Jag tror det blir svårt att göra någonting vettigt med delen där slingorna för jordvärme ligger. Jag skulle kolla om inte grannen kan stycka om sin tomt så jordslingorna ligger på hans tomt. Självklart ska han stå för alla kostnader och ersätta dig med en rimlig kostnad.

Trist läge,men oavsett hur det går med det juridiska borde det gå bra att köpa/betala del av en luftvattenvärmepump åt grannen som en sista nödlösning och därmed skrota jordvärmen.

Jag är inte utbildad inom juridik men min uppfattning är att det framgår i servitutavtalet att "grannen" ska kunna utföra service och underhåll på anläggningen. Bygger eller anlägger du något måste detta tas bort om "grannen" behöver komma åt anläggningen. Risk finns att du åker på kostnaden och medföljande problem för detta.
Vad det gäller det juridiska har du en undersökningsplikt. De har angett att det finns en belastning med sevitut. Därmed tror jag de har ryggen fri. Är du intresserad av den procentuella omfattningen av belastningen tror jag att det ligger på dig att ta reda på.
Har de däremot sagt att fastigheten inte är belastad eller att de angett ett procentuellt värde som är grovt felaktigt har du ett annat läge.

Så här såg det ut i mitt köpekontrakt när jag köpte en fastighet där säljaren samtidigt ägde grannfastigheten. Över grannfastigheten gick min infart och väg.

Jag var mycket noga med att det skulle skrivas in och registreras en servitut då även den grannfastigheten skulle säljas.

En del av ett köpekontrakt med text markerad och vissa delar överstrukna för sekretess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett köpekontrakt med text om servitut, övrig text censurerad med svarta streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där står det att parterna i samband med tillträdes dagen ska upprätta ett servitut.

Parterna var Jag och Säljaren!

Nu var servitutet viktigt för mej och jag krävde att det skulle vara med i kontraktet.
Mäklaren sa att man skriver servitutet vid tillträdet, då det då först är 100% säkert att jag tar över ägandet fastigheten. Det registrerades även i fastighetsregistret via lantmäteriet.

Redigerat:
Med tanke på att servitutet nämns i avtalet så har jag mycket svårt att tro att det går att komma undan. Framgår det inte vad servitutet innebär är det ju lämpligt att be om den informationen.

lastande servitut om jordvärmeledning

Om ovanstående skrivelse är ordagrann och det inte existerade ett servitut vid köpet (Några övriga detaljer hade heller inte gått att tillgå eftersom det inte fanns något servitut vid tiden för kontraktsskrivande.) så är servitutet olagligt/felaktigt upprättat eftersom försäljningsprocessen redan var påbörjad (köpekontrakt påskrivet). Att skapa servitut i efterhand betyder inte att skrivelsen lastande servitut om jordvärmeledning gäller eftersom det inte går att hänvisa till ett avtal som inte finns. Mäklaren har inte gjort sitt jobb i det här fallet och kontrollerat vilka servitut som existerade, finns de i objektsbeskrivning/köpekontrakt skall de existera där och då, inte i efterhand.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag tror inte att rätten skulle gå med på att upphäva servitutet på grund av de eventuella teknikaliteterna.

Servitut för slingorna tycks vara klarlagt. Någon nyttjandegrad utöver detta finns tydligen inte.
Vad är det egentligen grannen hävdar?

Hur menar du egentligen? Teknikalitet att servitutet inte existerade vid kontraktskrivandet? Det är väl i högsta grad väsentligt.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Det fanns information om att det skulle finnas ett servitut. Det är jag övertygad om att det räcker. Om den texten inte funnits så håller jag med dig. Då skulle det inte funks att slänga in ett nytt servitut i efterhand. Men nu fanns informationen.

Ett servitut fanns ju uppenbarligen vid köpetillfället omfattande slingorna och eventuellt tillfartsväg – lite oklar där. Frågan är alltså hur oklart. Rimligen har inget nyttjande av marken inkluderats.

B byggherrren skrev:
- Härskande fastighet har rätt att i all framtid ha sina slingor nedgrävda på tjänande fastighet och att underhålla dessa.
- Härskande fastighet bär ansvar för service / reparation / underhåll av jordvärmesystem.
om du som tjänande fastighet asfalterar ytan så bör det vara helt ok. När den Härskande fastigheten vill underhålla sina slingor så bör du kunna förvänta dig en asfalterad yta när han är klar med sitt underhåll.

jag tror att ett borrhål och flytta slangen innanför respektive fastighetsgränser är lättaste sättet att hålls sams. Alt. att slingan får ligga där den ligger så länge den funkar och att det borras i stället för service.

men nu är ju inte jag jurist.

Efter vad som framkommit tycker jag inte att det är visat att det fanns ett servitut vid köpeavtalets upprättande. Det fanns en information om ett "servitut" men det är inte samma sak som att det faktiskt fanns ett servitut. Som nämnts tidigare måste servitut efter 1972 vara skriftliga. Sen kan det ju självklart finnas mer information som inte framkommit i tråden vilket kan tänkas påverka bedömningen.

Hur som kan det fortfarande vara fråga om en giltig nyttjanderätt. Det kan också finnas stora möjligheter för härskande fastighet att få behålla anläggningen och erhålla en rättighet som vissa inlägg varit inne på tidigare. Det kan då finnas möjligheter för TS att erhålla ersättning.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Lägger man asfalt eller byggnader på slingan så får man flytta på det om det behöver underhållas. Men grannen kan inte kräva att det ska vara orörd mark. Snö på slingan har man bara nytta av om det är riktigt kallt. I Skåne har man ingen nytta av snö.

Servitut som de facto inte fanns vid tiden för kontraktskrivande är inte giltiga.
TS bör kunna avvisa hela saken men för grannfridens skull kan man ju erbjuda att få kompensation för ett nytt servitut ifall det är rimligt.
Alternativt stycka av hela området om säljaren inte vill betala för servitut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.