Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F Festlund skrev:
Ursäkta? Det är ju urtypen att vara vänster. Tillhöra dom rikaste och elda på pöbeln. Det finns inga högertidningar, förutom alternativmedia (och där är mååååånga ute och cyklar i det extrema) och det är en viss agenda om du följer det lite. Vissa saker tas upp frekvent, vissa döljs och tystas ner genom att pressas ner till små notiser i botten av sidan.

På riktigt, hur intresserat är egentligen denna husaffär när det samtidigt pågår en brinnande världspandemi, varit ett ev. terrordåd i Vetlanda, myndigheter och ministrar som fastnat med fingrarna i syltburken med mygel, fusk och stöld från svenska folket. Och det vi får läsa är om hur en gammal man ångrar sin försäljning när han ser dom kapa lite träd?

Inget nytt händer förrän det blir rättegång och en dom. Varför blir vi skåpmatade med det varje dag?
Så ja tillbaka in i grottan med dig igen

• Haha
Festlund
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Har man den rykande pistolen presenterar man den inte direkt. Speciellt inte när din motståndare gör allt för att svartmåla dig.

Då väntar man in rätt tillfälle (rättegången) och gör slut på skitsnacket en gång för alla, in public.
Jag förstår precis ditt resonemang, har själv varit i den sitsen där jag låtit bli att ge gensvar på vissa dumkorkade resonemang i inlagor för att sedan i "skarpt" läge låta dem ta upp samma sak och döda resonemanget och få en slags fördel. I mina fall handlade det bara om pengar och jag kunde vänta ut en vinst.

Men här....? Ebba vill väl flytta in i sitt hus så snart som möjligt?
Ebba vill väl inte att det ska fastna en felaktig bild av henne? En framtid vinst kanske blir en kortare artikel, medans nu är det spaltmeter med artiklar om det. Varför låta det pågå?

Men visst inget är omöjligt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Jag förstår precis ditt resonemang, har själv varit i den sitsen där jag låtit bli att ge gensvar på vissa dumkorkade resonemang i inlagor för att sedan i "skarpt" läge låta dem ta upp samma sak och döda resonemanget och få en slags fördel. I mina fall handlade det bara om pengar och jag kunde vänta ut en vinst.

Men här....? Ebba vill väl flytta in i sitt hus så snart som möjligt?
Ebba vill väl inte att det ska fastna en felaktig bild av henne? En framtid vinst kanske blir en kortare artikel, medans nu är det spaltmeter med artiklar om det. Varför låta det pågå?

Men visst inget är omöjligt.
Absolut, förstår ditt resonemang fullt ut. Min åsikt och tanke är att hon förmodligen tröttnat på smutskastningen som från början varit orkestrerad från släktingarna och att hon inte får fram en syl i media.

Så därför tror jag hon gärna tar det till rättegång så det blir ett bestämt slut. Dock om den förhalas in i det sista så vettetusan om hon orkar hålla...

P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Man går ..."!
Det måste vara helt i sin ordning att två privatpersoner gör upp en affär sinsemellan utan inblandning av en tredje part.
Nej, hur skulle det se ut? Ingen insyn alls. De kan ju hitta på vilka hemskheter som helst.

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Som jag har förstått det så besökte EB Esbjörn i hemmet, är detta inte riktigt?
Jag tror inte det, men jag har antagligen lika lite koll på det som du.

Enligt historieskrivningen jag har sett så tog en gemensam bekant kontakt med Esbjörn å Ebbas vägnar för att bjuda hem Esbjörn till Ebba för ett prat om köp av fastigheten. Sen diskuterade de en eventuell affär under två månaders tid. Det senare enligt stämningsansökan inlämnad av Ebbas advokat. Vad som sägs i en inlaga till en domstol mycket trovärdigare än ett påstående i skvallerpressen, helt enkelt för att man riskerar straff om man ljuger i domstol.

