Nu har jag gjort bort mig, jag har frågat två olika elektriker och givetvis fått två olika svar. För att reda ut det lite (eller möjligvis krångla till det mer) så frågar jag här också tänkte jag.
Inför omdragningen av elen i mitt hus så frågade jag farbror elektriker om han trodde att den elcentral som jag redan har skulle räcka eller om den måste kompletteras. De "vanliga små" propparna skulle nog räcka till lampor och annat och mina nya element (400V, tvåfas) skulle man bara parallelkoppla på två av
huvudsäkringarna.
Så bra tänkte jag. Sedan började jag fundera lite, konsulterade en annan elektriker och nu är jag helt förvirrad.

Kan man verkligen koppla in flera element så att de går genom samma proppar? Säg en sju åtta element på 800-1000W vardera, det blir ju massor med W.
Den andre elektrikern tyckte att varje element skulle ha egna tåtar och kopplas in så att säkringarna fick samma belastning i den mån det var möjligt.

Är det jag som rört till det med min begränsade kunskap om el, pratar elektrikerna rent av om samma sak eller är någon av dem ute och cyklar? Vill ju i så fall välja rätt elektriker för jobbet...
I min något romantiserade värld så kommer strömmen in i huset via mina tre 16 A proppar och fördelas därefter ut till de andra propparna på 6,10 och 16 A. Så allt som allt så kan jag inte plocka ut mer än vad de tre huvudsäkringarna tål? Alltså 16*380? Så en bunt med element, lite kylskåp, lampor och dammsugare och annat på samma borde bli för mycket?
Eller tänker jag helt fel? :)

I vårt 70-talshus så har jag också elelement och dessa ligger på 400V där det finns 3 "slingor" som vardera sitter på en 3 FAS-10 A säkring. Till varje slinga går det 3-5 element och alla 3 faserna används till dessa element.

Typ så här. Första elementer ligger på FAS1/2 nästa element på FAS2/3 och 3:e på FAS3/1 osv osv... Detta för att dela upp belastningen på huvdsäkringarn som är på 20 A. Men visst när man drar igång, elementen, spisen, ungnen, diskmaskinen, tvättmaskinen och har varmvattenberedare och luftpump igång och sist kopplar in en grovdammsugar på 1600 W då rycker huvdsäkringen också :)

16 A huvudsäkringar låter lite väl lite för att ha elelement, det bör du nog uppgradera till 20 A minst eller sätta någonsorts effektvakt som stänger av dina element när effekten börja bli för hög av alla andra maskiner och uttag.

Redigerat:
Mikael_L
Dalbotös skrev:
I min något romantiserade värld så kommer strömmen in i huset via mina tre 16 A proppar och fördelas därefter ut till de andra propparna på 6,10 och 16 A. Så allt som allt så kan jag inte plocka ut mer än vad de tre huvudsäkringarna tål? Alltså 16*380? Så en bunt med element, lite kylskåp, lampor och dammsugare och annat på samma borde bli för mycket?
Eller tänker jag helt fel? :)
Nejdå, du tänker 100% korrekt, romantiskt eller oromantiskt låter jag vara osagt. ;)

Så beroende på husets effektbehov så kan det visa sig vara för klent med 16A huvudsäkringar.
Vi ska bygga nytt, dvs välisolerat, och jag tänker försöka fila på elförbrukningen så vi klarar oss med 16A, men vi får se hur det går.

Med 16A kan man plocka ut max (16A * 400V /sqrt(3)) * 3 = 11 kW

I övrigt har gladh redan skrivit det jag tänkte skriva ... ;)

edit:
Som nsiak snabbt såg glömde jag dela med roten ur tre.
Så nu editerade jag min uträkning. Sorry.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Med 16A kan man plocka ut max 16A * 400V * 3 = 19 kW
16A * 230V * 3 = 11kW borde väl ligga närmare sanningen!?

Mikael_L
nsiak skrev:
16A * 230V * 3 = 11kW borde väl ligga närmare sanningen!?
Japp, och jag borde själv reagerat på min framräknade effekt, särkillt som jag nyligen funderat hit och dit på våra framtida 3x16A + FLVP elpatron som är omkopplingsbar mellan 9kW och 4,5 kW osv osv ... :blushing:

Sen kan man ju praktiken dra ca 1,5ggr säkringarnas märkström utan att de bryter (Iallafall tröga diazeder)...

