2 104 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Jordkällare av EPS-skivor?
Hej!
Funderar på att bygga en jordkällare enkelt till sommaren.
Har en stödmur i betongblock i 90 grader som är ca 2,5 meter under jorden redan så det skulle behövas två väggar till samt tak för att få till en jordkällare.
Ovan jordkällaren finns terass som är vattentät.
Frågan är nu då att skulle det räcka med att endast göra dessa två väggar samt tak med endast EPS-skivor? Samt en trästomme som stabiliserar upp skivorna. Observera att jag inte tänkte lägga några jordmassor mot dessa EPS-väggar eller tak.
Någon som försökt? erfarenheter?
Andra förslag?
Tommy
Funderar på att bygga en jordkällare enkelt till sommaren.
Har en stödmur i betongblock i 90 grader som är ca 2,5 meter under jorden redan så det skulle behövas två väggar till samt tak för att få till en jordkällare.
Ovan jordkällaren finns terass som är vattentät.
Frågan är nu då att skulle det räcka med att endast göra dessa två väggar samt tak med endast EPS-skivor? Samt en trästomme som stabiliserar upp skivorna. Observera att jag inte tänkte lägga några jordmassor mot dessa EPS-väggar eller tak.
Någon som försökt? erfarenheter?
Andra förslag?
Tommy
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Om du inte tänker lägga massor emot så blir funktion så gott som obefintlig
Efter första vintern kan jag konstatera att den fungerade helt OK.
Inne i jordkällaren har det som kallast varit -1,4 grader men saft och liknande har ändå inte frusit.
Gjord av Palikka element och 500mm finnfoam som tak. förrum ca 2m2 och själva jordkällaren ca 5m2.
Tilluftskanalen nedgrävd under marken.
Inne i jordkällaren har det som kallast varit -1,4 grader men saft och liknande har ändå inte frusit.
Gjord av Palikka element och 500mm finnfoam som tak. förrum ca 2m2 och själva jordkällaren ca 5m2.
Tilluftskanalen nedgrävd under marken.
Klicka här för att svara