Vem som besökte vem under dessa två månader vet jag inte och jag tvivlar på att någon annan en Ebba och Esbjörn vet säkert. Om det stämmer att att det var Esbjörn som besökte Ebba så förklarar det ju varför Majkgård och Pernroth blev så upprörda när de fick reda på affären efter att köpekontraktet hade skrivits på. Esbjörn höll det helt enkelt hemligt för dem.

Om Esbjörn och Ebba hade träffats "hemma" hos Esbjörn, dvs på Majkgårds kursgård, så hade Majkgård och Pernroth antagligen kunnat stoppa affären.

Ebba bjöd visst på fika med bullar när Esbjörn besökte henne och det var tydligen därför hon lyckades lura honom så bra.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
M MartinP666 skrev:
Det borde rimligtvis bli ett saftigt skadestånd när detta är över, men jag antar att det kräver att Ebba stämmer Esbjörn och det lär hon inte göra med tanke på lynchmobben det skulle skapa.
Ebba har redan stämt Esbjörn. I stämningen yrkar hon på att Esbjörn ska ta emot köpeskillingen samt överlämna ett bevittnat och påskrivet köpebrev till Ebba inom två veckor från att en dom vunnit laga kraft vid vite om 400000 kr.

Något skadestånd har inte krävts och jag tror inte att det går att komplettera stämningen med det, så det krävs nog en ny stämning. Om jag vore Ebba så skulle jag inte göra det. Det är knappast Esbjörn som är den stora boven i dramat här.

Hon skulle kanske kunna stämma Binninge för att ha misskött sig som Esbjörns juridiske ombud? :)

P
K kortis skrev:
Det som är mest viktigt är nog att saken är utagerad innan valrörelsen sätter igång är den inte det så få Ebba o KD inte ut sina budskap. Så nog är tiden avgörande och det tyckte ju hennes parti. Och valrörelsen sätter väl igång i Oktober ungefär, så. Ebba har bråttom mycket bråttom
Jag tror att Busch kan sitta lugnt i båten i den här affären. Om (dvs när) hon vinner så kommer den att vara bortglömt efter ganska kort tid och det är cirka ett år kvar till riksdagsvalet då.

Om Busch blir fälld för förtal så spelar det ändå ingen roll hur det går med fastighetsaffären. Då måste hon avgå som partiledare.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
F Festlund skrev:
Har man den rykande pistolen presenterar man den inte direkt. Speciellt inte när din motståndare gör allt för att svartmåla dig.

Då väntar man in rätt tillfälle (rättegången) och gör slut på skitsnacket en gång för alla, in public.
Det gör ju att det tar längre tid att bli klar. Om käranden presenterar nya bevis i HUF:en eller strax innan i en inlaga så kommer domstolen att svaranden tid att gå igenom materialet för att kunna komma med ett svar.

Inte sju veckor som Binninge kommer att kräva, men en eller två veckor vore inte orimligt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
F Festlund skrev:
Det ska absolut bli kul att se rättegången, om det ens går dit. Jag var inte ett särskilt stort fan av henne tidigare, inte nu heller, men hon har visat sig rakryggad. Jag röstar åt höger så när media och vänstern hugger med näbbar och klor mot något så finns det en hund begraven. Och läser man alla detaljer kring fallet så inser man, iaf jag, att media tar alla chanser dom får att försöka sänka högerns chanser i nästa val.
Jag tror inte att det bara är "vänstern" som gärna ser KD ramla ur riksdagen. Utan KD blir ett regeringsskifte mindre troligt och Centerpartiet vill inte gärna se en regering som söker stöd av SD.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
D Dr Jumping Jack skrev:
Självklart har du rätt. Men man kan fråga sig varför det blir så lång väntetid. Det måste ju bero på att man inte hinner med alla fall som skall avhandlas. Om man inte hinner med de fall som dyker upp blir ju väntetiden längre och längre och till slut om man är lågprioriterad så kommer alltid något högprioriterat fall gå före och man kommer aldrig fram. Om tillgång och efterfrågan var balanserad så skulle alla fall kunna avgöras inom några veckor.
Den långa väntetiden beror väl på covid-pandemin?

