Ture, kom ihåg att det är inte IVT som betalar din el-räkning.
Man kan inte uttala sig utan att veta (som vår värmekonsult sa) förutsättningarna.
Man måste göra en ordentligt beräkning av värmeförlust i huset, isolering, fönster, etc. för att kunna bestämma vad för system är att rekommendera.

Kolla priser med Nibe för samma maskin/prestanda.
Brukar ligga några tusenlappar billigare (ganska många i vårt fall).

;D

Conny skrev:
MathiasS:
Hur många till/frånslag sker per dygn? Är det många, så borde det vara en mjustart/mjukstopp installerad. Ev en halvledarkontaktor. Det borde förlänga både den elektriska och mekaniska livslängden.
/C 8)
Jag skulle vilja säga att om det är många start/stop så borde pumpen vara mindre! Hur det ser ut i min anläggning vet jag inte eftersom jag fortfarande väntar på borrhålet. Som det sett ut de senaste veckorna hade pumpen gått nästan dygnet runt.

Jag har dimensionerat anläggningen för att ha få start/stopp och tror inte att detta skall vara ett problem. VPn är tilltagen i underkant och det finns en acktank om 500liter i radiatorkretsen.

Inte en enda av vp-försäljarna har försökt sälja en mjukstartat till mig vilket jag tolkar som att det inte behövs...... ;)

Jag vet inte var du bor och hur tomten ser ut eller hur stort hus du har.
Husstorleken är avgörande.

Har du haft det länge ?
Hur ser tomten ut. Många pratar om tvättbräda problem efter några år av installation.

Jag frågade en tekniker på IVT om man kunde borra 100m istället för dom 50 som dom rekommenderar och han sa att det var helt onödigt för att pannan kan inte tillgodogöra sig det.

Är det inte samma sak med jordslingan, att pannan inte kan "hämta" mera värme än det som är specificerat ?

Det var en bra idé, tack för svaret 8)
Även om vi går på vår värmekonsult linje att installera bergvärme och kompletterar med kamin (för dom kallaste dagarna), var din erfarenhet intressant att läsa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.