Ny tvättmaskin skall anslutas i gammal kopplingsdosa.
Fasen i paret finns till vänster
Nollan finns i nästa par
Går det att ansluta JORDEN i i paret till höger ?
Eller måste Jorden var under skruven upp till vänster ?

/ Axelman
 
  • En gammal öppnad kopplingsdosa med strömbrytare och färgkodade elledningar, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk kopplingsdosa med kablar och anslutningar, oskarp, installationsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jorden skall ligga på skruven i kåpan, den skall inte finnas på brytaren.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
Ny tvättmaskin skall anslutas i gammal kopplingsdosa.
Fasen i paret finns till vänster
Nollan finns i nästa par
Går det att ansluta JORDEN i i paret till höger ?
Eller måste Jorden var under skruven upp till vänster ?

/ Axelman
Och det beror på att man inte ska kunna bryta jordförbindningen utan att vara helt på det klara med vad man gör.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack Tack
Då vet vi hur det skall vara.
Suveränt forum

/a
 
Nu visar det sig att nya Bosch -tvätt har en "vanlig stickkontakt" för el-anslutningen till ett vanligt jordat eluttag.
Så fråga är om det är OK att klippa kabeln före kontakten och ansluta kablarna FAS och NOLLA och JORD till den befintliga gamla kopplingsdosan ??
Många
Påskhälsningar
till Forumet
/ axelman
 
Det är ok. Det som händer är att CE-försäkran upphör så du får egentligen inte sälja den vidare. Men reklamation och garanti ska inte vara några problem, men man kan ev behöva spänna ögonen i dem för att de ska ta emot ärendet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ok. Det som händer är att CE-försäkran upphör så du får egentligen inte sälja den vidare. Men reklamation och garanti ska inte vara några problem, men man kan ev behöva spänna ögonen i dem för att de ska ta emot ärendet.

Det kan kanske vara lite svårt att skala av kabeln. Man får ju inte skada innerkardelerna.
Jag tror att jag kopplar ett vanligt jordat uttag till gamla brytaren och trycker i elkontakten i nya uttaget.
Bild på kontakten
images

Nya uttaget måste väl vara av vis typ ?
Det kanske heter IP 44 eller något sådant ?
Glad Påsk
/A
 
  • Europeisk stil, eluttag, två stift, svart färg, plast, enkel, strömförsörjning, kabelanslutning, isolerad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uttaget ska skyddas av en JFB, så har du ingen så måste du skaffa en. Om uttaget ska vara IP 44 beror på hur/vart det sitter.
 
Uttagen skulle sitta alldeles nära Den gamla kopplingsdosan , som sitter alldeles bakom maskinen.

Det skulle alltså bli
Gamla kopplingsdosan --- Jordfelsbrytaren --- Nya uttaget av klass ??

Vi har också ett torkskåp i "tvätstugan". Ovanför torkskåpet sitter uttag, som torkskåpet är kopplat till.
Där finns ingen jordfelsbrytare.
Var köper man utttag mm ??

/a
 
D
axelman axelman skrev:
Uttagen skulle sitta alldeles nära Den gamla kopplingsdosan , som sitter alldeles bakom maskinen.

Det skulle alltså bli
Gamla kopplingsdosan --- Jordfelsbrytaren --- Nya uttaget av klass ??

Vi har också ett torkskåp i "tvätstugan". Ovanför torkskåpet sitter uttag, som torkskåpet är kopplat till.
Där finns ingen jordfelsbrytare.
Var köper man utttag mm ??

/a
Koppla in TM fast då i din mysiga gamla brytare. Då slipper du kravet på JFB. Även om det verkligen är något som borde installeras i din central.
 
Tack
Ja, jag tror att jag satsar på Tvättmaskinen direkt till gamla brytaren .

Vad kan det kosta att installera JFB i centralen ?

Glad Påsk
/Axelman
 
Att få en JFB installerad i/vid gruppcentralen kostar från ca 1500 kr,
Ca 500 kr för JFBn, framkörning/bilersättning ca 300 kr, arbetstid ca 30 minuter (om inga komplikationer inträffar), minsta debiterad arbetstid är ofta 1 eller 2 timmar á ca 600 kr.
 
Mikael_L
Och är "tvättstugan" ett badrum så tillkommer fler regler.

Men jag tror inte det här är ett badrum, ser inte ut så på väggen i bilderna.
 
Det här ser ut att vara ett helt vanligt källarrum. Du dyker väl inte krav på jordfelsbrytare upp bara för att tvättmaskinen hamnar på ett uttag?
 
Mikael_L
axelman axelman skrev:
Vi har också ett torkskåp i "tvätstugan". Ovanför torkskåpet sitter uttag, som torkskåpet är kopplat till.
Är det uttaget installerat före 1/1 2000 eller något annat uttag i rummet, så kan det vara tillåtet att installera ytterligare ett uttag i samma rum utan JFB. (Men detta gäller inte alltid, måste kollas)
(Undantaget i ELSÄK-FS 2008:1, men nu är den ersatt med en ny föreskrift, som dock har samma ordalydelse)

Är uttaget/uttagen i rummet installerade efter 1/1 2000 så är samtliga felaktiga, dvs installerade på ett ej godkänt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.