162 374 läst ·
2 074 svar
162k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vill att båda vinner "tvisten", Ebba huset och Esbjörn stålarna.Nötegårdsgubben skrev:
Då skulle han inte sålt det.
Men tillbaka till trådens ämne, vad vill vi ska ske. Jag vill att Ebba Busch vinner tvisten, dels för att hon har lagen på sin sida, dels för att säljaren numera beter sig som ett svin. Fingerar skäl till att inte behöva ta ansvar för den ena bostadsaffären samtidigt som han gör andra på annat håll.
Det har framgått tidigare att det är svårt att hitta hus i området. Det ligger dessutom på gångavstånd från barnens pappa där barnen skall växelbo. Tydligen är också läget fint även om huset är ett ruckel. Antagligen svårt att hitta någonting som överhuvudtaget kommer i närheten sett ur Ebbas synvinkel. Dessutom blir tomten uppröjd, enl vad som framkommit är trädgården en skrotsamling som man som vanligt har svårt att tvinga ägaren att åtgärda.H Hammareåskruv skrev:Visst, stackars Ebba som alltså ligger ute med mindre än 4 månadslöner, pengar som hon dessutom kommer att få tillbaka när hon backar från köpet. Därtill rimligen också en ränta på beloppet.
Med lätthet kan hon bara köpa sig ett annat hus av en säljare som faktiskt vill sälja istället för att fortsätta gå på en gammal man som oavsett anledning inte vill skiljas från sitt hus.
Det är ingen som lurat någon på en halv årslön i det här fallet. Om du syftar på handpenningen har Esbjörn återbetalat den eller försökt att återbetala eller kommer att få återbetala den om han vinner vilket man med säkerhet inte heller vet hur det egentligen blir. Förlorar Ebba får hon stå för rättegångskostnaderna vilket är korrekt då hon driver detta. Den som drabbas hårdast av en förlust om du inte redan räknat ut det är faktiskt Esbjörn som inte bara får återbetala handpenningen om han inte redan gjort det utan får även betala motpartens rättegångskostnader och med tanke på hans ålder och att han inte ens nära har samma ekonomiska förutsättningar som Ebba kan han mycket väl gå i personlig konkurs på grund av detta. Tror du att han skulle ta dessa risker om det inte var viktigt för honom att behålla huset. Det tror i vart fall inte jag.S Snickerick skrev:
Nej. Inte behålla. Återköpa. Det borde vara ett bättre ord. Det krävs ju ingen större fantasi, eller erfarenhet för den delen heller, för att kunna tänka sig att asgamarna som plötsligt intresserat sig för den gamle glömske, lättmanipulerade gamlingen, när de fått konkurens, inte bara har hans bästa för ögonen. De kan ju faktiskt vara så att de handlar i eget intresse. Eller vad tror du?L LiteForce skrev:
Staffan
Han äger ett hus värt 4 miljoner som han ärvt, och dessutom har han sålt en bostadsrätt nyligen, så det går nog ingen nöd på honom.L LiteForce skrev:Det är ingen som lurat någon på en halv årslön i det här fallet. Om du syftar på handpenningen har Esbjörn återbetalat den eller försökt att återbetala eller kommer att få återbetala den om han vinner vilket man med säkerhet inte heller vet hur det egentligen blir. Förlorar Ebba får hon stå för rättegångskostnaderna vilket är korrekt då hon driver detta. Den som drabbas hårdast av en förlust om du inte redan räknat ut det är faktiskt Esbjörn som inte bara får återbetala handpenningen om han inte redan gjort det utan får även betala motpartens rättegångskostnader och med tanke på hans ålder och att han inte ens nära har samma ekonomiska förutsättningar som Ebba kan han mycket väl gå i personlig konkurs på grund av detta. Tror du att han skulle ta dessa risker om det inte var viktigt för honom att behålla huset. Det tror i vart fall inte jag.
Vid en "förlust" får Esbjörn inte återbetala handpenningen. Han får behålla den jämte slutbetalningen på ca 3.5 Mkr från Ebba. Minus rättegångskostnader då, men det ska väl krävas rätt mycket för att han ska gå i personlig konkurs.L LiteForce skrev:Den som drabbas hårdast av en förlust om du inte redan räknat ut det är faktiskt Esbjörn som inte bara får återbetala handpenningen om han inte redan gjort det utan får även betala motpartens rättegångskostnader och med tanke på hans ålder och att han inte ens nära har samma ekonomiska förutsättningar som Ebba kan han mycket väl gå i personlig konkurs på grund av detta. Tror du att han skulle ta dessa risker om det inte var viktigt för honom att behålla huset. Det tror i vart fall inte jag.
Det skulle väl vara om kvinnan han körde på tilldömdes ett med svenska mått mätt rejält tilltaget skadestånd.
Oj, du har verkligen ingen koll på någonting. Det börjar bli tröttsamt att förklara om och om igen för alla nötter som skriver en massa galenskaper utan att ens kolla upp de mest grundläggande grejerna. Gör det!L LiteForce skrev:Det är ingen som lurat någon på en halv årslön i det här fallet. Om du syftar på handpenningen har Esbjörn återbetalat den eller försökt att återbetala eller kommer att få återbetala den om han vinner vilket man med säkerhet inte heller vet hur det egentligen blir. Förlorar Ebba får hon stå för rättegångskostnaderna vilket är korrekt då hon driver detta. Den som drabbas hårdast av en förlust om du inte redan räknat ut det är faktiskt Esbjörn som inte bara får återbetala handpenningen om han inte redan gjort det utan får även betala motpartens rättegångskostnader och med tanke på hans ålder och att han inte ens nära har samma ekonomiska förutsättningar som Ebba kan han mycket väl gå i personlig konkurs på grund av detta. Tror du att han skulle ta dessa risker om det inte var viktigt för honom att behålla huset. Det tror i vart fall inte jag.