Men pojkar, det var ju inte alls svaret jag ville ha. Jag misstänker att för att byta från 16 till 20 A så måste man ta ut någon från elbolaget? Och så blir det dyrt och krångligt?
För tillfället så har jag ingen stor belastning eftersom jag inte har någon ugn och bara en lös spisplatta men förhoppningsvis skall det ju åtgärdas så småningom. Så ugn, tvättmaskin och alla element samtidigt kommer inte att gå? Typiskt. :(
Sammanlagt kommer det nog bli 7 eller 8 element. Plus golvvärme i badrummet men det kanske kopplas på annat vis.

Men tillbaka till elektrikerfrågan - vem av dem har rätt då? Kan man parallelkoppla elementen eller skall de ha egna tåtar? Jag antar att det är svårt att fördela jämnt om de är parallelkopplade?
Jag vill ju inte att elektrikern hittar på något som gör att jag står med skägget i brevlådan vad det lider.

Mikael_L
Dalbotös skrev:
Men tillbaka till elektrikerfrågan - vem av dem har rätt då? Kan man parallelkoppla elementen eller skall de ha egna tåtar? Jag antar att det är svårt att fördela jämnt om de är parallelkopplade?
Jag vill ju inte att elektrikern hittar på något som gör att jag står med skägget i brevlådan vad det lider.
Man kan göra på bägge visen.

Men en radiator per säkring känns lite överambitöst, men kan krävas om man har få men effektstarka element.

Dalbotös skrev:
De "vanliga små" propparna skulle nog räcka till lampor och annat och mina nya element (400V, tvåfas) skulle man bara parallelkoppla på två av huvudsäkringarna.
Man lägger aldrig förbrukare direkt på huvudsäkringarna. De ska avsäkras i centralen.

Killen som snackar om parallelkoppling har rätt. Det är vanligt att man fördelar elradiatorerna på tre faser och därmed får en jämn belastning.

Den första fattar jag inte vad han snackade om, lägga grupper på huvudsäkringarna?? Huh? Du måste ha missförstått honom..

//Patrik

Mikael - Tack för det.

R.Å och Patrik - aha, då måste jag ha missförstått för så tokig kan han ju inte vara om han ändå är elektriker.

Då får han väl koppla lite här och var så får jag se om det behövs skrivas något beklagande här på forumet eller inte. :)

Kom på en annan sak, elektrikern blir ju glad om hans arbete underlättas och jag blir glad om han är här så kort tid som möjligt. Eller min plånbok snarare.
Då är det ju bra om jag vet vilka proppar som används och går till vad, har kollat vilka som styr lampor och sånt. Det var ju inte så svårt, bara att slå på allt och skruva ut och se var det slocknar. Elementen är ju lite svårare, de tar ju lång tid på sig att kallna.
Provade att hålla en sån där phasenpenna/mätarmoj mot men fick inte ens utslag ibland fast de var varma och ingen propp utskruvad - finns det något annat sätt att kolla gamla elelement snabbt eller blir det till att skruva ner dem och ta fram voltmetern?

Du kan inte hålla phasen mot höljet på elementet för det är jordat. Du måste hålla den nära en fasledare, vilket kan innebära att du måste skruva isär elementet. Men gamla element brukar knäppa så du bör kunna lyssna dig fram..

F.ö instämmer jag att du bör lyssna mer på den andre elektriken än din farbror. Dina 7-8 element installeras bäst över en egen 3-polig säkring, jämnt fördelade mellan faserna.

Jag kan tämligen säkert säga att elementen inte är jordade för sådana moderniteter har jag inte i mitt hus. Jord alltså. De är väl möjligvis isolerade på något vis. Knäpper gör de faktiskt inte så det blir väl till att pilla isär och kolla då.

Det var inte min farbror som är elektriker, menade "farbror elektriker" som uttryck bara. :D
Nu har jag två olika svar här med, det här är ju hopplöst.

Nog är elementen jordade om det är äldre element, men dt är inte så enkelt att bara skruva ur en säkring om det är 400 V element, de ger värme ändå (1/4-del). Man måste skruva ur 3 st för att hitta vilka element som går vart.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.