Ny tvättmaskin skall anslutas i gammal kopplingsdosa.
Fasen i paret finns till vänster
Nollan finns i nästa par
Går det att ansluta JORDEN i i paret till höger ?
Eller måste Jorden var under skruven upp till vänster ?
/ Axelman
Fasen i paret finns till vänster
Nollan finns i nästa par
Går det att ansluta JORDEN i i paret till höger ?
Eller måste Jorden var under skruven upp till vänster ?
/ Axelman
Jorden skall ligga på skruven i kåpan, den skall inte finnas på brytaren.
Och det beror på att man inte ska kunna bryta jordförbindningen utan att vara helt på det klara med vad man gör.axelman skrev:
Nu visar det sig att nya Bosch -tvätt har en "vanlig stickkontakt" för el-anslutningen till ett vanligt jordat eluttag.
Så fråga är om det är OK att klippa kabeln före kontakten och ansluta kablarna FAS och NOLLA och JORD till den befintliga gamla kopplingsdosan ??
Många
Påskhälsningar
till Forumet
/ axelman
Så fråga är om det är OK att klippa kabeln före kontakten och ansluta kablarna FAS och NOLLA och JORD till den befintliga gamla kopplingsdosan ??
Många
Påskhälsningar
till Forumet
/ axelman
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är ok. Det som händer är att CE-försäkran upphör så du får egentligen inte sälja den vidare. Men reklamation och garanti ska inte vara några problem, men man kan ev behöva spänna ögonen i dem för att de ska ta emot ärendet.
Bo.Siltberg skrev:
Det kan kanske vara lite svårt att skala av kabeln. Man får ju inte skada innerkardelerna.
Jag tror att jag kopplar ett vanligt jordat uttag till gamla brytaren och trycker i elkontakten i nya uttaget.
Bild på kontakten
Nya uttaget måste väl vara av vis typ ?
Det kanske heter IP 44 eller något sådant ?
Glad Påsk
/A
Uttagen skulle sitta alldeles nära Den gamla kopplingsdosan , som sitter alldeles bakom maskinen.
Det skulle alltså bli
Gamla kopplingsdosan --- Jordfelsbrytaren --- Nya uttaget av klass ??
Vi har också ett torkskåp i "tvätstugan". Ovanför torkskåpet sitter uttag, som torkskåpet är kopplat till.
Där finns ingen jordfelsbrytare.
Var köper man utttag mm ??
/a
Det skulle alltså bli
Gamla kopplingsdosan --- Jordfelsbrytaren --- Nya uttaget av klass ??
Vi har också ett torkskåp i "tvätstugan". Ovanför torkskåpet sitter uttag, som torkskåpet är kopplat till.
Där finns ingen jordfelsbrytare.
Var köper man utttag mm ??
/a
Koppla in TM fast då i din mysiga gamla brytare. Då slipper du kravet på JFB. Även om det verkligen är något som borde installeras i din central.axelman skrev:
Uttagen skulle sitta alldeles nära Den gamla kopplingsdosan , som sitter alldeles bakom maskinen.
Det skulle alltså bli
Gamla kopplingsdosan --- Jordfelsbrytaren --- Nya uttaget av klass ??
Vi har också ett torkskåp i "tvätstugan". Ovanför torkskåpet sitter uttag, som torkskåpet är kopplat till.
Där finns ingen jordfelsbrytare.
Var köper man utttag mm ??
/a
Att få en JFB installerad i/vid gruppcentralen kostar från ca 1500 kr,
Ca 500 kr för JFBn, framkörning/bilersättning ca 300 kr, arbetstid ca 30 minuter (om inga komplikationer inträffar), minsta debiterad arbetstid är ofta 1 eller 2 timmar á ca 600 kr.
Ca 500 kr för JFBn, framkörning/bilersättning ca 300 kr, arbetstid ca 30 minuter (om inga komplikationer inträffar), minsta debiterad arbetstid är ofta 1 eller 2 timmar á ca 600 kr.
Det här ser ut att vara ett helt vanligt källarrum. Du dyker väl inte krav på jordfelsbrytare upp bara för att tvättmaskinen hamnar på ett uttag?
Är det uttaget installerat före 1/1 2000 eller något annat uttag i rummet, så kan det vara tillåtet att installera ytterligare ett uttag i samma rum utan JFB. (Men detta gäller inte alltid, måste kollas)axelman skrev:
(Undantaget i ELSÄK-FS 2008:1, men nu är den ersatt med en ny föreskrift, som dock har samma ordalydelse)
Är uttaget/uttagen i rummet installerade efter 1/1 2000 så är samtliga felaktiga, dvs installerade på ett ej godkänt sätt.



