162 374 läst ·
2 074 svar
162k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hon har antagligen sökt upp Esbjörn och med all sin charm och retoriska förmåga övertalat honom att sälja. Han har blivit lite bortkollrad och smickrad. Rent juridiskt har hon kanske rätt, men inte moraliskt och politiskt. Även om man anses vara kapabel att ingå avtal, är man det inte alltid. Det finns många som "lurats" av olika bedragare och inte kan få tillbaka pengarna därför att de varit godtrogna och självmant bjudit in bedragaren. Därmed inte sagt att Ebba är en bedragare, men metoden kan vara lite densamma eller den av en skicklig försäljare och så står man där med sitt köp (eller sälj). Som tur är finns då ångerrätt. Det är synd att det inte gör det i detta falk, han kanske trodde det! Jag fattar inte att hon driver detta mot en gamling som inte vill sälja och känner sig lurad. Hon och hennes parti värnar dessutom de äldre. Jag tycker det ser bedrägligt ut, även om det inte är det i juridisk mening. Om någon frivilligt går med på att sälja en fastighet till underpris (det har inte varit ute till försäljning och därmed ingen budgivning, smart av henne!) kan man undra om han verkligen vet vad han gör. Jag tror att han inte kunnat värja sig för Ebba som sökt upp honom i hans hem och kollrat bort honom.harry73 skrev:
Låt mig formulera mig på ett annat sätt.
Utan att ta hänsyn till juridiken är frågan ointressant och svårt att besvara.
Säg nu att man vid fastighetsaffärer hade 2 veckor ångerrätt, då hade Esbjörns agerande varit helt ok, och var det solklart att han borde behålla huset.
Nu finns det inte någon ångerrätt, och då är det självklart att han inte kan häva köpet och har Ebba rätten till huset.
Eftersom jag inte känner Ebba, Esbjörn eller huset, kan jag inte komma på andra sätt att bedöma vem som passar bäst i huset och vem som borde få det.
Idag berättar expressen att Esbjörn i polisförhör erkänner att han gett Ebba tillstånd att röja träd på tomten.
Lite lustigt bara att han gjorde det, när han inte ens visste att han sålt tomten...
Det riktigt självmål av Esbjörn här. Nu har kan i polisförhör erkänt att han var väl medveten om att han sålt sitt hus. Om han dessutom erkänt att han var på plats och att det skedde senare, så har han också avslöjat sin lögn om att han ångrade sig dagen efter.
Lite lustigt bara att han gjorde det, när han inte ens visste att han sålt tomten...
Det riktigt självmål av Esbjörn här. Nu har kan i polisförhör erkänt att han var väl medveten om att han sålt sitt hus. Om han dessutom erkänt att han var på plats och att det skedde senare, så har han också avslöjat sin lögn om att han ångrade sig dagen efter.
Esbjörn ville förmodligen inte blanda in en mäklare i affären för att undvika att Matz och Maggan skulle få nys om saken.
Det räckte dock inte riktigt. Matz fick så småningom reda på att Esbjörn hade sålt sitt hus och ringde Ebba för att tala om att om hon inte lät bli att fullfölja affären så skulle han "hänga ut" henna i media (kvällspressen). En del kallar det för ett hot medan andra kallar det för en upplysning. Matz gjorde allvar av sitt hot/upplysning och Expressen satte igång med smutskastningen av Ebba.
Nånstans i den vevan ångrade Esbjörn sin försäljning och dök inte upp vid ett avtalat möte där Ebba skulle betala resterande del av köpeskillingen och ett kvitto (köpebrevet) skulle skrivas.
Maggan satte dessutom igång en cirkus för att se till att Esbjörn skulle få en idiotstämpel på sig med hjälp av pedofiljuristen Binninge och diverse annat löst folk.
Vid det här laget var Matz helt bortgjord av Maggan. Matz chanser att få ärva huset av Esbjörn torde vara nära noll nu.
Det är verkligen synd om Esbjörn som inte fick sälja sin fastighet och bli lite smårik. Vi får hoppas att tingsrätten låter honom göra det. Om det blir så har det förhoppningsvis även det goda med sig att Ebba Busch tappar förtroende bland KDs väljare och att KD därmed åker ur riksdagen vid nästa val.
Allt ovanstående har redan klarlagts ett otal gånger i flera trådar här på Byggahus så det är meningslöst att om och om igen upprepa en massa dumheter om hur Esbjörn har bilvit lurad.
Jag står på Esbjörns sida i den här röran.
