Själva engångskostnaden för att uppgradera från 16A till 20A behöver inte vara så dyr, jag kollade med nätleverantören och de pratade om nån femhundring eller nåt sånt för jobbet, sen tillkommer några hundra mer i fast avgift per år.

Däremot kostar det massor av energipengar på att dra så mycket ström att man behöver mer än 16A, fast det är såklart en annan femma.

I mitt fall känns det mer lockande att köpa en halv kubik eldningsolja och använda den gamla oljebrännaren för att snabbt få upp rejäl värme när jag kommer till en kall stuga, eller kanske fixa fjärrstyrning på värmen...

Mikael_L
yxis skrev:
Själva engångskostnaden för att uppgradera från 16A till 20A behöver inte vara så dyr, jag kollade med nätleverantören och de pratade om nån femhundring eller nåt sånt för jobbet, sen tillkommer några hundra mer i fast avgift per år..
Här kostar det 1.136:-/år mer att höja från 16A till 20A. :(
Onödiga pengar, så därför tänker vi försöka klara oss på 16A.

Hemmakatten
Hos oss skiljer det 560:- mellan 16A och 20A.

Vi har 20A och då har vi ingen uppvärmning med el (har pellets), inte heller el för vvb eller spishäll. Men anledningen till att vi valde 20A ändå är för att vi har en gäststuga me el-vvb och el-golv, vi har trefasuttag som används ibland, vi har en friggebod med belysning o eluttag, utebelysning mm.

Visst skulle vi kanske klara oss med 16A, men det är en bekvämlighetsfråga. Jag vill kunna använda båda ugnarna, tvättmaskinen o torktumlaren, dammsugaren och motorvärmarna samtidigt. Jag vill också under kallaste vinter kunna använda elpatronen i ack-tanken om pelletskaminen skulle krånga. Skulle bli superirriterad över att säkringarna går hela tiden eller att behöva välja vad man vill använda. Så hade vi i ett tidigare, äldre hus och det var inte roligt. För mig skulle det vara värt 1.000:- extra varje år för att ha 20A, det känns lite dumsnålt att försöka spara in på detta, framförallt om man bygger nytt, hellre spara på något annat.

Dumsnålt? Det kostar ju inget att prova med 16A... märker man att säkringen går hela tiden, så kostar det inte många 100lappar för en elinstallatör att säkra upp till 20A

Mikael_L skrev:
Här kostar det 1.136:-/år mer att höja från 16A till 20A. :(
Onödiga pengar, så därför tänker vi försöka klara oss på 16A.
Det kan tydligen skilja sig rätt mycket. Vi kör 20A och skulle spara 324 kr per år att köra 16A.

Vi skulle klara oss på 16A, men ifall inte prisskillnaden stiger känns det skönt med lite extra marginal ifall någon kommer och ska köra tunga elmaskiner mitt i uppvärmningssäsongen.

Mikael_L
Och har man redan 20A kan man helt enkelt prova att skruva i 16A och provköra några kalla vintermånader, funkar det så kan man efter sin test anmäla nedsäkring.

ordain, hade vår leverantör den lilla prisskillnaden skulle inte jag heller tveka på 20A.

Hos mig kostar 16A 2.425 kr/år och 20A 4.375 kr/år
Tur man bor i litet hus d^_^b

prototypen skrev:
Nog är elementen jordade om det är äldre element, men dt är inte så enkelt att bara skruva ur en säkring om det är 400 V element, de ger värme ändå (1/4-del). Man måste skruva ur 3 st för att hitta vilka element som går vart.

Protte
Enstående, verkligen enastående. Då har jag ju helgsysselsättningen räddad. :rolleyes:
Trodde inte att det var jordat iom att jag inte har några jordade uttag någonstans men där ser man.
Har två lådor med säkringar, en med 15 stycken och en med 6 stycken - skulle man vara helt fel ute om man gissade att de 6 stycken enbart används till elementen? Det hade ju förenklat sökningen lite i alla fall.

Sen blir jag inte riktigt klok på det här med styrkan på säkringarna, om jag har 16 A som huvudsäkring, hur kan det då sitta ett par 16 A i "det vanliga proppskåpet"? Borde man inte ha lägre där? Jag skall väl inte skicka ut 16 i köket tex?

ordain skrev:
Det kan tydligen skilja sig rätt mycket. Vi kör 20A och skulle spara 324 kr per år att köra 16A.

Vi skulle klara oss på 16A, men ifall inte prisskillnaden stiger känns det skönt med lite extra marginal ifall någon kommer och ska köra tunga elmaskiner mitt i uppvärmningssäsongen.
Vilken nätägare är detta?

Till Dalbytösen, har du ingen gruppförteckning nånstans där det står vad som går till vad? Det är omöjligt att veta vad som går till vad enbart genom att titta på höljet, 6 proppar till 7 element låter överdrivet, har du ingen förteckning kan du ju prova dig fram, men det är nog annars enklare elektrikern gör detta när han ändå plockar ner dem.
Angående att sätta samma säkringsstyrka efter varandra så är det inte det optimala men heller inga bekymmer normalt, man säkrar så - 10 A på 1,5 mm2 kabel och 16 A på 2,5 mm2 men det går sällan så mycket, det är bara skydd för vad kabeln tål.

Redigerat:
Nix, någon sådan lapp finns icke. Förstår att det inte går att gissa, tänkte bara ifall det lät som ett rimligt antagande. Om elementen använder sig av två faser så skulle de ju vara ganska jämt fördelade om de låg på två proppar var av den där lådan med sex proppar. Har nio element idag så då blir det ju tre element på varje. Fast nu gissar jag ju bara.

Inte världens klaraste mening men jag förstod vad jag menade i alla fall.
"elektrikern plockar ner dem" - nej nej nej, jag får inte sätta upp dem själv men det finns väl ingen regel som säger att jag inte får riva dem själv?

I Göteborg är elnätsavgiften 1040kr per år upp till 63A mätarsäkring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.