Hej,

Någon som har goda erfarenheter att måla fönster, knutbrädor och liknande med Jotun Visir / Drygolin?

Gäller ytor på gammalt hus 1945 som är slipade till trärent. Fönster, fönsterbågar, knutar.
 
Målat litegrann med det systemet, tycker det har funkat bra, väldigt populärt och testat system, kör på!
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Har använt det på alla hus jag har. Mycket bra erfarenhet. Verkar hålla länge. (men bara bott här 25 år)
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Känner mig hoppfull :)

När man grundar med Jotun Visir Klar, ska man i något skede torka av grundolja som inte torkat in, eller gör det inget att det är lite smått klibbigt på vissa ställen efter två dygn? Jag har slipat ned till trärent. Misstänker att trät är rätt så mättat sedan tidigare, eller så är det bara väldigt hårt/tätt då det är senvuxet virke.
 
Jag har aldrig orkat av grundolja visir, varken klar eller färgad. fått samma som du på några ställen, väntade någon dag till med nästa färglager. Ännu inte märkt några problem
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Låter bra!

Jag har målat 1 gång med Visir, och 4 gånger med Drygolin. Väntat 2 dagar mellan varje strykning och omgivande temperatur på 25 grader.

Det är rena drömmen att jobba med Drygolin, herregud så fint den flyter ut, det är målerikärlek på riktigt. Om någon annan läser detta och inte har erfarenhet av dessa produkter så kan jag säga att det luktar mycket starkt och det är A & O med ventilation om det skulle lukta in i huset. Jag har satt papp som jag tejpat på insidan av fönsterkarmen men det luktar ändå. Fick försegla hela rummet med tejp runt dörr och karm.
 
S spaxx skrev:
Låter bra!

Jag har målat 1 gång med Visir, och 4 gånger med Drygolin. Väntat 2 dagar mellan varje strykning och omgivande temperatur på 25 grader.

Det är rena drömmen att jobba med Drygolin, herregud så fint den flyter ut, det är målerikärlek på riktigt. Om någon annan läser detta och inte har erfarenhet av dessa produkter så kan jag säga att det luktar mycket starkt och det är A & O med ventilation om det skulle lukta in i huset. Jag har satt papp som jag tejpat på insidan av fönsterkarmen men det luktar ändå. Fick försegla hela rummet med tejp runt dörr och karm.
Jag tycker inte att det luktar särskilt starkt. Möjligen kan man uppleva det så om man inte har erfarenhet av naftaburen färg, men jämfört med en del äldre färger så är det typ luktfritt. ;)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.