Det räckte dock inte riktigt. Matz fick så småningom reda på att Esbjörn hade sålt sitt hus och ringde Ebba för att tala om att om hon inte lät bli att fullfölja affären så skulle han "hänga ut" henna i media (kvällspressen). En del kallar det för ett hot medan andra kallar det för en upplysning. Matz gjorde allvar av sitt hot/upplysning och Expressen satte igång med smutskastningen av Ebba.
Nånstans i den vevan ångrade Esbjörn sin försäljning och dök inte upp vid ett avtalat möte där Ebba skulle betala resterande del av köpeskillingen och ett kvitto (köpebrevet) skulle skrivas.
Maggan satte dessutom igång en cirkus för att se till att Esbjörn skulle få en idiotstämpel på sig med hjälp av pedofiljuristen Binninge och diverse annat löst folk.
Vid det här laget var Matz helt bortgjord av Maggan. Matz chanser att få ärva huset av Esbjörn torde vara nära noll nu.
Det är verkligen synd om Esbjörn som inte fick sälja sin fastighet och bli lite smårik. Vi får hoppas att tingsrätten låter honom göra det. Om det blir så har det förhoppningsvis även det goda med sig att Ebba Busch tappar förtroende bland KDs väljare och att KD därmed åker ur riksdagen vid nästa val.
Allt ovanstående har redan klarlagts ett otal gånger i flera trådar här på Byggahus så det är meningslöst att om och om igen upprepa en massa dumheter om hur Esbjörn har bilvit lurad.
Redigerat:
Intressant ny vinkling, vad menar du med att det är politiskt fel att en avtalad försäljning inte skall genomföras?S Sovjet skrev:Hon har antagligen sökt upp Esbjörn och med all sin charm och retoriska förmåga övertalat honom att sälja. Han har blivit lite bortkollrad och smickrad. Rent juridiskt har hon kanske rätt, men inte moraliskt och politiskt. Även om man anses vara kapabel att ingå avtal, är man det inte alltid. Det finns många som "lurats" av olika bedragare och inte kan få tillbaka pengarna därför att de varit godtrogna och självmant bjudit in bedragaren. Därmed inte sagt att Ebba är en bedragare, men metoden kan vara lite densamma eller den av en skicklig försäljare och så står man där med sitt köp (eller sälj). Som tur är finns då ångerrätt. Det är synd att det inte gör det i detta falk, han kanske trodde det! Jag fattar inte att hon driver detta mot en gamling som inte vill sälja och känner sig lurad. Hon och hennes parti värnar dessutom de äldre. Jag tycker det ser bedrägligt ut, även om det inte är det i juridisk mening. Om någon frivilligt går med på att sälja en fastighet till underpris (det har inte varit ute till försäljning och därmed ingen budgivning, smart av henne!) kan man undra om han verkligen vet vad han gör. Jag tror att han inte kunnat värja sig för Ebba som sökt upp honom i hans hem och kollrat bort honom.
Jag tycker egentligen inte om hur vissa antingen svartmålar Ebba eller Esbjörns brorson Matz och granne Maggan (eller hur hon nu heter)P pmd skrev:
Jag har mina egna åsikter om hela bunten, men tycker inte de spelar roll i sakfrågan.
Jag tycker ärligt talat att Ebba har den juridiska OCH moraliska rätten till huset, men skulle det visa sig att rätten tycker att avtalet inte håller, är det lika goda nyheter för min del.
Att kånka ner på personer man egentligen inte känner, gör det bara svårare att ta till sig domslutet när den kommer
Är det du framför ren fakta ? Om så är fallet var kommer informationen du har i från. Står du någon av dem nära eller är granne. Undrar detta eftersom massmedia släpper information och vet man mer än den information som släpps till allmän kännedom behöver man ju ha tillgång till den bättre informationen antingen genom att man är granne eller står någon av dem nära på något sätt. Eller är detta dina spekulationer.P pmd skrev:Esbjörn ville förmodligen inte blanda in en mäklare i affären för att undvika att Matz och Maggan skulle få nys om saken.
Den enda som inte är verifierbart är mitt antagande om varför Esbjörn inte ville blanda in en mäklare i affären. Resten har framkommit i pressen och i dokument från tingsrätten. Samt en del slutledningar med hjälp av det.
Det finns alltså flera trådar här på Byggahus om den här affären. Det mesta har gåtts igenom i dem.
Det finns alltså flera trådar här på Byggahus om den här affären. Det mesta har gåtts igenom i dem.
I sak har du helt rätt.harry73 skrev:
Jag tycker egentligen inte om hur vissa antingen svartmålar Ebba eller Esbjörns brorson Matz och granne Maggan (eller hur hon nu heter)
Jag har mina egna åsikter om hela bunten, men tycker inte de spelar roll i sakfrågan.