P pmd skrev:
Jag tror inte det, men jag har antagligen lika lite koll på det som du.

Enligt historieskrivningen jag har sett så tog en gemensam bekant kontakt med Esbjörn å Ebbas vägnar för att bjuda hem Esbjörn till Ebba för ett prat om köp av fastigheten. Sen diskuterade de en eventuell affär under två månaders tid. Det senare enligt stämningsansökan inlämnad av Ebbas advokat. Vad som sägs i en inlaga till en domstol mycket trovärdigare än ett påstående i skvallerpressen, helt enkelt för att man riskerar straff om man ljuger i domstol.

Vem som besökte vem under dessa två månader vet jag inte och jag tvivlar på att någon annan en Ebba och Esbjörn vet säkert. Om det stämmer att att det var Esbjörn som besökte Ebba så förklarar det ju varför Majkgård och Pernroth blev så upprörda när de fick reda på affären efter att köpekontraktet hade skrivits på. Esbjörn höll det helt enkelt hemligt för dem.

Om Esbjörn och Ebba hade träffats "hemma" hos Esbjörn, dvs på Majkgårds kursgård, så hade Majkgård och Pernroth antagligen kunnat stoppa affären.

Ebba bjöd visst på fika med bullar när Esbjörn besökte henne och det var tydligen därför hon lyckades lura honom så bra.
"Vad som sägs i en inlaga till en domstol mycket trovärdigare än ett påstående i skvallerpressen, helt enkelt för att man riskerar straff om man ljuger i domstol."
Skitsnack. De riskerar inte ett enda dugg. Detta är civilrättslig process och det som sas under juni mellan dessa parter kanske kan sammanfattas på en tumnagel, men likväl kan det tas upp som att de haft värsta diskussionerna....Vad skulle nån riskera om det fanns en lögn om detta?

Det sagt, har man stödbevis, nåt mail, sms eller samtalslista som stöd är det förstås bra men man ska vara medveten om att de självklart trycker på maximalt avseende när processen startade.

Och jag är säker på att båda parter gör likadant.
Man får ta muntliga uppgifter med samma nypa salt som om om de skett i tv.....

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Tjavars, Esbjörn har väl inte protesterat mot det påstående (som inte var muntligt) jag refererade till?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tjavars, Esbjörn har väl inte protesterat mot det påstående (som inte var muntligt) jag refererade till?
Det är mycket som är flum med Esbjörn. Och inte direkt nåt bett i Binninges agerande heller.

Går ut i TV4 och menar han ångrade sig när de sågade ned träd.... hejhå. Smart?
Visst - han gör sitt bästa för att verka förvirrad iaf. Vem skulle annars "döda" sitt eget mål illa? :D:rofl:

Menar bara att vad han kommenterar eller inte.... vet inte riktigt vad som pågår där helt enkelt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den långa väntetiden beror väl på covid-pandemin?
Före covid;
”I ett pressmeddelande från Svea hovrätt den 15 augusti 2019framgår att antalet brottmål ökar, liksom övriga måltyper. Domstolen har besparingskrav och det kommer att finnas färre domare i tjänst. De mål som prioriteras är brottmål med häktade personer, mål med ungdomar och vissa andra mål enligt lag. För övriga mål, såsom tvistemål, kommer handläggningstiderna att öka och på sikt kan det handla om kraftiga ökningar.”

• Ledsen
Bror9
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som alla kvällstidningar är den först och främst en skvallertidning. Eller hur?

Staffan
Detta är ju lite OT såklart.. men Expressen är ju klassisk höger, Aftonbladet en sossetidning, Expressen är nog vad den alltid varit men politiken har ju flyttat sig rätt rejält så kanske Expressen idag uppfattas som mer mitten är de är?

Jag delar dock förvåningen att Expressen täcker detta, det hade jag inte väntat mig.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.