3 327 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Jordkällare.
Är det någon mera än jag som undrar över byggbeskrivningarna av jordkällare? Det verkar som att jordkällarna skall byggas så torrt som möjligt, dränering, tjära ytterväggar, platonmattor, glasfiber mm. Jag tror att det är helt fel väg att bygga jordkällare, provade det i anslutning till huset på -90 talet. Justerbar Ventilation fanns. Det blev åt helsicke för torrt så att allt vi stoppade in skrumpnade och torkade. Trots att jag grävde upp runtomkring igen och tog bort alla fuktspärrar så förblev det för torrt så att allt torkade och skrumpnade bort. En väl fungerande jordkällare skall vara så fuktig så att man kan skönja vattendropparna i taket.. Ventilationen ser till att vädra ut lite fukt, då sjunker även temperaturen. Tror att de flesta bygger helt fel. Golvet tex bör inte vara gjutet. Kanske krossat tegel eller jordgolv så att fukten kommer in osv, osv. Där jag växte upp fanns det en riktig jordkällare, den var fuktig och det styrdes med ventilationen. Blev det vargavinter så kunde man strypa ventilationen och räckte inte det så kunde man stoppa in ett elelement. Funderingar på mitt påstående?
Redigerat:
Har reflekterat över samma sak, tror de som tagit fram beskrivningarna på gjutna, dränerade jordkällare inte riktigt satt sig in i hur en potät vill ha det för att hålla sig bra. Att helt enkelt gräva ner rotsaker marken med lite halm fungerar ju utmärkt, trots avsaknad av platonmatta och dränerande grus i rätt fraktion. Å andra sidan får det nog inte vara för blött, jag har en jordkällare där det står vatten i ett hörn i bland, och där gror rotsakerna gärna, (men det kan också ha med temperatur och ventilation att göra, tror det är lite varmt egentligen).
Jag tycker den här beskriver rätt bra om hur man gjorde förr:
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.4da86a5a16488a299bc65da/1531728954521/2015-20.pdf
Sen är det ju inte ett litet projekt att ”kallmura” en jordkällare med natursten. Lecablock kanske kan vara en modern variant?
Tror du är på rätt spår ändå, nedgrävda plastbyttor känns inte så trevligt...
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.4da86a5a16488a299bc65da/1531728954521/2015-20.pdf
Sen är det ju inte ett litet projekt att ”kallmura” en jordkällare med natursten. Lecablock kanske kan vara en modern variant?
Tror du är på rätt spår ändå, nedgrävda plastbyttor känns inte så trevligt...
Titta på denna länk. Jordkällare - Bygg en jordkällare. Så här gör du | dinbyggare.se
Jag tycker att det är bedrövligt med sådana instruktioner för en jordkällare. De bygger ju i runda slängar med samma krav som källare i bostadshus. Jag tycker att det verkar som att "upprepar man en lögn tillräckligt länge så blir det till en sanning till slut" . Konserver och saftflaskor kan man lagra inomhus i rumstemp. Ja, jag har nog snöat in på detta. Skall försöka att starta en opinion mot vad jag anser vara fel. Ha det alla.
Jag tycker att det är bedrövligt med sådana instruktioner för en jordkällare. De bygger ju i runda slängar med samma krav som källare i bostadshus. Jag tycker att det verkar som att "upprepar man en lögn tillräckligt länge så blir det till en sanning till slut" . Konserver och saftflaskor kan man lagra inomhus i rumstemp. Ja, jag har nog snöat in på detta. Skall försöka att starta en opinion mot vad jag anser vara fel. Ha det alla.
Läs Eldrimmers sammanfattning ¨om reparation av jordkällare. Sidan 42 och 43 handlar om att bygga nytt samt sidorna 44 och 45 om Lagring/förvaring. Relativa luftfuktigheten skall ligga på 90-95% och temperaturen på 1-4ºC.L leifa.k skrev:Är det någon mera än jag som undrar över byggbeskrivningarna av jordkällare? Det verkar som att jordkällarna skall byggas så torrt som möjligt, dränering, tjära ytterväggar, platonmattor, glasfiber mm. Jag tror att det är helt fel väg att bygga jordkällare, provade det i anslutning till huset på -90 talet. Justerbar Ventilation fanns. Det blev åt helsicke för torrt så att allt vi stoppade in skrumpnade och torkade. Trots att jag grävde upp runtomkring igen och tog bort alla fuktspärrar så förblev det för torrt så att allt torkade och skrumpnade bort. En väl fungerande jordkällare skall vara så fuktig så att man kan skönja vattendropparna i taket.. Ventilationen ser till att vädra ut lite fukt, då sjunker även temperaturen. Tror att de flesta bygger helt fel. Golvet tex bör inte vara gjutet. Kanske krossat tegel eller jordgolv så att fukten kommer in osv, osv. Där jag växte upp fanns det en riktig jordkällare, den var fuktig och det styrdes med ventilationen. Blev det vargavinter så kunde man strypa ventilationen och räckte inte det så kunde man stoppa in ett elelement. Funderingar på mitt påstående?
Klicka här för att svara