Vi ska bygga ett 1,1/2 plans hus, 200kvm i Stockholm, med platta på mark med vattenburen golvvärme i båda plan. Vi tänkte installera en IVT Twin 495. Vi har hört från flera att i Stockholm installerar man bara bergvärme men vi vill ha jordvärme för att det är billigare att installera.
IVT säger att det är inga problem, andra säger att efter några år hela tomten ser ut som en tvättbreda om man har jordvärme!  :'(
Förklaringen var att man tömmer jorden från värme och efter några år blir som en tvättbredda.

Är det någon som har erfarenhet om detta påstående
Vad ska man välja   ???

Det första man kanske ska fråga sig är om det verkligen lönar sig med jordvärme. Det finns lite olika bud om hur stor vinsten/förlusten är.

Mina föräldrar hade ett hus med jordvärme. Det fanns ett par svackor där jordvärmeslangarna var nedgrävda.
Vad jag förstod så berodde svackorna mest på att jorden som man fyllde igen diket med packades med tiden.

Enligt IVT ska vara samma oberoende om man väljer berg eller jord-värme. med den nya pannan ska man behöva bara 150 m slang. Man blir bara förvirrad tycker jag.
IVT installatörerna säger att dom har aldrig installerat jordvärme i Stockholms område, att det görs ofta i södra Sverige.

Nu vet jag inte om dom gör det därför att dom tjänar mera pengar på det eller om det finns en verklig orsak.

:-/

Med en IVT 495 spelar det antagligen inte så stor roll om man väljer jordvärme eller bergvärme. Jordvärme kan bli något billigare att installera men i övrigt är det nog likvärdigt. Riktigt.

Men, det jag försökte säga var att det inte är självklart att du sparar in merkostnaden för en IVT 495 med jord- eller bergvärme jämfört med om du väljer en IVT 490. Låt säga att det tar 20 år att spara in merkostnaden på 30'-50' kr. Då är det i vilket fall som helst dags att köpa en ny värmepanna.

Det finns en del geologiska skillnader mellan stockolmsområdet och södra sverige. I Skåne t ex är det långt ner till berggrunden och det är därför lätt att gräva ner slangar. I stockholmsområdet är jordlagret ganska tunt på många ställen och det går därför inte att gräva ner några slangar utan att spränga (vilket blir mycket dyrare än att borra). En annan sak som skiljer är frostdjupet. I stockholm får man gräva ner slangarna djupare än vad man får göra i Skåne.

Vi håller på att gräva ner slangar i marken i stockholmsområdet. Merkostnaden för 495 jämfört med 490 blir för oss totalt 25 kkr och om det är ekonomiskt försvarbart vet jag inte. Det är ingen slump att jag inte läste ekonomi på gymnasiet... Men vi bygger över 200 kvm boarea och då räcker inte den vanliga frånsluftsvärmepumpen till riktigt, och jag är övertygad om att elpriset kommer att stiga i framtiden.

Det som oroar mig lite är att 495:an är en såpass ny och oprövad konstruktion, och min erfarenhet är att maskiner som kombinerar flera funktioner sällan är bra på varken det ena eller det andra. Men vi får se hur det går.

Hej BoD,
Hur djup gräver du ner slangarna? Vi har hört att man ska gräva dom vid 1,5-2 m djup för att inte tomten ska blir (efter några år) som en tvättbräda.
Hur stort tomt har du och byggytan, vi har 700 och byggytan 160.
Har du fått offert jämförelse mellan berg (borra) eller jordvärme?
Vi frågar därför att vi har fått bara offert på bergvärme och kan inte jämföra med hur mycket det skulle kosta att gräva slangarna. IVT:s återförsäjlare säger att dom borrar men inte gräver. Vi har fått en offert på 98.000 för IVT495 + installation + borrning (bergvärme). Hur mycket får du betala totallt?
Vem har du anlitat för hela jobbet?
Vi är tacksama för all information som du kan ge oss. :)

Hej!

Jag har inte hört något om tvättbräda, det var nytt för mig. Det är tydligen lättare att få det på tomten än på magen... Det låter så intressant så jag måste kolla det med IVT eller en geolog.

