Med ett jordtag anslutet till PEN har strömmen alternativa vägar tillbaka till transformatorn.
Med brott på PEN så får man hoppas att det upptäcks då det kan vara lite lurigt då det nästan fungerar.

Armering i en betongplatta ska anslutas till PEN för att undvika potentialskillnad vid ett åsknedslag.
Armeringen ligger ganska isolerad i betongen så det torde inte uppkomma några större vagabonderande strömmar.
En ringledare har liknande uppgift som armeringen men en större kontakt med "sann jord" och kommer att ge vagabonderande strömmar.
Sätter man då dit ett gnistgap (överspänningsskydd) så bryter man vagabonderande strömmar men begränsar potentialskillnaden till några tusen volt.
I båda fallen minskar man risken för överslag mellan sina apparater och omgivningen.
Det finns nog inget krav på jordtag för överspänningsskydd, men man kan faktiskt göra saker utan att det är krav.
Jag har inget.

Mycket nu: Ett jordtag vid brunnen och överspänningsskydd kan rädda pumpen, men du ska också ha skydd för huset.

Ett överslag på 10 kV sidan är nog mindre farligt då man har transformatorstationen mellan med sina troligen rejäla jordtag.

EMC är inget problem, vid dessa frekvenser det är frågan om behövs mindre än en meter ledning för att göra jordning verkningslös.
Störningarna (EMC) måste tas om hand inne i apparaten som orsakar dessa.

Protte

Gnistgap/jordtag kan vara en vettig kombo, den tror jag på.

Jordtag vid pumpen är faktiskt ganska lätt att fixa när jag tänker efter, det finns ju ett foderrör i stål att ansluta till.
Frågan är dock om det är en bra idé om det blir nollsläpp, risken är att 1,5 mm2 matningen fram till jordkabeln (2x2,5 mm2) brinner. Jordtag skall nog anslutas till PE en rejäl ledare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.