Jag tycker ärligt talat att Ebba har den juridiska OCH moraliska rätten till huset, men skulle det visa sig att rätten tycker att avtalet inte håller, är det lika goda nyheter för min del.
Att kånka ner på personer man egentligen inte känner, gör det bara svårare att ta till sig domslutet när den kommer
För min del handlar det om att bemöta andra så som de själva bemöter andra. Så om Matz hotar att hänga ut Ebba och sedan ser till att Expressen snackar massa skit om henne. Då får han finna sig i att det snackas skit om honom också. Jag kommer aldrig att sitta tyst och titta på när svin som han håller på som de gör. Samma sak med Binninge, han skiter ju fullständigt i Esbjörn. Utmålar honom som dement fast han inte är det, utsätter honom för polisförhör fast de vet att det inte begåtts något brott osv osv.
Det slutade ju dessutom med att Esbjörn i praktiken erkänt att han är väl införstådd med försäljningen.
Mycket av det som "framkommit" i Expressen är rena lögner och förtal, bara så du vet. Bästa källan till information är tingsrätten och partsinlagorna där.L LiteForce skrev:Är det du framför ren fakta ? Om så är fallet var kommer informationen du har i från. Står du någon av dem nära eller är granne. Undrar detta eftersom massmedia släpper information och vet man mer än den information som släpps till allmän kännedom behöver man ju ha tillgång till den bättre informationen antingen genom att man är granne eller står någon av dem nära på något sätt. Eller är detta dina spekulationer.
Oavsett anledningen till att en 80-åring är ledsen och ångrar sitt köp, är det väl inte bra för ett parti som värnar gamla i samhället att göra så här, ta honom till domstol. Han har inte själv gjort en aktiv handling för att lägga ut huset till försäljning, utan blivit uppsökt av Ebba som säkert är en skicklig försäljare av sin idé. Det har inte ens varit budgivning och priset är tydligen ett underpris. Man kan bli "lurad" att skriva på avtal, eller övertalad. Jag tror att KD får betala ett politiskt pris för detta.D Dr Jumping Jack skrev:
Men kan man inte värna gamla samtidigt som man hävdar sin rätt mot en person, som nu råkar vara i åttioårsåldern? Tänk om hon backar ur en affär för att säljaren är gammal, men säljaren ändå vill sälja och är helt klar i huvudet. Då blir det plötsligt det omvända, diskriminering mot äldre. Och nästan samma om man måste avstå för att samröre med gamla av rädsla för att något ska bli fel. Även där åldersdiskriminering.S Sovjet skrev:Oavsett anledningen till att en 80-åring är ledsen och ångrar sitt köp, är det väl inte bra för ett parti som värnar gamla i samhället att göra så här, ta honom till domstol. Han har inte själv gjort en aktiv handling för att lägga ut huset till försäljning, utan blivit uppsökt av Ebba som säkert är en skicklig försäljare av sin idé. Det har inte ens varit budgivning och priset är tydligen ett underpris. Man kan bli "lurad" att skriva på avtal, eller övertalad. Jag tror att KD får betala ett politiskt pris för detta.
Säljaren ville ju inte blanda in mäklare och priset är nog inte helt felaktigt. Det är inte dåligt betalt för något i det skicket. Nu har han dessutom fått 390 000 utan någon som helst motprestation, så jag undrar vem som lurat vem.
Ska man tro det som skrivs på andra forum så stämmer det där inte alls, jag läste att Esbjörn tvärtom hört sig för efter köpare under sommaren, och att han försökt hitta köpare villiga att bjuda över Ebba Busch utan resultat. Jag antar att hon ligger lågt med sin sida av storyn tills rättegången.S Sovjet skrev:Oavsett anledningen till att en 80-åring är ledsen och ångrar sitt köp, är det väl inte bra för ett parti som värnar gamla i samhället att göra så här, ta honom till domstol. Han har inte själv gjort en aktiv handling för att lägga ut huset till försäljning, utan blivit uppsökt av Ebba som säkert är en skicklig försäljare av sin idé. Det har inte ens varit budgivning och priset är tydligen ett underpris. Man kan bli "lurad" att skriva på avtal, eller övertalad. Jag tror att KD får betala ett politiskt pris för detta.
Ang. att en 80-åring skulle ha ångerrätt, hur skulle det påverka fastighetsvärdet för andra 80-åringar som vill sälja i framtiden? Och hur ställer sig landets 80-åringar till att halvt om halvt bli omyndigförklarade enbart pga ålder?