Vi gräver ner slangarna en meter ner, minimum en meter från varandra, enligt IVT:s ritningar och minimim 1,5 meter från granntomten. Slangarna isoleras de sista 1,5 meterna mot husgrunden för att undvika tjälskjutning. Tomten är på 960 kvm och byggytan 123 kvm. Jag har inte tagit in någon offert på att borra de 50 meterna men efter att ha talat med borrfirmor uppskattar jag den kostnaden till 20-25 kkr. Har någon andra siffror? För oss är det lättare att gräva ned slingorna eftersom vi ändå gräver för husgrunden, priset hamnar på 8 kkr. Vi bygger på totalentreprenad så därför är det husfirmans grävare och rörmokare som gör jobbet.

Jag är osäker på vad 490:an kostar, värmepannan ingår som en del av entreprenaden, jag tror jag kollade i höstas och då kostade den runt 40 kkr, ring IVT och fråga. Däremot har vi fått specifikation på merkostnad för 495 på 14 kkr (material och vvs-arbete) och 3 kkr (2 avloppsrör ingjutna i plattan) och så då grävningen på 8 kkr. Det som varierar mellan olika tomter och olika företag är givetvis schaktkostnaden, det finns ju risker för att råka ut för berg eller sten (eller hällristningar...).

Tvättbrädan som alla snackar om kommer sig av att slangen i marken suger ut så mycket värmeenergi ur marken att tjälen inte går ur förrän sent på våren/försommaren. Det som händer är att tjälskjutning uppstår och marken blir upphöjd där slangarna är belägna. De åsar som uppstår kan bli upp till 30 cm höga och blir i längden ganska irriterande.

Fenomenet lindras säkerligen genom att lägga slingorna glest och djupt ner i marken. Jag känner dock två villaägare som efter några år ledsnade på tvättbrädan och borrade ett hål istället.

Ni snackar här ovan om djupet. Jag tror att man måste lägga slangen en bra bit djupare än en meter. Lägger man slangen två meter ner eller mer så slipper man nog tvättbrädan.

Då får man nog stå ut med tvättbräda eller göra som mina bekanta: Tröttna efter några år och borra för bergvärme.

Efter all läsning, kan jag konstatera att här i Stockholm, som oftast träffar man berg när man gräver och dessutom kan man inte gräva mer än 1.5m djup för att slippa tvättbräde problemet. Ar jätte ;D för alla som har intresserat sig på min fråga.
Nu ska jag ringa till företaget jag fick offerten ifrån för att ta reda vad skillnaden är mellan IVT490 och 495 plus installationskostnader.
Jag återkommer med svar  ;) så alla kan ta del av resultatet.

"Tvättbräda", dvs tjälskjutning uppstår när man tar ut mer energi ur marken än vad som hinner återbildas. Enligt IVT ska inte tjälskjutning uppstå om man lägger slangen på ett djup på 90 - 100 cm och inte närmare annan slang än 1 meter. Slangen ska isoleras de sista 1,5 m mot husgrunden för att undvika tjälskjutning. Jag har talat med geologer, men ingen kan prestera en formel för att beräkna permeabiliteten i olika jordarter, och IVT kunde inte svara på hur de räknat fram sina mått.

Det handlar helt enkelt om dimensionering och jag ser med spänning fram emot någon som kan svara på hur det går till.

Eftersom att ganska många vittnar om ett "tvättbrädefenomen" är det nog inte så stor idé att lyssna på vad jordvärmepumpsförsäljarna säger. De är ju drivna av att sälja en så dyr pump som möjligt. Jag tycker att det är mer intressant att lyssna till de som har erfarenhet av att själva ha jordvärme.

Jag tycker som Johannes. När jag pratade med IVT huvudkotor, sade dom att dom inte kännde några problem :-/
Inte konstigt tyckte jag att han sade så, dom vill sälja så många dom kan.

En annan fråga som jag ställde mig var: Hur mår växterna när man tar bort värmen från "fötterna" hela vintern ?

En meter från ytan är väldigt lite för rötterna.

Nu hittade jag en installatör som kan installera ALLA och servar alla märken på marknaden.
Vi ska se vad han rekommenderar ???
Jag återkommer med dom svar jag fick.

Johannes: "Ganska många" vittnar om tvättbräda. Vilka känner du? YMCA nämnde två familjer med problem. Känner någon fler? Och vilket värmeuttag hade de anläggningarna? Vilken typ av värmeuttag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.