mycke_nu skrev:
Mikrofonin kan det inte gärna vara eftersom det är ett akustiskt fenomen, men rör är extremt högimpediva så en radiostörning kan man inte utesluta.

För att din mätning med kabeln skall vara meningsfull så måste förstärkaren vara avstängd annars kan det lika gärna vara en sekundär transient från slutsteget du fångar upp.

Eftersom det nu handlar om att ta reda på var störningen tar sig en så är det första steget att förenkla situationen så mycket som möjligt.

Koppla därför bort avstörningsburken (det borde bli sämre då, men vem vet innan det är testat) OCH skyddsjorden till ampen.

Om störningen kvarstår så är nästa steg att utesluta nätet, möjligen kan det göras på följande sätt:
Jag antar att förstärkaren har riktigt kralliga kondensatorer i nätdelen och går någon sekund efter det att strömmen brutits. Testa att stänga av förstärkaren genom att rycka ut nätsladden och flippa sedan någon av de störande brytarna snabbt som ögat innan förstärkaren slocknat helt. Är störningen kvar även i det läget så är den inte ledningsbunden.
Det var det jag menade saknade bara vokabulär. Radiofrekvensmikrofoniska kanske vore ett bättre ord?

Smart idé att slå av stärkaren men det är omöjligt tyvärr. Då måste jag ju springa som en dåre mellan grejerna efter som gumman inte är hemma och kan hjälpa till att slå av brytaren.
Blir lite svårt med oscilloskopet i källaren men jag kan ju inte ta upp det för då kanske det reagerar på störningen :/

Tyvärr är ju kondingarna inte så stora att jag hinner ränna runt innan dem är tomma.

Sen måste jag ju springa ner till oscilloskopet och kolla om det blev något innan det går ur bild. Skulle ju kunna logga det men tyvärr saknar jag USB minne för tillfället.

Borde vara enklare att koppla ur elmätaren ;) synd att den är plomberad :P

Inga andra idéer?

Förresten borde inte det faktum att pelletsskruven har ett RC filter men ändå märks av vara ett tecken på att det är nått annat knas? Eller ju för sig reläerna sitter väl efter filtret.

Knoding skrev:
Det var det jag menade saknade bara vokabulär. Radiofrekvensmikrofoniska kanske vore ett bättre ord?

Smart idé att slå av stärkaren men det är omöjligt tyvärr. Då måste jag ju springa som en dåre mellan grejerna efter som gumman inte är hemma och kan hjälpa till att slå av brytaren.
Blir lite svårt med oscilloskopet i källaren men jag kan ju inte ta upp det för då kanske det reagerar på störningen :/

Tyvärr är ju kondingarna inte så stora att jag hinner ränna runt innan dem är tomma.

Sen måste jag ju springa ner till oscilloskopet och kolla om det blev något innan det går ur bild. Skulle ju kunna logga det men tyvärr saknar jag USB minne för tillfället.

Borde vara enklare att koppla ur elmätaren ;) synd att den är plomberad :P

Inga andra idéer?
Nej, jag menade att du skall lyssna efter smällen i högtalarna, inte mäta med skåpet.

Koppla in förstärkaren med en förlängningssladd så du kan stå nära strömbrytaren.

mycke_nu skrev:
Nej, jag menade att du skall lyssna efter smällen i högtalarna, inte mäta med skåpet.

Koppla in förstärkaren med en förlängningssladd så du kan stå nära strömbrytaren.
Men då flyttar jag ju på förstärkaren vilket ändrar förhållandena. Men samtidigt så får jag ju en bekräftelse på om det är luft buret då.

Man kan ju testa med elverket oxå, frågan är om man vågar koppla in grejerna till det. :/

En UPS hade suttit fint nu. Kanske skulle investera i en sådan, kan ju vara bra att ha till labbet om inte annat.

Nu är iaf strömrenare ute ur ekvationen och huset för gott då jag just sålt den. Till er som oroar er för min ekonomi så kan jag säga att jag fick med vinst även på den. ;)

Problemet kvarstår dock....

mycke_nu skrev:

Finns ett problem till med det. Mina högtalare väger 63kg styck och jag orkar inte flytta dem själv o.O

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Om det inte vore för att jag inte tror på tomtar och roll så...

Herregud, elmätaren?!

phl skrev:
Om det inte vore för att jag inte tror på tomtar och roll så...

Herregud, elmätaren?!
Men kom in i matchen! *Suck*
Eftersom du inte förstår bättre så läs denna text så slipper du kanske skämma ut dig själv i framtiden. ;)

" Enligt den nya mätförordning som trädde i kraft 1 juli 2009 är nätägarna skyldiga att läsa av elmätarna minst en gång per månad. Därför har ett stort antal elmätare bytts ut för att de ska kunna läsas av automatiskt, så kallad fjärravläsning. Fjärravlästa elmätares inverkan på hälsan uppmärksammades genom kraftigt förvärrade besvär hos elöverkänsliga efter att tekniken installerats. Det finns inga undersökningar av olika elmätartypers påverkan på hälsotillståndet. Vissa typer av fjärravlästa elmätare skickar avläsningen på ett sätt som kan jämföras med att sprida transienter på elnätet. Undersökningar av transienter och hälsa har visat på kraftigt ökad cancerrisk (se nedan i högerspalten).

Alla typer av elmätare orsakar växlande magnetfält. De moderna elmätarna kan dessutom ge förändringar i strömmen som i sin tur skapar elektriska och magnetiska fält runt elledningarna. Fjärravlästa elmätare skickar data via elnätet eller trådlöst. När överföringen sker via elnätet innebär det en stor förändringen av den elektriska och magnetiska miljön runt elledningarna. Trådlös överföring ger ytterligare ett tillskott till den radiofrekventa elektromagnetiska strålningen. "

Folie hatt på. Check.
Fortsätter läsa denna tråden med ett leende om jag törs då jag måste ha datorn igång. ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Folie hatt på. Check.
Fortsätter läsa denna tråden med ett leende om jag törs då jag måste ha datorn igång. ;)
Spam???

Du kan nog ta av dig foliehatten din, verkar inte finnas något åtråvärt att skydda under den hatten.

Knoding skrev:
Finns ett problem till med det. Mina högtalare väger 63kg styck och jag orkar inte flytta dem själv o.O
Du ska inte flytta prylarna, gör testet med utrustningen på sina vanliga platser.

Men det är väl så att många VET att tomtar och troll existerar och vet att tex elmätare ger stora problem för elöverkänsliga. Att sedan ingen kan bevisa att nått av det verkligen existerar visar ju bara på hur dålig vetenskapen är.
Suck.
Ps
Jag har i min bekantskaps krets två "elövekänsliga" men jag kan med fog påstå att dom skulle haft sina symptom även om all el i värden försvann. Deras problem ligger på nått helt annat plan, deras problem finns i deras vardag oavsett elektriciteten. Dom klarar att någorlunda leva i vårt samhälle så länge ingen ställer nått krav på dom, skulle någon kräva nått så brakar allt samman och alla ingår i en stor komplott.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Du ska inte flytta prylarna, gör testet med utrustningen på sina vanliga platser.
Men jag måste ju höra när det låter oxå, inte så säker på att jag gör det från hallen. Rummet är ju akustikdämpat så pass :/

Då får du anlita kvinnan i huset.

• Gilla
Knoding
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.