Förstår jag dig rätt så menar du inte alls att det är politiskt fel utan du menar att det får politiska konsekvenser, det är något helt annat. Det återstår att se. Omröstning i denna tråd talar ju närmast för det motsatta.S Sovjet skrev:Oavsett anledningen till att en 80-åring är ledsen och ångrar sitt köp, är det väl inte bra för ett parti som värnar gamla i samhället att göra så här, ta honom till domstol. Han har inte själv gjort en aktiv handling för att lägga ut huset till försäljning, utan blivit uppsökt av Ebba som säkert är en skicklig försäljare av sin idé. Det har inte ens varit budgivning och priset är tydligen ett underpris. Man kan bli "lurad" att skriva på avtal, eller övertalad. Jag tror att KD får betala ett politiskt pris för detta.
Att värna gamla innebär att inte åldersdiskriminera dem.
Om man säger att lagar och regler inte gäller för dem för att de inte förstår bättre, då är det åldersdiskriminering och det värnar verkligen inte de gamla.
Ebba har värnat Esbjörn i väldigt mycket större utsträckning i detta än vad någon på Esbjörns sida värnat honom. På hans egna sida finns bara ett gäng asgamar som helst av allt vill se honom död så de kan lägga vantarna på hans förmögenheter, inklusive Binninge som driver detta på ett sätt som är allt annat än i Esbjörns intresse. Polisanmälan som Binninge gjorde slutade med att Esbjörn tvingades till polisförhör och där fick han erkänna att han gett ebba tillstånd att röja på gården vilket då också är ett erkännande för att han var medveten att han sålt gården. Han har tvingats till demensutredning och hängts ut som "ko-ko" i media av sitt eget ombud trots att han är klar i huvudet. Det vill inte hans ombud ska komma ut, så ombudet har begärt sekretess på utredningen. Och så fortsätter det.
Ebba har gjort allt tvärtom. Hon bad en gemensam bekant höra sig för om Esbjörn var intresserad av att sälja fastigheten. Och när han var det var det Esbjörn som gick hem till Ebba, inte Ebba som sökte upp Esbjörn. Så klart för att Esbjörn ville göra denna affär i lugn och ro utan inblandning från utomstående. Ebba ordnade med allting praktiskt så att Esbjörn slapp, bekostade allting i ärendet och ordnade avtalspapper som uppfyllde alla formkrav osv. När Esbjörn "ångrade sig" bjöd Ebba in till ett möte för att reda upp saken. Men en "ledsagare" som tvunget skulle vara anonym ställde allt på ända och Esbjörn eller hans ledsagare satte stopp för mötet.
Om man säger att lagar och regler inte gäller för dem för att de inte förstår bättre, då är det åldersdiskriminering och det värnar verkligen inte de gamla.
Ebba har värnat Esbjörn i väldigt mycket större utsträckning i detta än vad någon på Esbjörns sida värnat honom. På hans egna sida finns bara ett gäng asgamar som helst av allt vill se honom död så de kan lägga vantarna på hans förmögenheter, inklusive Binninge som driver detta på ett sätt som är allt annat än i Esbjörns intresse. Polisanmälan som Binninge gjorde slutade med att Esbjörn tvingades till polisförhör och där fick han erkänna att han gett ebba tillstånd att röja på gården vilket då också är ett erkännande för att han var medveten att han sålt gården. Han har tvingats till demensutredning och hängts ut som "ko-ko" i media av sitt eget ombud trots att han är klar i huvudet. Det vill inte hans ombud ska komma ut, så ombudet har begärt sekretess på utredningen. Och så fortsätter det.
Ebba har gjort allt tvärtom. Hon bad en gemensam bekant höra sig för om Esbjörn var intresserad av att sälja fastigheten. Och när han var det var det Esbjörn som gick hem till Ebba, inte Ebba som sökte upp Esbjörn. Så klart för att Esbjörn ville göra denna affär i lugn och ro utan inblandning från utomstående. Ebba ordnade med allting praktiskt så att Esbjörn slapp, bekostade allting i ärendet och ordnade avtalspapper som uppfyllde alla formkrav osv. När Esbjörn "ångrade sig" bjöd Ebba in till ett möte för att reda upp saken. Men en "ledsagare" som tvunget skulle vara anonym ställde allt på ända och Esbjörn eller hans ledsagare satte stopp för mötet.
Det verkar som om du också står på bådas sida?P pmd skrev:Esbjörn ville förmodligen inte blanda in en mäklare i affären för att undvika att Matz och Maggan skulle få nys om saken.