Är sugen på Junckers oljade skeppsgolv på hela nedanplan. (kök, vardagsrum, hall)

En del man snackar med tycker oljat är finfint då man kan laga det relativt lätt om man får repor mm. En del säger att jag kommer ångra mig pga fläckar mm.

Vad säger ni som har nåt liknande eller andra oljade golv? Framförallt köket är det som oroar mig.
Vad händer om tjejen har 5 kompisar på besök och alla springer runt i högklackat? Har man knottriga golv då helt plötsligt? :(

Klinkers är något vi egentligen skulle haft men pga dåligt isolerad platta så skippar vi detta då vi inte vill ha höjdbyggande golvvärme.

Manhood skrev:
Vad händer om tjejen har 5 kompisar på besök och alla springer runt i högklackat? Har man knottriga golv då helt plötsligt? :(
Då har du ett förstört golv om det är furu.
Ett alternativ skulle kunna vara ask, om du inte kan tänka dig massiv ek förstås. :D

När det gäller ytbehandlingen, skulle jag nog ta och överväga hårdvax istället för olja.

Det är ek det kommer bli, glömde skriva det :)

Ek skulle jag peronligen inte oroa mig för att lägga in. Västa sylklacken dock måste förbjudas på något vis. :)

Ek är lite känsligt för väta (ytskiktet kan resa sig) därför skulle jag förorda hårvax istället för olja åtminstone i köksdelen.

Ser man ingen skillnad om jag hårdvaxar i köket för att sen gå över till olja i resten av rummen? Kan man lägga hårdvaxen ovanpå den befintliga olja som finns där nu?

Om du tar en matt hårdvaxolja kommer du behöva krypa omkring på knäna med ett förstoringsglas för att märka någon skillnad. :D

Hårdvaxa kan du göra ovapå olja. De är uppbyggda av i grunden samma beståndsdelar.

Manhood skrev:
Ha ett gäng gästtofflor i hallen. Finns íngen anledning att gå med stilettklackar i ett privathem :)

W
Har ett vitoljat furugolv i köket och en ettåring och det blir lite märken/fläckar etc men det e bara den första som e ful sedan blir det patina. Tänker inte på det och har inte hört från någon som varit där heller

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.