Men du tror alltså att Esbjörn får återbetala handpenningen om han förlorar ... ja du har då verkligen tänkt till ...
Jag tror att det mycket väl kan vara som du beskriver och mycket troligt att anhöriga lägger sig i detta. Om det vore min morfar eller mormor som drabbades av något liknande skulle jag absolut göra allt jag kunde för att hjälpa dem. Att anhöriga lägger sig i och bryr sig ser jag som positivt och inte som något negativt. Det ligger ofta i vår natur att hjälpa varandra framförallt om man står varandra nära. Att anhöriga har någon form av eget intresse i saken kan ju också finnas om man tänker sig arv mm. Men arv mm erhåller arvtagare slutligen oavsett om huset sälj eller inte så det handlar inte om detta. Snarare tror jag att anhöriga ser till Esbjörns bästa om det är så att någon anhörig fins med i bilden. vilket jag hoppas för hans skull att det fins någon som står på hans sida i allt detta.Staffan2000 skrev:
Nej. Inte behålla. Återköpa. Det borde vara ett bättre ord. Det krävs ju ingen större fantasi, eller erfarenhet för den delen heller, för att kunna tänka sig att asgamarna som plötsligt intresserat sig för den gamle glömske, lättmanipulerade gamlingen, när de fått konkurens, inte bara har hans bästa för ögonen. De kan ju faktiskt vara så att de handlar i eget intresse. Eller vad tror du?
Staffan
Om Esbjörn dessutom är glömsk och lättmanipulerad som du menar här behöver han ju absolut all den hjälp han kan få då han själv inte är kapabel att hantera detta korrekt och riskerna att göra en dålig affär är ju då också stor. Han behöver absolut någon som ser till hans bästa vilket man då med fördel får via anhöriga. Ebba borde definitivt skött affären bättre och korrekt via mäklare i stället för att smyga dit med ett vittne då han är ensam då det kan vara som du säger att han är glömsk, lättmanipulerad med eventuella demens problem vilket också begäran om god man tyder på. Att hon är villig att riskera sin politiska ställning inom partiet med att göra på detta sättet är svårt att förklara med något annat än att Esbjörns hus är mer värt än allt annat.
Så blir det inte. Om Esbjörn förlorar får han behålla handpenning och erhåller resten av köpesumman men får betala rättegångskostnaderna. Men det lär han ju kunna i det läget. Dessutom skall han betala sitt ombud, psykologintyg och ev andra kostnaderL LiteForce skrev:Det är ingen som lurat någon på en halv årslön i det här fallet. Om du syftar på handpenningen har Esbjörn återbetalat den eller försökt att återbetala eller kommer att få återbetala den om han vinner vilket man med säkerhet inte heller vet hur det egentligen blir. Förlorar Ebba får hon stå för rättegångskostnaderna vilket är korrekt då hon driver detta. Den som drabbas hårdast av en förlust om du inte redan räknat ut det är faktiskt Esbjörn som inte bara får återbetala handpenningen om han inte redan gjort det utan får även betala motpartens rättegångskostnader och med tanke på hans ålder och att han inte ens nära har samma ekonomiska förutsättningar som Ebba kan han mycket väl gå i personlig konkurs på grund av detta. Tror du att han skulle ta dessa risker om det inte var viktigt för honom att behålla huset. Det tror i vart fall inte jag.
Jag vet inte och har inte tillgång till ren fakta hur det ligger till med handpenningen eller hur utgången i detta blir därför skrev jag på det sättet. Men jag vet vad jag tycker och anser är rätt och det är att handpenningen bör återgå till Ebba om hus affären makuleras om den inte redan gjort det eftersom säljaren då inte fullföljer affären. Hade köparen däremot dragit sig ur köpet hade jag i stället ansett det motsatta att säljaren får behålla handpenningen.S Snickerick skrev:Oj, du har verkligen ingen koll på någonting. Det börjar bli tröttsamt att förklara om och om igen för alla nötter som skriver en massa galenskaper utan att ens kolla upp de mest grundläggande grejerna. Gör det!
Men du tror alltså att Esbjörn får återbetala handpenningen om han förlorar ... ja du har då verkligen tänkt till ...
Fast nu är det inte så handpenning fungerar, men det är ju ett sidospår.L LiteForce skrev:Jag vet inte och har inte tillgång till ren fakta hur det ligger till med handpenningen eller hur utgången i detta blir därför skrev jag på det sättet. Men jag vet vad jag tycker och anser är rätt och det är att handpenningen bör återgå till Ebba om hus affären makuleras om den inte redan gjort det eftersom säljaren då inte fullföljer affären. Hade köparen däremot dragit sig ur köpet hade jag i stället ansett det motsatta att säljaren får behålla handpenningen.
Varför måste Esbjörn betala tillbaka handpenningen om han förlorar målet?L LiteForce skrev:
(Att han måste betala Buschs rättegångskostnader är förstås riktigt).
Det blev fel skrivet där från min sida ser jag. Naturligt vis ska Esbjörn behålla handpenningen om han förlorar då hus affären då får laga kraft och köpet godkänds.D Dr Jumping Jack skrev: