte får svara på annat än frågor om fastighetsaffären så får de inte ut sitt budskap, partiledningen har uttryckt sin oro men Ebba kör på, rätt el fel, det enda som betyder något är opinionsresultat och valresultat och i KD’s fall stödröster, och vem ska man lägga dessa på KD el L, friskt vågat hälften vunnet el försvunnet
Det kan hända att du har rätt i stort, men för SD-väljare tror jag inte att det stämmer. För dem är stoppad eller åtminstone minskad, invandring en stor fråga som styr deras val. Det är därför ett enfrågeparti som SD har kunnat bli så stort. (Att SD har ett partiprogram som innehåller en massa annat också ändrar inte det).D djac skrev:
Nedgången i opinionssiffror för KD sammanfaller väl hyfsat med att Busch meddelade att KD kan ingå i en regering med M som tar stöd från SD? Det tror jag är en värderingsfråga som är viktigare för KD-väljare än värderingen att avtal ska hållas i fastighetsaffärer.
STAVAS LAS där har du ett exempel, ett exempel till pensionssystemet, skattesystemet, fastighetsskatten, nedmonteringen av A-kassan, nedmonteringen av sjukFÖRSÄKRINGEN, vi kan nog hålla på ett tag el vad tror duM mickef skrev:
det där fram o tillbaka har du rätt och det har varit så de arbetar under många decennier de är nog framför allt pragmatikerF Festlund skrev:
Kan ju bli droppenP pmd skrev:Det kan hända att du har rätt i stort, men för SD-väljare tror jag inte att det stämmer. För dem är stoppad eller åtminstone minskad, invandring en stor fråga som styr deras val. Det är därför ett enfrågeparti som SD har kunnat bli så stort. (Att SD har ett partiprogram som innehåller en massa annat också ändrar inte det).
Nedgången i opinionssiffror för KD sammanfaller väl hyfsat med att Busch meddelade att KD kan ingå i en regering med M som tar stöd från SD? Det tror jag är en värderingsfråga som är viktigare för KD-väljare än värderingen att avtal ska hållas i fastighetsaffärer.
Pensionsstystemet har väl inte försämrat sen sossarna "tog tag" i det, eller? Skattesystemet har fått ett lyft för det arbetade släktet sen tidigare Nya Moderaterna vågade öppna sina hjärtan innan Reinfeldt spårade ur. A-kassan känner jag inte till då jag har tjänat samhället i hela mitt liv. Fastighetsskatten, pragmatisk parkering? A-kassa och Sjukförsäkring har jag ingen erfarenheten av där får du berätta.K kortis skrev:
Ett pensionssystem som lågavlönade inte kan livnära sig på och som inte ens räcker till hyra o mat tycker inte jag är en Socialdemokratisk politik, jag gissar att du menar jobbskatteavdraget som gav lågavlönade någon tusenlapp och högavlönade kanske 40000 och nu senast borttagandet av värnskatten som kan ge lika mycket för de rika, bra där men för vem. Nya Moderaterna gjorde ett bra arbete med att sälja ut ex Absolut Vodka, Nuonaffären som var den näst kostsamma i Svensk historia förutom Regalskeppet Wasa, Utförsäljningen av Postnord, Vattenfalls affärer i Tyskland allt sköttes ju utomordentligt av Reinfeldt, Borg o Olofsson Samt i dag Ordförande Kristersson o Svantesson, om du inte förstår problemet med F-kassan när du ser på nyheterna så blir du väl varse hur det är om du ex bryter ett ben och måste söka ett normalt förekommande arbete efter 180 dagarM mickef skrev:Pensionsstystemet har väl inte försämrat sen sossarna "tog tag" i det, eller? Skattesystemet har fått ett lyft för det arbetade släktet sen tidigare Nya Moderaterna vågade öppna sina hjärtan innan Reinfeldt spårade ur. A-kassan känner jag inte till då jag har tjänat samhället i hela mitt liv. Fastighetsskatten, pragmatisk parkering? A-kassa och Sjukförsäkring har jag ingen erfarenheten av där får du berätta.
Redigerat:
Men vissa pensionärer lever under existensminimum, vad tjänar politiker ????K kortis skrev:Ett pensionssystem som lågavlönade inte kan livnära sig på och som inte ens räcker till hyra o mat tycker inte jag är en Socialdemokratisk politik, jag gissar att du menar jobbskatteavdraget som gav lågavlönade någon tusenlapp och högavlönade kanske 40000 och nu senast borttagandet av värnskatten som kan ge lika mycket för de rika, bra där men för vem. Nya Moderaterna gjorde ett bra arbete med att sälja ut ex Absolut Vodka, Nuonaffären som var den näst kostsamma i Svensk historia förutom Regalskeppet Wasa, Utförsäljningen av Postnord, Vattenfalls affärer i Tyskland allt sköttes ju utomordentligt av Reinfeldt, Borg o Olofsson Samt i dag Ordförande Kristersson o Svantesson, om du inte förstår problemet med F-kassan när du ser på nyheterna så blir du väl varse hur det är om du ex bryter ett ben och måste söka ett normalt förekommande arbete efter 180 dagar
Är det här exempel på hur sossarna har glidit åt höger?K kortis skrev:Ett pensionssystem som lågavlönade inte kan livnära sig på och som inte ens räcker till hyra o mat tycker inte jag är en Socialdemokratisk politik, jag gissar att du menar jobbskatteavdraget som gav lågavlönade någon tusenlapp och högavlönade kanske 40000 och nu senast borttagandet av värnskatten som kan ge lika mycket för de rika, bra där men för vem. Nya Moderaterna gjorde ett bra arbete med att sälja ut ex Absolut Vodka, Nuonaffären som var den näst kostsamma i Svensk historia förutom Regalskeppet Wasa, Utförsäljningen av Postnord, Vattenfalls affärer i Tyskland allt sköttes ju utomordentligt av Reinfeldt, Borg o Olofsson Samt i dag Ordförande Kristersson o Svantesson, om du inte förstår problemet med F-kassan när du ser på nyheterna så blir du väl varse hur det är om du ex bryter ett ben och måste söka ett normalt förekommande arbete efter 180 dagar