G G.L. skrev:
*********** redigerat av moderator *********
Alla kan göra fel.

Det finns elektriker/elinstallatörer som inte vet att jordfelsbrytare även skyddar ojordade anläggningar/apparater utan tror att apparaterna måste vara ansluten till skyddsjord för att JFBn ska fungera. (En användare på forumet.)

Det finns/fanns elektriker/elinstallatörer som inte vet att man kan och får dela upp PEN-ledaren (TN-C) till PE+N-ledare (TN-S) vid mätarplatsen utan uppdelningen måste ske senast i nätägarens servisskåp eller i gruppcentralen. (Har själv råkat ut för en sådan elinstallatör (ägaren av elfirman), kan eventuellt bero på att denna började jobba så hette det inte PEN-ledare utan "huvudnolla".)

Det finns/fanns elmontörer som monterar anslutningsdosa som ett barn enkelt öppnar utan verktyg 30 cm över golvet och 30 cm ifrån badkaret i ett badrum. (Har själv råkat ut för det, har skrivit om det tidigare samt lagt upp en film på hur jag enkelt öppnar anslutningsdosan.)

JA, det finns massor med elmontörer/elektriker/elinstallatörer som gör utmärkta arbeten.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Jag har svarat på samma påstående för flera år sedan. Och att ha ca 2cm längre skyddsjord är för anslutnings kablar stickkontakter osv.
Finner det mkt osannolikt att man behöver ha längre skyddsjord i ett vägguttag, då ska du slita bort hela uttaget från väggen och då är det inte monterat korrekt om det händer.
I och med att det i det här fallet är en utanpåliggande kabel så finns en inte försumbar risk för att den kabeln dras ut, känsligt för att kabeln dras åt sidan speciellt som den inte ser ut att vara klamrad precis bredvid uttaget.

I det här fallet är det uppenbart att kabeln kommer från en gammal installation när annat tänkande och regler gällde, så det är väl som det är. Men det är inte fel att klamra kabeln lite extra om den sitter utsatt.

D dan_norstedt skrev:
I och med att det i det här fallet är en utanpåliggande kabel så finns en inte försumbar risk för att den kabeln dras ut, känsligt för att kabeln dras åt sidan speciellt som den inte ser ut att vara klamrad precis bredvid uttaget.

I det här fallet är det uppenbart att kabeln kommer från en gammal installation när annat tänkande och regler gällde, så det är väl som det är. Men det är inte fel att klamra kabeln lite extra om den sitter utsatt.
Jag aldrig kommenterat om hur kabeln ska klammras. Att göra skyddsjorden längre för att man inte klammrat tillräcklig är helt fel tänk.
Gör man fackmannamässigt så löser det mga problem som kan uppstå.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Jag försökte påpeka att kabeln kan dras ur uttaget på annat sätt än att uttaget slits loss, och att mer klamring minskar risken för att kabeln rör sig.

D dan_norstedt skrev:
Normalt klammeravstånd ifrån dosa, uttag, etc är ca 5-8 cm ifrån kanten.
D dan_norstedt skrev:
I det här fallet är det uppenbart att kabeln kommer från en gammal installation när annat tänkande och regler gällde, så det är väl som det är.
Behöver inte vara gammal installation för att det ska se ut likt TS bild gällande trådarnas längd. Jag fick lära mig (edit: på elektrikerutbildning) för mindre än 25 år sedan att skyddsjorden inte behöver släppa sist i fast installation utan det är helt okej att det ser ut som i TS bild.

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Normalt klammeravstånd ifrån dosa, uttag, etc är ca 5-8 cm ifrån kanten.
Ja, så i TS fall vore det ingen nackdel att komplettera med en sådan klammer så man minskar risken för att kabeln dras ut ur uttaget, åtminstone om miljön är sådan att man riskerar att dra med sig kabeln av misstag.
Demmpa Demmpa skrev:
Behöver inte vara gammal installation för att det ska se ut likt TS bild gällande trådarnas längd. Jag fick lära mig (edit: på elektrikerutbildning) för mindre än 25 år sedan att skyddsjorden inte behöver släppa sist i fast installation utan det är helt okej att det ser ut som i TS bild.
I TS fall så är det nog också så att det är just jorden som släpper sist om kabeln dras ut, men utdragen kabel är inget bra oavsett vad som släpper sist så extra klammer är inte fel,

Men finns andra situationer där en lite längre jordledare än normalt kan vara en bra idé.

D dan_norstedt skrev:
Ja, så i TS fall vore det ingen nackdel att komplettera med en sådan klammer så man minskar risken för att kabeln dras ut ur uttaget,
Hur vet du att det inte sitter en klammer på det avståndet?
Vad jag får det till när jag mäter så är synliga kabellängden utanför uttaget ca 5 cm.

R RoAd skrev:
Chatgpt instämmer, så det måste väl vara så.

Kom t.o.m. med ett förslag på hur ledarna ska dras för att det ska bli så säkert som möjligt. Så här är facit!
Det här är ytterligare ett exempel på att AI är opålitligt och kommer att bli farligt som fan framöver. Mänskligheten håller på att utplåna sig själv. 😳

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur vet du att det inte sitter en klammer på det avståndet?
Vad jag får det till när jag mäter så är synliga kabellängden utanför uttaget ca 5 cm.
Eftersom panelen ser ut att vara gjord av 95mm bred planhyvlat (?) så bör plankan sluta 2 cm ovanför bildkanten, så man skulle högst sannolikt sett indicier på den synliga delen av kabeln om det satt en klammer högre upp på den plankan som är synlig i bilden.

Och få skulle montera en klammer i skarven ovanför plankan.

Sitter det en klammer ovanför så är det osannolikt att den sitter mindre än en cm ovanför (oavsett om det är översta plankan i väggens panel eller inte), men min gissning är att den sitter ännu högre upp för den där kabeln är nog från början av 60-talet och styvare än dagens EKRK.

Så se det som en kvalificerad gissning att det inte sitter en klammer inom 8 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.