Hej. Jag har kopplat tre vägguttag som ej går fungerar. ( i detta fall är röd kabel jord) Behöver jag bygla innuti uttaget?

Mvh Ubbe

• Elkontakt monterad på trävägg med synliga ledningar, där röd kabel används som jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Du skall inte använda x-plintarna. Det är därför ditt uttag inte fungerar. Fas skall in på L-plinten och nollan på N. X används för att skarva eller parkera kablar.

• Gilla
  • Älska
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Vänd det upp och ned istället. Sitter jorden i hålet ens? Ser väldigt snett ut.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag har raderat lite onödigt tjafs ur tråden.

/moderator

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Sitter jorden i hålet ens?
Det där tycker jag är en mycket viktig kommentar. Det ser inte ut som jordanslutningen sitter rätt i kopllingsklämman-

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag tycker att det ser bra ut. Det är ju 2 hål för anslutning ( en till vänster om skruven och en till höger )
Anslutningspunkt med två hål, en till vänster och en till höger om en skruv, för röda och svarta kablar i en elektrisk installation.
Skapa konto

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Hålla på med el sådär när man inte vet vad man gör 👮🏻‍♂️

• Gilla
zwennebanan och 3 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Jag tycker att det ser bra ut. Det är ju 2 hål för anslutning ( en till vänster om skruven och en till höger )
[bild]
Även om jorden skulle vara korrekt ansluten så den för kort den ska vara längre än övriga kablar så den släpper sist av övriga kablar.

• Haha
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Även om jorden skulle vara korrekt ansluten så den för kort den ska vara längre än övriga kablar så den släpper sist av övriga kablar.
Var står det?

Säger inte det är orimligt, men jag har hört det från så många och inte hittills fått klarhet i var det kommer från.

R
Chatgpt instämmer, så det måste väl vara så.

Kom t.o.m. med ett förslag på hur ledarna ska dras för att det ska bli så säkert som möjligt. Så här är facit!

• Eluttag med korrekt kopplade kablar i en vägg, visar placering av ledarna för säker installation.
    Skapa konto
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
cpalm och 19 till
  • Laddar…
Magnus E K
I den fasta installationen ska det inte ha någon betydelse om jordledaren är längre, ska inte finnas något som riskerar att dras loss där. Däremot inuti t ex en stickpropp är det viktigt att jordledaren släpper sist när man rycker bryskt i sladden för 422:a gången.

• Gilla
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
A
M Millox skrev:
Var står det?

Säger inte det är orimligt, men jag har hört det från så många och inte hittills fått klarhet i var det kommer från.
Det står i en av kommentarerna i handbok 444 (SS 436 40 00)
Där det finns en oacceptabel risk för att en ansluten kabel utsätts för skadlig dragpåkänning i kopplingsrummet kan en riskreducerande åtgärd vara att anordna kabelns skyddsledarpart längre än övriga parter, så att det säkerställs att den lossnar efter övriga parter.
Man bör ju eftersträva att det inte blir dragpåkänning i kablar i första hand. Steg 1: ta bort risken. Steg 2: minimera risken.

Bara som tillägg till Magnus utmärkta kommentar ovan.

• Gilla
dan_norstedt och 3 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Jag har svarat på samma påstående för flera år sedan. Och att ha ca 2cm längre skyddsjord är för anslutnings kablar stickkontakter osv.
Finner det mkt osannolikt att man behöver ha längre skyddsjord i ett vägguttag, då ska du slita bort hela uttaget från väggen och då är det inte monterat korrekt om det händer.

A A-Man_08 skrev:
Det finns ingen sån regel för fast installerade kablar och apparater.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Chatgpt instämmer, så det måste väl vara så.

Kom t.o.m. med ett förslag på hur ledarna ska dras för att det ska bli så säkert som möjligt. Så här är facit!
Den blåbrungröngula sladden är kanske en ledtråd (sorry) till hur nästa koalitionregering kommer se ut. Chatgtp ser in i framtiden.

• Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.