2 289 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Jukka-Talot & Herrala Talot
Hej alla glada husbyggare!
Är det någon som har byggt ett finskt hus?
Kanske tom i Stockholm eller Uppsala?
Det finns ju en hel del inlägg om detta ämne
- dock bara frågor, ingen som verkligen har vågat.
En villa på 120m2 kostar stomrest (jättijukka) runt 70.000.
Med nuvarande eurokurs är det ju "bara" 600.000sek
och det lär blir billigare framöver!
Vad kostar frakt? Står man själv för boende för deras snickare?
Går det att köpa fler arbetsmoment än vad det står på hemsidan (t.ex. el, vvs...)?
Tack för hjälpen!!!
Är det någon som har byggt ett finskt hus?
Kanske tom i Stockholm eller Uppsala?
Det finns ju en hel del inlägg om detta ämne
- dock bara frågor, ingen som verkligen har vågat.
En villa på 120m2 kostar stomrest (jättijukka) runt 70.000.
Med nuvarande eurokurs är det ju "bara" 600.000sek
och det lär blir billigare framöver!
Vad kostar frakt? Står man själv för boende för deras snickare?
Går det att köpa fler arbetsmoment än vad det står på hemsidan (t.ex. el, vvs...)?
Tack för hjälpen!!!
Jag var inne på både Lappli och Jukka innan jag köpte min byggsats ifrån Omatalo. Jag siktade på att få in allt det viktiga i en 24metare, så blev mycket pysslande och bortplockande innan det gick. En lastbil blir ju billigare än att få massor med material i två lastbilar som jag kunde köpa billigare i sverige. Jag gav 38k euro för 137kvm hus med 40kvm garage vidbyggt. Det jag köpte var egentligen hela ytterskalet i färdiga element med fönster gips allt monterat.
Frakten löste jag genom min kusin som har fraktfirma i finland och priset blev ju självklart därefter.
Att frakta hit arbetare från Finland för att göra jobbet känns som en dyrare lösning än att låta någon i sverige ta sig ann det. Så monteringen av huset prutar du ju bort och sedan tar in offerter på svenska företag elelr helt enkelt diskuterar med dem. kanske har dom några som har åkt till sverige och monterat förut och är väldigt sugna på att göra det=billigt att få inkluderat i köpet
Frakten löste jag genom min kusin som har fraktfirma i finland och priset blev ju självklart därefter.
Att frakta hit arbetare från Finland för att göra jobbet känns som en dyrare lösning än att låta någon i sverige ta sig ann det. Så monteringen av huset prutar du ju bort och sedan tar in offerter på svenska företag elelr helt enkelt diskuterar med dem. kanske har dom några som har åkt till sverige och monterat förut och är väldigt sugna på att göra det=billigt att få inkluderat i köpet
Klicka här för att svara